Ga naar de inhoud
(chronische) ziektes
Leerlingen die voor lange tijd ziek zijn, hebben hierdoor aanpassingen in het onderwijs nodig. Hoe kan je hier als onderwijsmedewerker bij helpen?
21ste eeuwse vaardigheden
Wat zijn 21ste eeuwse vaardigheden? En hoe maak je deze vaardigheden eigen bij leerlingen?
Actieplannen en NPO
Hoe zet je een effectief actieplan op voor het Nationaal Programma Onderwijs (NPO)?
Adaptief toetsen
Wat is adaptief toetsen en hoe zet je dit goed in?
ADHD
Een op de drie leerlingen laat symptomen van ADHD zien. Wat zijn deze symptomen en hoe ga je hiermee om in de klas?
Autisme
Er kunnen zich grote verschillen voordoen tussen leerlingen met autisme. Hoe ga je hiermee om in de klas?
Baby's en peuters
Werken met jonge kinderen kan uitdagend zijn. Hoe kan je het best omgaan met baby’s en kleuters en hun ontwikkeling optimaal stimuleren?
Beoordelingsgesprekken
Een beoordelingsgesprek is een eenrichtingsgesprek, waarin de leidinggevende met je bespreekt hoe je als personeelslid functioneert.
Bewegend leren
Leerlingen die de hele dag stilzitten, dat komt zelden meer voor. In plaats daarvan wordt er steeds meer bewegend geleerd, maar wat is dat precies?
Bijzonder onderwijs
Wat is (algemeen) bijzonder onderwijs?
Blended learning
Bij blended learning – ofwel gemixt leren – wordt gezocht naar de juiste mix van elementen in leervormen die elkaar versterken.
Boegbeeld en hoofd
Burgerschap
Burgerschap gaat om actief meedoen en een positieve bijdrage leveren aan de samenleving.
Burn-out
Wat is een burn-out? Wat zijn de oorzaken en hoe zorg je ervoor dat een burn-out voorkomen wordt?
CAO
Weet jij wat er in jouw CAO staat?
Coaching en begeleiding
Wat is het verschil tussen coaching en begeleiding?
Collega’s
Wat voor invloed hebben collega’s op de werkvloer? En hoe ga je om met verschillende type collega’s
Collegiale samenwerking
Binnen de school werk je veel samen met je collega’s. Hoe haal je het meeste uit deze collegiale samenwerking?
Combinatieklas
In het basisonderwijs komen combinatieklassen veel voor, maar wat is het effect van deze klassen op leerlingen en leerkrachten?
Computational thinking
In de samenleving van de toekomst speelt 'computational thinking' een belangrijke rol. Het is een van de 21e eeuwse vaardigheden en ook één van de onderdelen van 'Digitale geletterdheid' die in het nieuwe curriculum gaat verschijnen.
Concentratie
Concentreren is je aandacht richten op waar je mee bezig bent. In de klas kom je (steeds meer) leerlingen tegen die moeite hebben om zich te concentreren op een taak.
Curriculum ontwikkelen
Hoe ontwikkel je een goed en effectief curriculum?
Daltononderwijs
Het traditioneel vernieuwende Daltononderwijs is geen methode, maar een ‘way of life’!
Data-geïnformeerd werken
Hoe kun je effectief data-geïnformeerd werken?
Decaan / loopbaanbegeleider
Wat doet een decaan of loopbaanbegeleider precies?
Diagnosticeren
Diagnosticeren is een belangrijke vaardigheid om leerlingen te kunnen helpen een goede behandeling te krijgen.
Didactiek
Welke didactische vaardigheden heb jij als leerkracht nodig om goed les te geven aan leerlingen?
Differentiëren
Met differentiëren vergroot je de leermogelijkheden van alle leerlingen in de klas.
Digitale geletterdheid
Digitale geletterdheid, wat is het eigenlijk?
Digitale tools
Nieuwe leerstrategieën en een effectieve gedragsverandering met digitale tools
Discriminatie en racisme
Omgaan met discriminatie en racisme op school
Dyscalculie
Rekenproblemen komen veel voor in de klas en dan kan er sprake zijn van dyscalculie. Maar wat is dyscalculie precies?
Dyslexie
Dyslexie is een veelgehoorde term, maar wat is dyslexie precies en hoe ga je hier mee om in de klas?
Engels
Wat is het belang van Engels onderwijs?
Ergonomisch werken
Wat is ergonomisch werken en hoe kan je ergonomisch werken?
Exacte vakken
Wat zijn exacte vakken? En hoe kan je je didactische vaardigheden verbeteren?
Examens en PTA
Examens zijn een belangrijk onderdeel van het onderwijs. Hoe ontwikkel je een dekkend PTA met goede examens?
Expliciete directe instructie
Hoe kun je op een effectieve manier kennis overdragen aan jouw leerlingen? Leer meer over expliciete directe instructie.
Extra bevoegdheid
Wanneer moet je een extra bevoegdheid halen als docent en hoe doe je dat?
Extra ondersteuning
Sommige leerlingen hebben niet genoeg aan de basisondersteuning en hebben extra ondersteuning nodig. Wat is extra ondersteuning?
Feedback geven
Wat is het nut van feedback geven? En hoe zorg je ervoor dat je op een juiste manier feedback geeft?
Filosofie
Filosofie: is dat wel iets voor kinderen?
Financiën
Financiën als voorwaarde voor goed onderwijs binnen de school
Formatie
Wat is een formatie? En wat is het nut van een goed formatieplan?
Formatief toetsen
Waarom kies je voor formatief of summatief toetsen en wat is het verschil?
Gamification
Meer intrinsieke motivatie en betrokkenheid dankzij Gamification
Gedragsproblemen
Gedragsproblemen voorkomen of aanpakken? Zo doe je dat!
Gehechtheidsproblematiek
Leerlingen kunnen vanuit huis vele soorten problemen met zich meedragen. Zo kunnen ze hechtingsproblemen hebben. Hoe ga jij hiermee om in de klas?
Grenzen stellen
Hoe herken je je eigen grenzen als onderwijsprofessional? En hoe geef je deze grenzen aan?
Groepsvorming
In een positieve groep kunnen leerlingen leren, plezier maken en zichzelf zijn. Als leerkracht speel je een grote rol in de groepsvorming.
Hoogbegaafdheid
In jouw klas heb je te maken met verschillen in intelligentie bij de leerlingen, maar wanneer is een leerling hoogbegaafd en hoe begeleidt je een hoogbegaafde leerling?
Huiswerk
Plannen, prioriteiten stellen en overzicht houden... kinderen hebben het nodig om huiswerk te kunnen maken. Instructies over hoe je huiswerk maakt, is dus noodzakelijk als je huiswerk geeft.
Internationale schakelklassen / NT2
De internationale schakelklas is dé plek om leerlingen zo snel mogelijk NT2 te leren
Interne begeleiding
De Intern Begeleider: een echte spin in het web
Jenaplanonderwijs
Spreken, spelen, werken en vieren met het Jenaplanonderwijs
Kansenongelijkheid
Hoe werk je aan de vermindering van kansenongelijkheid in het onderwijs?
Kinderen met trauma
Hoe kun je omgaan met een leerling met (onverwerkt) trauma?
Kindermishandeling en huiselijk geweld
Hoe kun je kindermishandeling en huiselijk geweld signaleren en de meldcode goed gebruiken?
Klassenmanagement
Hoe zorg je als leerkracht voor een goed klassenmanagement?
Klassieke talen
Hoe zorg je ervoor dat leerlingen kiezen voor vwo met klassieke talen (gymnasium)?
Kleuters
Leerlingen in de kleutertijd maken veel ontwikkelingen door. Hoe kan jij als leerkracht hen hierbij helpen?
Klimaat en duurzaamheid
Wat breng jij jouw leerlingen bij over klimaat en duurzaamheid?
Kunstonderwijs
Het doel van kunstonderwijs - ook wel kunsteducatie genoemd - is om leerlingen kennis te laten maken met kunst en cultuur. Het gaat om beeldende kunst en vormgeving, muziek, theater, dans, film, literatuur, poëzie en architectuur.
Kwaliteit van de school
Iedereen vindt het belangrijk dat de kwaliteit van de school goed is. Hoe zorg je dat de onderwijskwaliteit op peil blijft?
Leer- en faalangsten
Hoe herken je leer- en faalangsten in de klas en hoe help je leerlingen die last hebben van dit soort angsten?
Leerdoelen en -lijnen
Hoe maak je goed gebruik van leerdoelen en leerlijnen in je les?
Leerlingvolgsystemen
Wat is een leerlingvolgsysteem en hoe kun je het toepassen in het onderwijs?
Leesonderwijs
Hoe kun je het leesonderwijs op jou (basis)school effectief verbeteren en het leesplezier bevorderen?
Leiderschap
Leiderschap komt in vele soorten en maten voor. Ben jij een authentiek, effectief, situationeel, verbindend of persoonlijk leider?
Leidinggeven aan de onderwijskwaliteit
Leidinggeven aan de ontwikkeling van medewerkers
Leidinggeven aan de schoolontwikkeling
Leidinggeven aan verbinding met de (bredere) omgeving
Leidinggeven aan visiegestuurd werken
Lichamelijke of zintuigelijke beperking
In het onderwijs komen leerlingen voor met lichamelijke of zintuigelijke beperkingen. Hoe kun je deze leerlingen het best ondersteunen?
Lichamelijke opvoeding
Bewegen is goed voor de gezondheid van leerlingen. Daarom is lichamelijke opvoeding een belangrijk vak. Hoe kun je dit vak het beste geven?
Logistiek
Logistiek in het onderwijs – ook ‘onderwijslogistiek’ genoemd – is het geheel van systemen, processen en informatiestromen die onderwijs op zowel scholen als onderwijs vanuit huis mogelijk maakt.
Maatschappelijke verantwoordelijkheid en opdracht
Maatschappij-vakken
Wat zijn de maatschappij-vakken en hoe kun je deze vakken goed onderwijzen aan jouw leerlingen?
Medezeggenschap
Een medezeggenschapsraad (MR) op school is wettelijk verplicht. Wat is precies een MR en welke taken heeft een MR?
Mediawijsheid
Hoe meer de digitalisering van de samenleving toeneemt, hoe belangrijker en urgenter het onderwerp mediawijsheid wordt op scholen. Daarom wordt het ook in het nieuwe curriculum opgenomen. Maar hoe kun jij je daar als leraar op voorbereiden?
Mentorschap
Wat is mentorschap? En hoe kan jij als mentor je kennis en vaardigheden verbeteren?
Mindfulness voor leerlingen
Mindfulness wordt de laatste jaren steeds meer op scholen toegepast. Wat zijn de voordelen? En hoe zet je het in bij de leerling?
Mindfulness voor professionals
Mindfulness wordt steeds meer toegepast in de praktijk. Maar hoe gebruik je mindfulness als professional?
Moderne vreemde talen
Waarom is leren van een moderne vreemde taal belangrijk?
Montessorionderwijs
Het montessorionderwijs stimuleert de natuurlijke en noodzakelijke drang van leerlingen om zichzelf te ontwikkelen.
Motivatie
Hoe zorg je ervoor dat je jouw eigen motivatie, dat van je leerlingen of collega’s kan verhogen zodat alle talenten goed worden benut?
Motorische ontwikkeling
De motorische ontwikkeling is het proces waarbij een leerling zijn spieren leert beheersen en gebruiken. Hoe kan jij deze ontwikkeling ondersteunen?
Nederlands
Het is belangrijk dat leerlingen bekwaam zijn in de Nederlandse taal. Hoe kan je leerlingen goed lesgeven over de Nederlandse taal?
Netwerken
De kracht van netwerken voor leraren
Neuropsychologie en executieve functies
Executieve vaardigheden zijn net zo belangrijk als intelligentie bij succes op school. Hoe help je leerlingen bij het ontwikkelen van deze vaardigheden?
Observeren
Wat zijn de voordelen van het observeren van leerlingen?
Omgaan met agressie
Als leraar kun je te maken krijgen met ouders en opvoeders die zich agressief opstellen. Het is begrijpelijk dat zij het beste willen voor hun kind en daar alles voor doen, maar waar trek je als leraar de grens?
Omgaan met de thuissituatie
In het onderwijs krijg je soms te maken met lastige thuissituaties. Hoe ga je hiermee om?
Onderhandelen
Onderhandelen voor jouw arbeidsvoorwaarden: hoe doe je dat?
Onderwijsachterstand
Wanneer een kind ten opzichte van zijn leeftijdgenoten achterloopt in onderwijs of opleiding, dan wordt er gesproken van een onderwijsachterstand.
Onderwijsverbetering
Binnen de school is het belangrijk dat jullie je blijven verbeteren, maar hoe doe je dat en zorg je dat je de onderwijsverbetering blijft vasthouden?
Onderwijsvisie en -plannen
De onderwijsvisie of onderwijsplannen ontwikkelen of uitbreiden, hoe doe je dat?
Onderzoekend leren
Onderzoekend leren is erg actueel in het onderwijs. Wat is onderzoekend leren en hoe pas je het toe in je lessen?
Online lesgeven
Effectief en veilig online lesgeven blijft van belang
Ontwikkelingsachterstand
Wat doe je als leerkracht als je merkt dat sommige leerlingen niet meekomen met de rest?
Ontwikkelingsgericht onderwijs (OGO)
Wat is ontwikkelingsgericht onderwijs (OGO) en hoe kan je het toepassen in de klas?
Ontwikkelingsvoorsprong
Hoe kan je als leerkracht leerlingen met een ontwikkelingsvoorsprong signaleren?
Opbrengstgericht werken
Scholen willen het maximale uit hun leerlingen halen. Met opbrengstgericht werken kun je dit doen, maar wat is het precies en hoe kun je opbrengstgericht werken?
Oplossingsgericht werken
Wat is oplossingsgericht werken? En hoe kan je dit als onderwijsprofessional inzetten?
Ouderbetrokkenheid
Waarom is ouderbetrokkenheid belangrijk? En hoe stimuleer je deze betrokkenheid?
Oudergesprekken
Wil je graag je gespreksvaardigheid verbeteren richting ouders? En wat is het belang van het voeren van oudergesprekken?
Pedagogiek
Wetenschappelijk aan de slag met onderwijzen dankzij pedagogiek
Persoonlijke professionaliteit
Pesten
Pesten wordt meestal pas als pesten gezien wanneer er vaker dan één keer bedoeld kwetsend gedrag is gericht tegen een specifiek persoon. Pesten kan zowel fysiek als met woorden, maar tegenwoordig gebeurt het ook vaak digitaal.
Plannen en organiseren
Plannen en organiseren kan soms best lastig zijn. Hoe kun je jouw werk beter leren plannen en organiseren?
Privacy/AVG
Hoe ga je om met privacy en AVG wetgeving in het onderwijs?
Pubers
Wat gebeurt er in het brein van een puber? En hoe ga je het beste om met pubers als onderwijsprofessional?
Radicalisering en polarisatie
Hoe kun je radicalisering of polarisatie in de school of klas verminderen?
Rekenen
Kun jij blijven voldoen aan de toenemende eisen aan de leraar rekenen?
Relatie leraar-leerling
Een goede relatie tussen de leraar en leerling is de basis om te kunnen leren. Hoe bouw je zo’n band op?
Remedial teaching
Bij sommige leerlingen loopt het leren minder makkelijk dan verwacht. Met remedial teaching kun je deze leerlingen helpen.
RTTI
Door middel van het gebruik van RTTI bij opdrachten en toetsen kun je de cognitieve niveaus van jouw leerlingen in kaart brengen. Wat is RTTI precies?
Schrijven en spelling
Schrijven en spelling: de onmisbare kern van geletterdheid
Seksualiteit en diversiteit
Een veilig klimaat betekent dat leerlingen ook in de ontwikkeling van hun identiteit zichzelf kunnen zijn.
Sociaal emotionele ontwikkeling
Wat is sociaal-emotionele ontwikkeling en hoe pas je jouw onderwijs aan op deze ontwikkeling?
Sociale veiligheid
Sociale veiligheid op school betekent dat er een positieve en sociaal veilige omgeving is voor zowel leerlingen als medewerkers van een school.
Solliciteren
Wil je ontspannen naar je volgende sollicitatiegesprek?
Spelontwikkeling
Spelen is ontwikkelen. Door spelen wordt verbinding gelegd tussen de echte wereld en de innerlijke wereld van het kind. Hierdoor kan een kind spelend leren.
Sporten en (buiten) spelen
Tijdens ‘vrij spel situaties’ komen vele vaardigheden aan bod zoals met elkaar op ontdekking gaan, samen een spel bedenken, ruzies weer goed maken en plezier hebben.
Spreek- en presentatievaardigheden
Kun jij met jouw spreek- en presentatievaardigheden de aandacht van je leerlingen vasthouden?
Startende leraar
Wie ben jij als leraar en waar wil je voor staan? En hoe ga je om met onzekerheden?
Strategisch HR
Wat is strategisch HR? En hoe kan je dit verbeteren?
Strategische visie en planning
Studiereizen
Welke rol kan een studiereis spelen voor leraren?
Studievaardigheden en huiswerk
Vaardigheden om (efficiënt) te leren worden ook wel studievaardigheden genoemd. Aandacht hiervoor begint in groep 7/8 met bijvoorbeeld het aflezen van tabellen, gebruiken van zoekwoorden en samenvatten van teksten.
Systeembeheer en ICT
Hoe ben jij de beste systeembeheerder/ICT’er bij jou school?
Taakgericht werken
Structuur en duidelijkheid: je steentje bijdragen aan taakgericht werken
Taalcoordinator
In het onderwijs wil je graag goed taalonderwijs. De taalcoördinator kan hierbij helpen.
Taalonderwijs
Hoe kunnen docenten vanuit een visie werken aan de basiskennis van (interactief) taalonderwijs?
Taalontwikkeling
Hoe ontwikkelt de taal van jouw leerlingen en hoe kan je als leerkracht deze taalontwikkeling stimuleren?
Taalontwikkelingsstoornis
Een taalontwikkelingsstoornis (TOS) is meer dan alleen ‘moeite met taal’. Hoe kan je kinderen met een TOS helpen?
Teambuilding
Wat zijn activiteiten om te werken aan teambuilding?
Teamdynamiek
Hoe kan de teamdynamiek veranderd worden om een effectief team te zijn?
Veiligheid en wapenbezit
Hoe bescherm je de veiligheid bij strafbaar wapenbezit op jouw school?
Verantwoordelijkheid en rekenschap
Verstandelijke beperking
Hoe ga je om met leerlingen met een verstandelijke beperking in het (speciaal) onderwijs?
Vertrouwenspersoon
Met persoonlijke zaken kan je naar een vertrouwenspersoon toe. Wat zijn de taken van een vertrouwenspersoon?
Voeding en gezondheid
Wil jij doormiddel van voeding een gezonde school worden?
Voor en vroegschoolse educatie (VVE)
Wat is voor- en vroegschoolse educatie, welke leerlingen gaan hier naartoe en hoe kan je deze leerlingen het beste begeleiden?
Weerbaarheid
Weerbaarheid houdt in dat je genoeg zelfvertrouwen en assertiviteit hebt om je aan te geven en voor jezelf op te komen.
Werkdruk
Wat zijn de gevaren van een te hoge werkdruk? En hoe kan je de werkdruk verlagen?
Werkplezier
Hoe zorg je er als professional voor dat je plezier en voldoening haalt uit je werk?
Wettelijke kaders
In het onderwijs zijn er aardig wat regels waar je je aan moet houden. Welke wettelijke kaders zijn er?
Wiskunde
Hoe breng je de kennis van wiskunde over op de leerling?
Zelfreflectie voor professionals
Wat zijn de positieve gevolgen van reflecteren? En hoe kan je dit inzetten als professional?