Leren van casuïstiek

Deze publicatie legt uit wat je kan leren van casuïstiek en hoe je dat doet.

Wat heb je gedaan vandaag?

Een onderzoek naar opvang en educatie rond de basisschool: aanbod, wensen en behoeften.Doel van het onderzoek is tweeledig, ten eerste zal een schets worden gegeven van […]

Handreiking Samenwerken met ouders in het voortgezet onderwijs

In deze notitie belichten we dat samenwerking van de school met ouders van belang is voor alle leerlingen.

Maatwerk en passend onderwijs bij complexe zorgvragen: de leerling centraal

Vaak is er bij complexe ondersteunings- en zorgvragen meer mogelijk dan gedacht. Deze publicatie beschrijft drie praktijkvoorbeelden uit primair en voortgezet onderwijs die laten zien dat er meer mogelijk is.

Mentoren en maatjes voor jongeren

In deze notitie komen de verschillende vormen van mentoren en maatjes aan bod en wat zij kunnen betekenen voor het jeugdveld.

Mentaal welbevinden van de jeugd: lessen uit de coronacrisis

De veertig onderzoeken in dit overzicht zijn uitgevoerd door ruim twintig onderzoeksinstellingen, in de periode maart 2020 tot april 2022.

Ondersteuning op weg naar volwassenheid

In dit literatuuronderzoek wordt onderzocht wat werkt in de ondersteuning van jongeren op weg naar volwassenheid.

Jeugdcriminaliteit

n dit magazine deelt het NJi zeven geleerde lessen. Deze kunnen helpen om samen met partners te werken aan een veilige omgeving voor kinderen en jongeren.

Aan de slag met leerlingparticipatie in het basisonderwijs

In dit magazine delen we de kennis die we gedurende dit project ophalen: tips, geleerde lessen, handvatten, valkuilen en achtergrondkennis.

Jongeren begeleiden bij hun online levens

In het online magazine 'Jongeren begeleiden bij hun online levens' vind je inzichten, voorbeelden en praktische handvatten.

Tekenprentenboek ‘Mijn avontuur’

De tekenprenten zijn bedoeld om de leraar een concreet middel in handen te geven voor het voeren van kindgesprekken.

  • Viaa
  • ISBN: 9789083472744
  • € 32.50

Kunst in Leren

Het boek neemt je mee met informatie vanuit theorie, voorbeelden van "goede praktijken", onderzoek naar wat kinderen ervan leren en hoe jezelf complexe opdrachten kunt ontwerpen en daarbij kunt samenwerken met kunstenaars en hun inspiratiebronnen.

Giechelgeheimpjes

Giechelgeheimpjes is een prentenboek om onderwerpen als bedreiging en seksuele intimidatie in de klas bespreekbaar te maken.

Wie ben je? Wie wil je zijn als leraar?

Het boek wil je – als (aanstaand) leraar – helpen om je persoonlijk meesterschap te ontwikkelen. Dat begint met het ontdekken van je eigen stem.

  • Viaa
  • ISBN: 9789090344218
  • € 27.50

Waar sta je? Waar sta je voor als leraar?

Dit boek is het vervolg op Wie ben je? Wie wil je zijn als leraar? en het wil je – als (aanstaand) leraar – (opnieuw) helpen om je persoonlijk meesterschap te ontwikkelen.

  • Viaa
  • ISBN: 9789083304397
  • € 27.50

Handboek Faalangsttraining

Het handboek faalangsttraining gaat in op het signaleren van faalangst en biedt trainers mogelijkheden om leerlingen een effectieve training te geven. Het boek bevat oefeningen en […]

Werken met kernconcepten

De publicatie bevat suggesties voor de organisatievorm, de inrichting van de leeromgeving, mogelijke werkvormen en aanwijzingen voor de implementatie.

Een basis van respect

In deze publicatie is Herstelrecht uitgewerkt en geschikt gemaakt voor het Nederlandse basisonderwijs.

Hoop, humor en herstel

Dit boek is een praktijkboek. ‘Hoop, humor en herstel’ en biedt handreikingen voor het ontwikkelen en zo nodig herstellen van relaties met en tussen leerlingen, met ouders en binnen onderwijsteams.

Met plezier naar school

Beelddenkers en taaldenkers hebben een andere informatie verwerking. Deze andere informatieverwerking heeft invloed op de gehele ontwikkeling. Ook neurodiversiteiten als dyslexie, dyscalculie, TOS, NLD hoogbegaafdheid, autisme en ADHD hebben vanaf het begin van de ontwikkeling al een invloed op hoe het brein leert. Het boek neemt je mee door het neurotypische én neurodiverse lerende brein en geeft ons aanwijzingen hoe we het bestaande onderwijs kunnen aanvullen voor de 25% neurodiverse leerlingen. Door al in de kleuterklas aan te sluiten bij de leerbehoeftes van al je leerlingen kun je ervoor zorgen dat alle leerlingen via hun natuurlijke leerproces kunnen leren en met plezier naar school gaan.