Dit boek laat je kennis maken met het teamrollenmodel van Belbin en reikt handvatten aan voor de toepassing van dit model in de praktijk.
Red het onderwijs! pleit voor tien fundamentele maatregelen die nodig zijn om het lesgeven zélf weer de speerpunt te maken van het onderwijsbeleid in plaats van de (financiële) targets van de onderwijsbestuurders.
Slecht onderwijs. Lerarentekorten. Ingewikkelde kinderen. Op zwarte basisscholen is van alles mis. Maar wie er zelf gaat kijken, ziet dat het beeld dat er van deze […]
Hoogbegaafdheid. Er is veel over geschreven, maar ook nog heel veel over te vertellen. Dit informatieve boek over hoogbegaafdheid biedt een helder en beknopt overzicht van de eigenschappen, kwaliteiten en valkuilen.
Dit boek is bedoeld voor iedereen die in en aan een organisatie werkt met de bedoeling een proces van gespreid leiderschap te cultiveren. Dat is dus niet alleen de formeel aangewezen leider van een organisatie, maar iedereen die leiderschap neemt en ontwikkelt.
Een persoonlijk en rauw verhaal over de impact van kansenongelijkheid.
De auteur neemt je aan de hand van wetenschappelijk onderzoek en rijke praktijkvoorbeelden mee in wat spiritualiteit inhoudt. Ze beschrijft op welke manier spiritualiteit zichtbaar is bij kinderen en geeft praktische handvatten om hier in de klas aandacht aan te besteden. Zo kun je als leerkracht bijdragen aan de ontwikkeling van het hele kind én de verdieping van het onderwijs.
Het Vlaamse onderwijs krijgt het in de media hard te verduren. Geen enkel land gaat even hard achteruit in internationale vergelijkingen. Onze kinderen hebben een jaar […]
Dit boek is een pleidooi voor het benutten van uiteenlopende leraarvaardigheden in het onderwijs. Meer variatie in functies biedt mogelijkheden om de school een stabiele basis van kwaliteit te geven. Dit komt het leren van leraren én het leren van leerlingen ten goede en versterkt dus de onderwijskwaliteit op een school.
Met het huidige lerarentekort is het van belang om startende leraren een ‘zachte landing’ te geven. In het begin wordt werken in onderwijs namelijk als heftig, intensief en soms zelfs slopend ervaren. Schoolleiders hebben dan ook de taak te zorgen voor effectieve ondersteuning en goede begeleidingsprogramma’s, zodat startende leraren niet vroegtijdig het vak verlaten.
Veel onderwijsprofessionals weten prima hoe ze onderwijs op klasniveau vorm en inhoud kunnen geven; daarvoor zijn ze immers opgeleid. Om tot een goed curriculum te komen is een stuk ingewikkelder. Dat vraagt namelijk om een constructieve afstemming tussen de vele activiteiten op klasniveau en doelstellingen op schoolniveau. Het vereist zowel een weloverwogen curriculumtheorie, een doordacht ontwerpkader als een kansrijk implementatieplan. Het doet een beroep op je intellectuele vermogen maar ook je sociaal-politieke capaciteiten, want er bestaat voor curriculumontwikkeling niet één vast recept voor succes.
Leer meer over de belangrijkste factoren die de tevredenheid en loyaliteit van medewerkers in het onderwijs bepalen met het rapport van DUO Onderwijsonderzoek & Advies. Ontdek […]
Agenda en Studeerplanner voor studiejaar 2025-2026, de hele week overzichtelijk naast elkaar op 2 pagina's. Bovenaan agenda, eronder ruimte voor planning. De agenda heeft een harde kaft en is 27 cm breed bij 17,5 cm hoog. Leer je leerlingen plannen en zich aan de planning te houden!
Juf Sofie maakt zich druk om het onderwijs; dit doet ze met humor, lef en een scherpe pen – maar vooral met veel bevlogenheid en betrokkenheid voor de leerling en de leraar. Ze geeft haar uitgesproken mening over zaken die ze signaleert of aan den lijve ondervindt, en beschrijft hoe het volgens haar anders of beter zou kunnen.
Hoewel de jeugdcriminaliteit al jaren afneemt, zijn er toch verontrustende ontwikkelingen. De leeftijd van de jongeren die in de criminaliteit belanden of hun eerste stappen op dit pad zetten, wordt namelijk steeds lager. Dit betekent dat zelfs al leraren op de basisschool hiermee te maken krijgen.
PBS is van origine een Amerikaanse schoolbrede aanpak, gericht op het creëren van een positief, veilig en voorspelbaar schoolklimaat. Inmiddels werken ook in Nederland honderden scholen met deze aanpak. Onderzoek toont aan dat een betrouwbare implementatie van PBS in een school bijdraagt aan vermindering van gedragsproblemen, een verbetering van het schoolklimaat, een betere sfeer in het team en het versterken van gevoelens van competentie bij leraren.
Cocreëren kun je (stimu)leren beschrijft hoe het cocreatieproces precies werkt, welke rol van leiderschap daarbij past, en biedt inzichten om gezamenlijk de school tot een cocreërende organisatie te ontwikkelen.
Taal in actie is een compleet en verhelderend overzicht van de verschillende benaderingen binnen het onderzoeksterrein van taal in gesprekken. In dit boek staat de vraag centraal hoe mensen taal gebruiken om te communiceren. De afgelopen decennia is binnen de filosofie, de sociologie, de antropologie, de psychologie en de taalwetenschap de vraag gesteld hoe mensen het voor elkaar krijgen dat ze elkaar begrijpen terwijl hun taalgebruik vaak zo onprecies lijkt.
Voor politici, leraren en toneelspelers, maar ook voor verkopers en vertegenwoordigers geldt dat het spreken een heel belangrijke rol speelt in hun activiteiten. Iedereen die er, beroepshalve of anderszins, belang bij heeft stil te staan bij zijn 'manier van spreken', vindt in dit boek een groot aantal suggesties om zich van zijn spreekgedrag bewust te worden en er zelf invloed op uit te oefenen. Het gaat hierbij niet alleen om aspecten als stemvermoeidheid, te snel, te saai of te onduidelijk spreken, maar ook en vooral om het stimuleren van de positieve facetten van het spreekgedrag door middel van concrete tips.
In Meer dan opvoeden beschrijven uiteenlopende opvoed- en ontwikkelingsdeskundigen recente ontwikkelingen en bewezen praktijkvoorbeelden in hun vakgebied.