Het Handboek RTTI (herziene editie met 10 extra pagina’s over RTTI-rubrics) biedt scholen instrumenten om het leerpotentieel van iedere leerling maximaal te benutten. Voor een optimaal leerproces is het van belang de te behalen cognitieve niveaus (aan) te kunnen duiden en in één taal over leren te spreken.
Effectieve didactiek geeft je concrete handvatten voor het verbeteren van de leerprestaties van leerlingen. Het boek brengt samenhang aan in de uitkomsten van grootschalig onderzoek en weet onderzoeksuitkomsten te vertalen naar de lespraktijk.
Engels in het basisonderwijs wil (toekomstige) leraren in het basisonderwijs een overzicht bieden van de vaardigheden en kennis om het vak Engels op een goede en verantwoorde manier te geven. Het boek bestaat uit tien hoofdstukken. Aan de hand van theorie over het leren van (vreemde) talen worden diverse didactische principes behandeld, waaronder het vierfasenmodel
In deze zesde editie is het deel over reflectie geheel vernieuwd. Verder is het deel over omgaan met ouders uitgebreid met een hoofdstuk met gespreksstrategieën gericht op gezamenlijk handelen in het belang van het kind.
Het nieuwe boek Innovatief onderwijs ontwerpen laat zien hoe vanuit het 4CID-model effectief complexe taken in het onderwijs gemaakt kunnen worden. Deze wetenschappelijk onderbouwde methode is steeds gangbaarder bij instellingen die hun onderwijs beroepsgerichter willen (her)ontwerpen.
Dit boek is geschreven voor (aankomende) professionals die direct contact met ouders hebben en die een steeds belangrijkere rol gaan spelen in het opvangen van de vragen van ouders: de kinderleidster, de leerkracht, de trainer van de sportclub, de huisarts, de sociaal verpleegkundige of jeugdverpleegkundige op het consultatiebureau, de buurthuiswerker, de maatschappelijk werker, de intern begeleider, de jeugdwerker, de opbouwwerker, de straatcoach, de pedagoog-online.
Enige uitgave op dit gebied voor het onderwijs; helder overzicht hedendaags hersenonderzoek; sterk houvast voor leerkrachten en ouders bij opvoeding en onderwijs. Wat kan hersenonderzoek voor […]
Doceren in het hoger onderwijs bevat zowel informatie over het onderwijs geven zelf als over de organisatie waar beginnende docenten komen te werken. Inspiratie voor de inhoud van Doceren in het hoger onderwijs is verkregen uit interviews met startende docenten in het hoger onderwijs (hbo en wo). Wat zij belangrijk vonden om door te geven aan anderen, vormt het uitgangspunt.
In dit boek staan meer dan twintig voorbeelden hoe de leerkracht op een creatieve manier met kinderen en jongeren kan communiceren. Aansluiten bij de leefwereld van een kind is volgens de auteur van belang. Het bij de voorbeelden behorende materiaal is opgenomen in een apart deel.
Dit boek leert je hoe je op een verantwoorde manier bewegingsonderwijs kunt geven met kleuters. Het boek is zeer toegankelijk dankzij de vele foto's en praktische voorbeelden.
De docent als meester van interactie beschrijft een nieuwe visie op begeleiden, waarbij het uitgangspunt is dat de docent meesterschap dient te ontwikkelen op vier fundamenteel verschillende gebieden van interactie, die hij afhankelijk van de context flexibel kan inzetten: coachen, adviseren, instrueren en grenzen stellen. Met als resultaat: docenten die met zelfvertrouwen en plezier een goed en prettig leerklimaat weten te creëren.
Effectief leren, de docent als regisseur reikt toekomstige leerkrachten instrumenten aan die ervoor zorgen dat lesgeven onder regie van de docent resulteert in effectief leren. Het boek bespreekt uitgebreid de instructiestrategieën ‘directe instructie’ en ‘samenwerkend leren’. Ook de kracht van ‘activerende didactiek’ komt uitvoerig aan de orde. Verder is er veel aandacht voor de ontwikkeling van een goed leerklimaat en het stellen van vragen. Het boek zit boordevol praktijkvoorbeelden, praktische tips en werkvormen om toe te passen in de klas. Deze praktijkgerichte inslag wordt mooi gecombineerd met een stevige theoretische basis.
In dit boek worden 75 onderwijsmodellen schematisch weergegeven. Elk model wordt besproken aan de hand van vier punten: de essentie van het model, de toepassing van het model in de praktijk, het beoogde resultaat en de aandachtspunten. Afsluitend zijn een aantal verwijzingen naar websites en/of literatuur over het model opgenomen.
Over dit product Ideaal als voorbereiding op de WISCAT-toets; extra aandacht voor hoofdrekenen; door de vele oefeningen, antwoorden en uitwerkingen geschikt voor zelfstudie. Basisvaardigheden Rekenen voor de […]
Over dit product Sluit aan op de beroepspraktijk van de leerkracht in het basisonderwijs; geschikt voor zelfstudie en modulair gebruik; ook beschikbaar als volledig digitale module […]
Dit boek beschrijft de achtergrond en het model van Verbindende Communicatie, hoe je creatief met de technieken om kunt gaan, kunt koppelen aan andere methoden, en hoe je dit toepast in levenskunst, thuis en op het werk.
Dit boek beschrijft hoe je als docent verschillende elementen in de kop, de romp en de staart van je les praktisch en evenwichtig kan inzetten. Met als belangrijkste doel: de kwaliteit van de motivatie van je leerlingen (nog) verder te vergroten.
Het boek Echtscheiding en school biedt inzicht in de problematiek waar kinderen van gescheiden ouders mee te maken hebben en geeft praktische handvatten voor de school om deze kinderen te begeleiden en het contact met ouders aan te gaan.
Meesterlijk schoolleiderschap onderbouwt hoe je als schoolleider een positieve invloed kan hebben tot op het niveau van de prestaties van leerlingen, studenten of cursisten.
Weten waar je als school naartoe wilt, beschikken over een onderwijsvisie, is onontbeerlijk. Dit boek geeft daarvoor een praktische voorzet.