Een taalontwikkelingsstoornis (TOS) is een beperking in het taalbegrip of de taalproductie. De taalontwikkeling verloopt anders dan gewoonlijk en de oorzaak is niet te herleiden tot bijvoorbeeld hersenletsel, intelligentieproblemen, gehoorverlies, of sociaal-emotionele problemen. Een TOS kan zich uiten in verschillende gebieden zoals bijvoorbeeld taalbegrip, taalproductie, taalgebruik, gesproken taal, geschreven taal of gebarentaal. Het is belangrijk dat een taalontwikkelingsstoornis vroegtijdig gesignaleerd wordt, omdat kinderen met een TOS zich door hun beperking gefrustreerd in hun communicatie kunnen voelen.  

Als leerkracht kun je leerlingen met TOS helpen door instructie kort te houden, het doel van een opdracht op te schrijven, uitleg visueel te maken, te benoemen wat belangrijk is, structuur te bieden en concrete vragen te stellen.  

Meer leren over hoe je leerlingen met een taalontwikkelingsstoornis kan helpen? Bekijk dan ons aanbod!  

Zo helpt de Roos van Leary een positieve groepsdynamiek stimuleren 

Soms heb je in de klas het gevoel dat je tegen een muur staat te praten. De ene leerling gaat in de weerstand, een andere trekt zich juist terug. De sfeer wordt onrustig en hoe meer jij probeert bij te sturen, hoe minder grip je lijkt te krijgen. De Roos van Leary, ontwikkeld door psycholoog […]

Of je nu leidinggeeft in het primair onderwijs, voortgezet onderwijs, mbo of hbo, als schoolleider of middenmanager sta je dagelijks in het spanningsveld tussen beleid, praktijk […]

Hoe blijf je gezond als leidinggevende in het onderwijs?

Als leidinggevende in het onderwijs draag je een grote verantwoordelijkheid. Je begeleidt je team en bent betrokken bij de kwaliteit van het onderwijs. Dit kan soms zwaar drukken op je eigen welzijn. Daarom is het belangrijk om actief te werken aan je gezondheid, zowel fysiek als mentaal. Hieronder vind je praktische tips die je direct […]