alle onderwerpen

(chronische) ziektes Leerlingen die voor lange tijd ziek zijn, hebben hierdoor aanpassingen in het onderwijs nodig. Hoe kan je hier als onderwijsmedewerker bij helpen?  21ste eeuwse vaardigheden Wat zijn 21ste eeuwse vaardigheden? En hoe maak je deze vaardigheden eigen bij leerlingen? Actieplannen en NPO Hoe zet je een effectief actieplan op voor het Nationaal Programma Onderwijs (NPO)?  Adaptief toetsen Wat is adaptief toetsen en hoe zet je dit goed in?  ADHD Een op de drie leerlingen laat symptomen van ADHD zien. Wat zijn deze symptomen en hoe ga je hiermee om in de klas?  Autisme Er kunnen zich grote verschillen voordoen tussen leerlingen met autisme. Hoe ga je hiermee om in de klas?  Baby's en peuters Werken met jonge kinderen kan uitdagend zijn. Hoe kan je het best omgaan met baby’s en kleuters en hun ontwikkeling optimaal stimuleren?  Beoordelingsgesprekken Een beoordelingsgesprek is een eenrichtingsgesprek, waarin de leidinggevende met je bespreekt hoe je als personeelslid functioneert.  Bewegend leren Leerlingen die de hele dag stilzitten, dat komt zelden meer voor. In plaats daarvan wordt er steeds meer bewegend geleerd, maar wat is dat precies?  Bijzonder onderwijs Wat is (algemeen) bijzonder onderwijs?  Blended learning Bij blended learning – ofwel gemixt leren – wordt gezocht naar de juiste mix van elementen in leervormen die elkaar versterken. Boegbeeld en hoofd Burgerschap Burgerschap gaat om actief meedoen en een positieve bijdrage leveren aan de samenleving.  Burn-out Wat is een burn-out? Wat zijn de oorzaken en hoe zorg je ervoor dat een burn-out voorkomen wordt?   CAO Weet jij wat er in jouw CAO staat?  Coaching en begeleiding Wat is het verschil tussen coaching en begeleiding?  Collega’s Wat voor invloed hebben collega’s op de werkvloer? En hoe ga je om met verschillende type collega’s Collegiale samenwerking Binnen de school werk je veel samen met je collega’s. Hoe haal je het meeste uit deze collegiale samenwerking?  Combinatieklas In het basisonderwijs komen combinatieklassen veel voor, maar wat is het effect van deze klassen op leerlingen en leerkrachten?  Computational thinking In de samenleving van de toekomst speelt 'computational thinking' een belangrijke rol. Het is een van de 21e eeuwse vaardigheden en ook één van de onderdelen van 'Digitale geletterdheid' die in het nieuwe curriculum gaat verschijnen.     Concentratie Concentreren is je aandacht richten op waar je mee bezig bent. In de klas kom je (steeds meer) leerlingen tegen die moeite hebben om zich te concentreren op een taak. Curriculum ontwikkelen Hoe ontwikkel je een goed en effectief curriculum?  Daltononderwijs Het traditioneel vernieuwende Daltononderwijs is geen methode, maar een ‘way of life’!  Data-geïnformeerd werken Hoe kun je effectief data-geïnformeerd werken?  Decaan / loopbaanbegeleider Wat doet een decaan of loopbaanbegeleider precies? Diagnosticeren Diagnosticeren is een belangrijke vaardigheid om leerlingen te kunnen helpen een goede behandeling te krijgen.  Didactiek Welke didactische vaardigheden heb jij als leerkracht nodig om goed les te geven aan leerlingen?  Differentiëren Met differentiëren vergroot je de leermogelijkheden van alle leerlingen in de klas. Digitale geletterdheid Digitale geletterdheid, wat is het eigenlijk?  Digitale tools Nieuwe leerstrategieën en een effectieve gedragsverandering met digitale tools  Discriminatie en racisme Omgaan met discriminatie en racisme op school  Dyscalculie Rekenproblemen komen veel voor in de klas en dan kan er sprake zijn van dyscalculie. Maar wat is dyscalculie precies?  Dyslexie Dyslexie is een veelgehoorde term, maar wat is dyslexie precies en hoe ga je hier mee om in de klas?  Engels Wat is het belang van Engels onderwijs?  Ergonomisch werken Wat is ergonomisch werken en hoe kan je ergonomisch werken?  Exacte vakken Wat zijn exacte vakken? En hoe kan je je didactische vaardigheden verbeteren?  Examens en PTA Examens zijn een belangrijk onderdeel van het onderwijs. Hoe ontwikkel je een dekkend PTA met goede examens?  Expliciete directe instructie Hoe kun je op een effectieve manier kennis overdragen aan jouw leerlingen? Leer meer over expliciete directe instructie. Extra bevoegdheid Wanneer moet je een extra bevoegdheid halen als docent en hoe doe je dat? Extra ondersteuning Sommige leerlingen hebben niet genoeg aan de basisondersteuning en hebben extra ondersteuning nodig. Wat is extra ondersteuning?  Feedback geven Wat is het nut van feedback geven? En hoe zorg je ervoor dat je op een juiste manier feedback geeft? Filosofie Filosofie: is dat wel iets voor kinderen?  Financiën Financiën als voorwaarde voor goed onderwijs binnen de school  Formatie Wat is een formatie? En wat is het nut van een goed formatieplan? Formatief toetsen Waarom kies je voor formatief of summatief toetsen en wat is het verschil?  Gamification Meer intrinsieke motivatie en betrokkenheid dankzij Gamification Gedragsproblemen Gedragsproblemen voorkomen of aanpakken? Zo doe je dat! Gehechtheidsproblematiek Leerlingen kunnen vanuit huis vele soorten problemen met zich meedragen. Zo kunnen ze hechtingsproblemen hebben. Hoe ga jij hiermee om in de klas?  Grenzen stellen Hoe herken je je eigen grenzen als onderwijsprofessional? En hoe geef je deze grenzen aan?  Groepsvorming In een positieve groep kunnen leerlingen leren, plezier maken en zichzelf zijn. Als leerkracht speel je een grote rol in de groepsvorming. Hoogbegaafdheid In jouw klas heb je te maken met verschillen in intelligentie bij de leerlingen, maar wanneer is een leerling hoogbegaafd en hoe begeleidt je een hoogbegaafde leerling?  Huiswerk Plannen, prioriteiten stellen en overzicht houden... kinderen hebben het nodig om huiswerk te kunnen maken. Instructies over hoe je huiswerk maakt, is dus noodzakelijk als je huiswerk geeft. Internationale schakelklassen / NT2 De internationale schakelklas is dé plek om leerlingen zo snel mogelijk NT2 te leren  Interne begeleiding De Intern Begeleider: een echte spin in het web  Jenaplanonderwijs Spreken, spelen, werken en vieren met het Jenaplanonderwijs  Kansenongelijkheid Hoe werk je aan de vermindering van kansenongelijkheid in het onderwijs?  Kinderen met trauma Hoe kun je omgaan met een leerling met (onverwerkt) trauma?  Kindermishandeling en huiselijk geweld Hoe kun je kindermishandeling en huiselijk geweld signaleren en de meldcode goed gebruiken?  Klassenmanagement Hoe zorg je als leerkracht voor een goed klassenmanagement? Klassieke talen Hoe zorg je ervoor dat leerlingen kiezen voor vwo met klassieke talen (gymnasium)?  Kleuters Leerlingen in de kleutertijd maken veel ontwikkelingen door. Hoe kan jij als leerkracht hen hierbij helpen?  Klimaat en duurzaamheid Wat breng jij jouw leerlingen bij over klimaat en duurzaamheid?  Kunstonderwijs Het doel van kunstonderwijs - ook wel kunsteducatie genoemd - is om leerlingen kennis te laten maken met kunst en cultuur. Het gaat om beeldende kunst en vormgeving, muziek, theater, dans, film, literatuur, poëzie en architectuur. Kwaliteit van de school Iedereen vindt het belangrijk dat de kwaliteit van de school goed is. Hoe zorg je dat de onderwijskwaliteit op peil blijft? Leer- en faalangsten Hoe herken je leer- en faalangsten in de klas en hoe help je leerlingen die last hebben van dit soort angsten?  Leerdoelen en -lijnen Hoe maak je goed gebruik van leerdoelen en leerlijnen in je les?  Leerlingvolgsystemen Wat is een leerlingvolgsysteem en hoe kun je het toepassen in het onderwijs?  Leesonderwijs Hoe kun je het leesonderwijs op jou (basis)school effectief verbeteren en het leesplezier bevorderen?  Leiderschap Leiderschap komt in vele soorten en maten voor. Ben jij een authentiek, effectief, situationeel, verbindend of persoonlijk leider?  Leidinggeven aan de onderwijskwaliteit Leidinggeven aan de ontwikkeling van medewerkers Leidinggeven aan de schoolontwikkeling Leidinggeven aan verbinding met de (bredere) omgeving Leidinggeven aan visiegestuurd werken Lichamelijke of zintuigelijke beperking In het onderwijs komen leerlingen voor met lichamelijke of zintuigelijke beperkingen. Hoe kun je deze leerlingen het best ondersteunen?  Lichamelijke opvoeding Bewegen is goed voor de gezondheid van leerlingen. Daarom is lichamelijke opvoeding een belangrijk vak. Hoe kun je dit vak het beste geven?  Logistiek Logistiek in het onderwijs – ook ‘onderwijslogistiek’ genoemd – is het geheel van systemen, processen en informatiestromen die onderwijs op zowel scholen als onderwijs vanuit huis mogelijk maakt. Maatschappelijke verantwoordelijkheid en opdracht Maatschappij-vakken Wat zijn de maatschappij-vakken en hoe kun je deze vakken goed onderwijzen aan jouw leerlingen?  Medezeggenschap Een medezeggenschapsraad (MR) op school is wettelijk verplicht. Wat is precies een MR en welke taken heeft een MR?  Mediawijsheid Hoe meer de digitalisering van de samenleving toeneemt, hoe belangrijker en urgenter het onderwerp mediawijsheid wordt op scholen. Daarom wordt het ook in het nieuwe curriculum opgenomen. Maar hoe kun jij je daar als leraar op voorbereiden? Mentorschap Wat is mentorschap? En hoe kan jij als mentor je kennis en vaardigheden verbeteren?  Mindfulness voor leerlingen Mindfulness wordt de laatste jaren steeds meer op scholen toegepast. Wat zijn de voordelen? En hoe zet je het in bij de leerling?    Mindfulness voor professionals Mindfulness wordt steeds meer toegepast in de praktijk. Maar hoe gebruik je mindfulness als professional?  Moderne vreemde talen Waarom is leren van een moderne vreemde taal belangrijk?  Montessorionderwijs Het montessorionderwijs stimuleert de natuurlijke en noodzakelijke drang van leerlingen om zichzelf te ontwikkelen.  Motivatie Hoe zorg je ervoor dat je jouw eigen motivatie, dat van je leerlingen of collega’s kan verhogen zodat alle talenten goed worden benut?  Motorische ontwikkeling De motorische ontwikkeling is het proces waarbij een leerling zijn spieren leert beheersen en gebruiken. Hoe kan jij deze ontwikkeling ondersteunen?   Nederlands Het is belangrijk dat leerlingen bekwaam zijn in de Nederlandse taal. Hoe kan je leerlingen goed lesgeven over de Nederlandse taal? Netwerken De kracht van netwerken voor leraren  Neuropsychologie en executieve functies Executieve vaardigheden zijn net zo belangrijk als intelligentie bij succes op school. Hoe help je leerlingen bij het ontwikkelen van deze vaardigheden?  Observeren Wat zijn de voordelen van het observeren van leerlingen?  Omgaan met agressie Als leraar kun je te maken krijgen met ouders en opvoeders die zich agressief opstellen. Het is begrijpelijk dat zij het beste willen voor hun kind en daar alles voor doen, maar waar trek je als leraar de grens?  Omgaan met de thuissituatie In het onderwijs krijg je soms te maken met lastige thuissituaties. Hoe ga je hiermee om?  Onderhandelen Onderhandelen voor jouw arbeidsvoorwaarden: hoe doe je dat?  Onderwijsachterstand Wanneer een kind ten opzichte van zijn leeftijdgenoten achterloopt in onderwijs of opleiding, dan wordt er gesproken van een onderwijsachterstand. Onderwijsverbetering Binnen de school is het belangrijk dat jullie je blijven verbeteren, maar hoe doe je dat en zorg je dat je de onderwijsverbetering blijft vasthouden? Onderwijsvisie en -plannen De onderwijsvisie of onderwijsplannen ontwikkelen of uitbreiden, hoe doe je dat?  Onderzoekend leren Onderzoekend leren is erg actueel in het onderwijs. Wat is onderzoekend leren en hoe pas je het toe in je lessen?  Online lesgeven Effectief en veilig online lesgeven blijft van belang  Ontwikkelingsachterstand Wat doe je als leerkracht als je merkt dat sommige leerlingen niet meekomen met de rest? Ontwikkelingsgericht onderwijs (OGO) Wat is ontwikkelingsgericht onderwijs (OGO) en hoe kan je het toepassen in de klas?  Ontwikkelingsvoorsprong Hoe kan je als leerkracht leerlingen met een ontwikkelingsvoorsprong signaleren?  Opbrengstgericht werken Scholen willen het maximale uit hun leerlingen halen. Met opbrengstgericht werken kun je dit doen, maar wat is het precies en hoe kun je opbrengstgericht werken?  Oplossingsgericht werken Wat is oplossingsgericht werken? En hoe kan je dit als onderwijsprofessional inzetten?  Ouderbetrokkenheid Waarom is ouderbetrokkenheid belangrijk? En hoe stimuleer je deze betrokkenheid?   Oudergesprekken Wil je graag je gespreksvaardigheid verbeteren richting ouders? En wat is het belang van het voeren van oudergesprekken? Pedagogiek Wetenschappelijk aan de slag met onderwijzen dankzij pedagogiek  Persoonlijke professionaliteit Pesten Pesten wordt meestal pas als pesten gezien wanneer er vaker dan één keer bedoeld kwetsend gedrag is gericht tegen een specifiek persoon. Pesten kan zowel fysiek als met woorden, maar tegenwoordig gebeurt het ook vaak digitaal. Plannen en organiseren Plannen en organiseren kan soms best lastig zijn. Hoe kun je jouw werk beter leren plannen en organiseren?  Privacy/AVG Hoe ga je om met privacy en AVG wetgeving in het onderwijs?  Pubers Wat gebeurt er in het brein van een puber? En hoe ga je het beste om met pubers als onderwijsprofessional?  Radicalisering en polarisatie Hoe kun je radicalisering of polarisatie in de school of klas verminderen?  Rekenen Kun jij blijven voldoen aan de toenemende eisen aan de leraar rekenen?  Relatie leraar-leerling Een goede relatie tussen de leraar en leerling is de basis om te kunnen leren. Hoe bouw je zo’n band op?  Remedial teaching Bij sommige leerlingen loopt het leren minder makkelijk dan verwacht. Met remedial teaching kun je deze leerlingen helpen.   RTTI Door middel van het gebruik van RTTI bij opdrachten en toetsen kun je de cognitieve niveaus van jouw leerlingen in kaart brengen. Wat is RTTI precies?  Schrijven en spelling Schrijven en spelling: de onmisbare kern van geletterdheid  Seksualiteit en diversiteit Een veilig klimaat betekent dat leerlingen ook in de ontwikkeling van hun identiteit zichzelf kunnen zijn. Sociaal emotionele ontwikkeling Wat is sociaal-emotionele ontwikkeling en hoe pas je jouw onderwijs aan op deze ontwikkeling?  Sociale veiligheid Sociale veiligheid op school betekent dat er een positieve en sociaal veilige omgeving is voor zowel leerlingen als medewerkers van een school. Solliciteren Wil je ontspannen naar je volgende sollicitatiegesprek?  Spelontwikkeling Spelen is ontwikkelen. Door spelen wordt verbinding gelegd tussen de echte wereld en de innerlijke wereld van het kind. Hierdoor kan een kind spelend leren. Sporten en (buiten) spelen Tijdens ‘vrij spel situaties’ komen vele vaardigheden aan bod zoals met elkaar op ontdekking gaan, samen een spel bedenken, ruzies weer goed maken en plezier hebben. Spreek- en presentatievaardigheden Kun jij met jouw spreek- en presentatievaardigheden de aandacht van je leerlingen vasthouden? Startende leraar Wie ben jij als leraar en waar wil je voor staan? En hoe ga je om met onzekerheden?  Strategisch HR Wat is strategisch HR? En hoe kan je dit verbeteren? Strategische visie en planning Studiereizen Welke rol kan een studiereis spelen voor leraren?  Studievaardigheden en huiswerk Vaardigheden om (efficiënt) te leren worden ook wel studievaardigheden genoemd. Aandacht hiervoor begint in groep 7/8 met bijvoorbeeld het aflezen van tabellen, gebruiken van zoekwoorden en samenvatten van teksten. Systeembeheer en ICT Hoe ben jij de beste systeembeheerder/ICT’er bij jou school?  Taakgericht werken Structuur en duidelijkheid: je steentje bijdragen aan taakgericht werken  Taalcoordinator In het onderwijs wil je graag goed taalonderwijs. De taalcoördinator kan hierbij helpen.   Taalonderwijs Hoe kunnen docenten vanuit een visie werken aan de basiskennis van (interactief) taalonderwijs?  Taalontwikkeling Hoe ontwikkelt de taal van jouw leerlingen en hoe kan je als leerkracht deze taalontwikkeling stimuleren?  Taalontwikkelingsstoornis Een taalontwikkelingsstoornis (TOS) is meer dan alleen ‘moeite met taal’. Hoe kan je kinderen met een TOS helpen? Teambuilding Wat zijn activiteiten om te werken aan teambuilding?   Teamdynamiek Hoe kan de teamdynamiek veranderd worden om een effectief team te zijn?  Veiligheid en wapenbezit Hoe bescherm je de veiligheid bij strafbaar wapenbezit op jouw school?  Verantwoordelijkheid en rekenschap Verstandelijke beperking Hoe ga je om met leerlingen met een verstandelijke beperking in het (speciaal) onderwijs? Vertrouwenspersoon Met persoonlijke zaken kan je naar een vertrouwenspersoon toe. Wat zijn de taken van een vertrouwenspersoon?  Voeding en gezondheid Wil jij doormiddel van voeding een gezonde school worden?  Voor en vroegschoolse educatie (VVE) Wat is voor- en vroegschoolse educatie, welke leerlingen gaan hier naartoe en hoe kan je deze leerlingen het beste begeleiden?  Weerbaarheid Weerbaarheid houdt in dat je genoeg zelfvertrouwen en assertiviteit hebt om je aan te geven en voor jezelf op te komen. Werkdruk Wat zijn de gevaren van een te hoge werkdruk? En hoe kan je de werkdruk verlagen?  Werkplezier Hoe zorg je er als professional voor dat je plezier en voldoening haalt uit je werk?  Wettelijke kaders In het onderwijs zijn er aardig wat regels waar je je aan moet houden. Welke wettelijke kaders zijn er?  Wiskunde Hoe breng je de kennis van wiskunde over op de leerling?     Zelfreflectie voor professionals Wat zijn de positieve gevolgen van reflecteren? En hoe kan je dit inzetten als professional?