Whole School Approaches to Sustainability

This edited volume brings together a range of scholars and reflective practitioners from across the globe who are investigating and enacting a whole school approach (WSA) in education for sustainability.

Werken aan leerklimaat

In dit boek staan concrete voorbeelden van verschillende leervormen die organisaties kunnen aanbieden aan hun medewerkers. Leidinggevenden spelen een belangrijke rol in het beïnvloeden van het leerklimaat. Dit boek helpt leidinggevenden op weg met inzicht, uitzicht en sleutels.

Resultaatgericht samenwerken met Belbin

Dit boek laat je kennis maken met het teamrollenmodel van Belbin en reikt handvatten aan voor de toepassing van dit model in de praktijk.

Red het onderwijs!

Red het onderwijs! pleit voor tien fundamentele maatregelen die nodig zijn om het lesgeven zélf weer de speerpunt te maken van het onderwijsbeleid in plaats van de (financiële) targets van de onderwijsbestuurders.

Vijftien lessen die kleurrijke basisscholen ons leren

Slecht onderwijs. Lerarentekorten. Ingewikkelde kinderen. Op zwarte basisscholen is van alles mis. Maar wie er zelf gaat kijken, ziet dat het beeld dat er van deze […]

Hoogbegaafd

Hoogbegaafdheid. Er is veel over geschreven, maar ook nog heel veel over te vertellen. Dit informatieve boek over hoogbegaafdheid biedt een helder en beknopt overzicht van de eigenschappen, kwaliteiten en valkuilen.

Gespreid leiderschap

Dit boek is bedoeld voor iedereen die in en aan een organisatie werkt met de bedoeling een proces van gespreid leiderschap te cultiveren. Dat is dus niet alleen de formeel aangewezen leider van een organisatie, maar iedereen die leiderschap neemt en ontwikkelt.

Misschien moet je iets lager mikken

Een persoonlijk en rauw verhaal over de impact van kansenongelijkheid.

De wolken horen ook bij ons

De auteur neemt je aan de hand van wetenschappelijk onderzoek en rijke praktijkvoorbeelden mee in wat spiritualiteit inhoudt. Ze beschrijft op welke manier spiritualiteit zichtbaar is bij kinderen en geeft praktische handvatten om hier in de klas aandacht aan te besteden. Zo kun je als leerkracht bijdragen aan de ontwikkeling van het hele kind én de verdieping van het onderwijs.

Mijn kind, slim kind

Het Vlaamse onderwijs krijgt het in de media hard te verduren. Geen enkel land gaat even hard achteruit in internationale vergelijkingen. Onze kinderen hebben een jaar […]

Erken de ongelijkheid

Dit boek is een pleidooi voor het benutten van uiteenlopende leraarvaardigheden in het onderwijs. Meer variatie in functies biedt mogelijkheden om de school een stabiele basis van kwaliteit te geven. Dit komt het leren van leraren én het leren van leerlingen ten goede en versterkt dus de onderwijskwaliteit op een school.

Startende leraren in het po en vo

Met het huidige lerarentekort is het van belang om startende leraren een ‘zachte landing’ te geven. In het begin wordt werken in onderwijs namelijk als heftig, intensief en soms zelfs slopend ervaren. Schoolleiders hebben dan ook de taak te zorgen voor effectieve ondersteuning en goede begeleidingsprogramma’s, zodat startende leraren niet vroegtijdig het vak verlaten.

Wetenswaardig

Veel onderwijsprofessionals weten prima hoe ze onderwijs op klasniveau vorm en inhoud kunnen geven; daarvoor zijn ze immers opgeleid. Om tot een goed curriculum te komen is een stuk ingewikkelder. Dat vraagt namelijk om een constructieve afstemming tussen de vele activiteiten op klasniveau en doelstellingen op schoolniveau. Het vereist zowel een weloverwogen curriculumtheorie, een doordacht ontwerpkader als een kansrijk implementatieplan. Het doet een beroep op je intellectuele vermogen maar ook je sociaal-politieke capaciteiten, want er bestaat voor curriculumontwikkeling niet één vast recept voor succes.

Hoe tevreden en loyaal zijn medewerkers in het PO en VO? 2021-2023

Leer meer over de belangrijkste factoren die de tevredenheid en loyaliteit van medewerkers in het onderwijs bepalen met het rapport van DUO Onderwijsonderzoek & Advies. Ontdek […]

Purple Monkey planagenda – standaardeditie

Agenda en Studeerplanner voor studiejaar 2025-2026, de hele week overzichtelijk naast elkaar op 2 pagina's. Bovenaan agenda, eronder ruimte voor planning. De agenda heeft een harde kaft en is 27 cm breed bij 17,5 cm hoog. Leer je leerlingen plannen en zich aan de planning te houden!

De wereld van juf Sofie

Juf Sofie maakt zich druk om het onderwijs; dit doet ze met humor, lef en een scherpe pen – maar vooral met veel bevlogenheid en betrokkenheid voor de leerling en de leraar. Ze geeft haar uitgesproken mening over zaken die ze signaleert of aan den lijve ondervindt, en beschrijft hoe het volgens haar anders of beter zou kunnen.

Scholen op scherp

Hoewel de jeugdcriminaliteit al jaren afneemt, zijn er toch verontrustende ontwikkelingen. De leeftijd van de jongeren die in de criminaliteit belanden of hun eerste stappen op dit pad zetten, wordt namelijk steeds lager. Dit betekent dat zelfs al leraren op de basisschool hiermee te maken krijgen.

PBS praktijkboek

PBS is van origine een Amerikaanse schoolbrede aanpak, gericht op het creëren van een positief, veilig en voorspelbaar schoolklimaat. Inmiddels werken ook in Nederland honderden scholen met deze aanpak. Onderzoek toont aan dat een betrouwbare implementatie van PBS in een school bijdraagt aan vermindering van gedragsproblemen, een verbetering van het schoolklimaat, een betere sfeer in het team en het versterken van gevoelens van competentie bij leraren.

Cocreëren kun je (stimu)leren

Cocreëren kun je (stimu)leren beschrijft hoe het cocreatieproces precies werkt, welke rol van leiderschap daarbij past, en biedt inzichten om gezamenlijk de school tot een cocreërende organisatie te ontwikkelen.

Taal in actie

Taal in actie is een compleet en verhelderend overzicht van de verschillende benaderingen binnen het onderzoeksterrein van taal in gesprekken. In dit boek staat de vraag centraal hoe mensen taal gebruiken om te communiceren. De afgelopen decennia is binnen de filosofie, de sociologie, de antropologie, de psychologie en de taalwetenschap de vraag gesteld hoe mensen het voor elkaar krijgen dat ze elkaar begrijpen terwijl hun taalgebruik vaak zo onprecies lijkt.