Scholen spelen een belangrijke rol in het ondersteunen van de mentale gezondheid en het welbevinden van kinderen en jongeren. De meeste oefeningen, activiteiten en richtlijnen in dit boek zijn dan ook bedoeld om kinderen te helpen ontdekken wat hun sterke kanten zijn, wat zij kunnen betekenen in de wereld om hen heen en hoe zij om kunnen gaan met de tegenslagen die op hun pad zullen komen.
This book is a collection of personal perspectives, providing an insight into the ways in which Montessori has helped to shape how practitioners, school leaders and researchers perceive the purpose, core practices and outcomes of Montessori education.
Meesterlijk schoolleiderschap onderbouwt hoe je als schoolleider een positieve invloed kan hebben tot op het niveau van de prestaties van leerlingen, studenten of cursisten.
Weten waar je als school naartoe wilt, beschikken over een onderwijsvisie, is onontbeerlijk. Dit boek geeft daarvoor een praktische voorzet.
Na het lezen van dit boek kan de lezer zich een beeld vormen van kwaliteitszorg op school: wat zijn de belangrijkste kenmerken, wat zijn randvoorwaarden om het werken aan kwaliteit voldoende slaagkansen te geven, wie betrek je bij kwaliteitszorg, op welke manier geef je concreet gestalte aan kwaliteitszorg …
Met dit wetenschappelijk handboek inspireren de auteurs professionals binnen en buiten het onderwijs en laten ze zien dat er in kleine stappen toegewerkt kan worden naar de inclusie van leerlingen met intensieve en complexe ondersteuningsbehoeften.
Dit boek heeft als bedoeling om op zoek te gaan naar waar de grondwet eigenlijk over gaat, en om haar weer bij ons te brengen.
Leiderschap in verandering is een praktisch handboek voor gedreven leiders, bestuurders en veranderaars die (nog) meer mooie resultaten willen bereiken met hun team en organisatie.
Aandacht voor verschil op school is aan de orde van de dag. Leraren toerusten op omgaan met diversiteit in de klas is essentieel, niet alleen om leerlingen beter tot hun recht te laten komen, maar ook om als leraar overeind te blijven bij alles wat er speelt.
Deze vernieuwde 8e druk van Inleiding ICT en recht staat stil bij actuele ontwikkelingen op het gebied van ICT, zoals de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG), de AI-verordening en legal tech.
De oorsprong van het daltononderwijs ligt in Amerika. Ruim honderd jaar geleden, in de herfst van 1904, begon Helen Parkhurst haar onderwijscarrière op het platteland van Wisconsin.
This edited volume brings together a range of scholars and reflective practitioners from across the globe who are investigating and enacting a whole school approach (WSA) in education for sustainability.
In dit boek staan concrete voorbeelden van verschillende leervormen die organisaties kunnen aanbieden aan hun medewerkers. Leidinggevenden spelen een belangrijke rol in het beïnvloeden van het leerklimaat. Dit boek helpt leidinggevenden op weg met inzicht, uitzicht en sleutels.
Dit boek laat je kennis maken met het teamrollenmodel van Belbin en reikt handvatten aan voor de toepassing van dit model in de praktijk.
Red het onderwijs! pleit voor tien fundamentele maatregelen die nodig zijn om het lesgeven zélf weer de speerpunt te maken van het onderwijsbeleid in plaats van de (financiële) targets van de onderwijsbestuurders.
Slecht onderwijs. Lerarentekorten. Ingewikkelde kinderen. Op zwarte basisscholen is van alles mis. Maar wie er zelf gaat kijken, ziet dat het beeld dat er van deze […]
Hoogbegaafdheid. Er is veel over geschreven, maar ook nog heel veel over te vertellen. Dit informatieve boek over hoogbegaafdheid biedt een helder en beknopt overzicht van de eigenschappen, kwaliteiten en valkuilen.
Dit boek is bedoeld voor iedereen die in en aan een organisatie werkt met de bedoeling een proces van gespreid leiderschap te cultiveren. Dat is dus niet alleen de formeel aangewezen leider van een organisatie, maar iedereen die leiderschap neemt en ontwikkelt.
Een persoonlijk en rauw verhaal over de impact van kansenongelijkheid.
De auteur neemt je aan de hand van wetenschappelijk onderzoek en rijke praktijkvoorbeelden mee in wat spiritualiteit inhoudt. Ze beschrijft op welke manier spiritualiteit zichtbaar is bij kinderen en geeft praktische handvatten om hier in de klas aandacht aan te besteden. Zo kun je als leerkracht bijdragen aan de ontwikkeling van het hele kind én de verdieping van het onderwijs.