Doorloopjes 3

Saadet Ertas – Docent Engels Doorloopjes is de ultieme gids voor elke docent die leerlingen wil inspireren om te leren, te groeien en te bloeien. Dit […]

Doorloopjes 2

Lucelle DeneerDocent Teacher College Windesheim, ambassadeur Leraar 24 en De baan van het Leven Doorloopjes is de inspiratie die ik graag tot mijn beschikking had gehad […]

Doorloopjes

NAOMI SMITS:Vijftig manieren om je onderwijs te verbeteren met inzichten uit de cognitieve wetenschap.: dit klinkt als muziek in de oren. In woord en beeld leggen […]

‘Ik ben ook een mens’

‘Glashelder. Erudiet. Ontroerend.’ – onderwijsfilosofie.nl ‘Joop Berding presenteert in dit boek op een zeer aansprekende manier drie klassieke denkers over de opvoeding: Janusz Korczak, John Dewey […]

Volgens Barton

In dit boek vertelt Barton hoe hij zijn leven heeft gebeterd en al deze wetenschappelijke inzichten in zijn lessen toepast. Daarbij maakt hij gebruik van vele praktische en herkenbare voorbeelden.

Frankenstein en de pedagogiek

kun je een opvoeder zijn zonder een dokter Frankenstein te zijn?

Formatief handelen

Veel scholen en opleidingen zijn of willen aan de slag met formatief handelen. Of het nu is om leerlingen en studenten te motiveren, hun zelfsturing te […]

Wereldgericht onderwijs

Onderwijs is niet alleen bedoeld om leerlingen toe te rusten met de kennis en vaardigheden die ze nodig hebben om zich staande te kunnen houden in […]

Speelse toewijding

Het gangbare formuleeronderwijs op de middelbare school is traditiegetrouw sterk gericht op taalnormenen hoe daaraan te voldoen. In dit boek wordt er beschreven wat er gebeurt […]

Kinderen slimmer maken

In dit boek schetst Didau talrijke inzichten over hoe onderwijsgevenden en schoolleiders de school en het curriculum kennisrijker kunnen inrichten. Zijn hoop is dat de meest prikkelende vraag: ‘Kan ik hier kinderen slimmer mee maken?’ bij de lezer zal blijven resoneren.

De kunst en kunde van het lesgeven

In dit boek bespreken de auteurs 30 baanbrekende onderzoeken naar hoe wij leren (cognitieve psychologie en onderwijswetenschappen) en lerareneffectiviteit.

Groepsdynamiek in het onderwijs

Het cruciale belang van veiligheid en een gezond pedagogisch klimaat is het onderwerp van vele boeken, maar de 'hoe'-vraag blijft vaak onbeantwoord. Dit baanbrekende werk onderscheidt zich door een diepgaande analyse en toepasbare inzichten te bieden in groepsdynamische processen. Als leerkracht krijg je tools aangereikt om effectiever, positiever, en sneller te reageren op de dynamiek in je klas.

Diversiteit bij autisme

Waarom uit autisme zich bij de ene persoon anders dan bij de andere? Waarom wordt autisme bij vrouwen vaak te laat herkend? En hoe speel je […]

Gun kinderen hun eigen label

Met Gun kinderen hun eigen label schreef jeugd- en gezinscoach Liesbeth Hop een handleiding voor ouders van wie de kinderen ADHD, autisme of een ander label […]

AI, het nieuwe gezicht van pesten

Online pesten evolueert razendsnel, en kunstmatige intelligentie speelt daarin een gevaarlijke rol. AI, het nieuwe gezicht van pesten onthult hoe deepfakes, AI-gegenereerde afpersing en digitale manipulatie […]

Coachen van leerlingen met zwakke executieve functies

Tegenvallende schoolprestaties worden bij veel kinderen en jongeren veroorzaakt door zwakke executieve functies. Ze zijn slim genoeg, maar hebben moeite om dingen te onthouden, op tijd […]

Lezen in groep 5

In het algemene deel voor de leerkracht wordt de beoogde lesopbouw en de samenhang met begrijpend lezen, spelling en woordenschat verhelderd. In dit deel is er ook veel aandacht voor toetsing en het bepalen van het doorleesniveau van leerlingen, zodat ze niet op een te laag niveau leesinstructie en boeken aangereikt krijgen.

Lezen en spellen in groep 3

Lezen en spellen in groep 3 vormt een waardevolle aanvulling op het handboek Zo leer je kinderen lezen en spellen (ZLKLS). Deze nieuwe uitgave bestaat uit uitgewerkte lesschema’s lezen, spellen en schrijven volgens de uitgangspunten van ZLKLS.

De kunst van de didactiek

Didactiek heeft verschillende invalshoeken. Het kan bijvoorbeeld gaan over de wijze van lesgeven, over de keuzes die daarbij gemaakt worden, over de overtuigingen die daarbij een rol spelen of over de visie die aan het lesgeven ten grondslag ligt. Het didactische proces van voorbereiden, uitvoeren en reflecteren kan als een kunst beschouwd worden; een kunstzinnig proces dat gestalte krijgt in een samenspel van leraar en leerlingen

Mindsets op school

Jonge kinderen hebben grote dromen over wat ze kunnen worden: astronaut, dierenarts, profvoetballer of juf. De growth mindset-theorie laat zien hoe belangrijk het is dat kinderen zich ervan bewust zijn hóe ze leren en hoe zij zich kunnen ontwikkelen om hun dromen waar te kunnen maken: door gemotiveerd te zijn, doorzettingsvermogen te tonen en van fouten te leren.