Whole School Approaches to Sustainability

This edited volume brings together a range of scholars and reflective practitioners from across the globe who are investigating and enacting a whole school approach (WSA) in education for sustainability.

Inspirerend begeleiden

Dit boek gaat in op de taken en de verantwoordelijkheden van de intern begeleider en op posities die een intern begeleider kan innemen binnen het schoolteam.

Studieloopbaanbegeleiding

In Studieloopbaanbegeleiding komen alle benodigde coachingsvaardigheden aan bod, met aansprekende voorbeelden uit de dagelijkse praktijk.

Het complete loopbaanboek

Het complete loopbaanboek brengt het brede vakgebied van de loopbaanprofessional in kaart.

Loopbaanleren

Zelfsturing in de loopbaam wordt steeds belangrijker. Daarom investeren scholen veel in (studie)loopbaanbegeleiding. Tot nu toe valt het resultaat echter tegen. Komt dat omdat het brein van leerlingen wordt overvraagd, zoals velen op basis van een recent hersenonderzoek suggereren?

Resultaatgericht samenwerken met Belbin

Dit boek laat je kennis maken met het teamrollenmodel van Belbin en reikt handvatten aan voor de toepassing van dit model in de praktijk.

Vijftien lessen die kleurrijke basisscholen ons leren

Slecht onderwijs. Lerarentekorten. Ingewikkelde kinderen. Op zwarte basisscholen is van alles mis. Maar wie er zelf gaat kijken, ziet dat het beeld dat er van deze […]

Seksuele ontwikkeling en opvoeding

Dit boek maakt je wegwijs in de seksuele ontwikkeling van kinderen en jongeren van nul tot 21 jaar.

Mijn Invulboek

'Mijn Invulboek' bevat ruim 120 pagina’s met grappige, handige en leuke invulpagina’s. Het geeft je ruimte om uitspraken, quotes, kennis, doelen en nog heel veel meer in jouw tempo op te schrijven, te bewaren. Uiteindelijk heb je een prachtig boek vol herinneringen aan jouw onderwijstijd.

Mijn notitieboek

Notities… We kunnen niet zonder!

Misschien moet je iets lager mikken

Een persoonlijk en rauw verhaal over de impact van kansenongelijkheid.

55 Uitdagingen In De Klas

Wie voor de klas staat weet: het onderwijs stelt je telkens voor nieuwe uitdagingen. Dit boek benoemt 55 van deze uitdagingen en geeft bij elke uitdaging […]

Mijn kind, slim kind

Het Vlaamse onderwijs krijgt het in de media hard te verduren. Geen enkel land gaat even hard achteruit in internationale vergelijkingen. Onze kinderen hebben een jaar […]

Wat echt werkt bij kinderen die snel angstig zijn

Wat echt werkt bij kinderen die snel angstig zijn is een praktische gids waarin je ontdekt wat angst doet met kinderen én met jou, wat de […]

Een andere kijk op lezen

Lezen is bijna dagelijks in het nieuws. Niet omdat het zo goed gaat met lezen, maar omdat er sprake lijkt te zijn van ontlezing, vooral onder jongeren. In Een andere kijk op lezen gaat Marcel Lemmens op ontdekkingsreis en onderzoekt hij het waarheidsgehalte van uitspraken en ideeën over lezen.

Erken de ongelijkheid

Dit boek is een pleidooi voor het benutten van uiteenlopende leraarvaardigheden in het onderwijs. Meer variatie in functies biedt mogelijkheden om de school een stabiele basis van kwaliteit te geven. Dit komt het leren van leraren én het leren van leerlingen ten goede en versterkt dus de onderwijskwaliteit op een school.

Wiebelen en friemelen voor mensen met een verstandelijke beperking

Het boek Wiebelen en friemelen voor mensen met een verstandelijke beperking is een aanrader voor iedereen die praktische tips kan gebruiken én zeker wil weten dat wat ze doen wetenschappelijk onderbouwd is. Het is geschreven voor begeleiders; dit kunnen ouders, vrijwilligers of professionals zijn

Vloeiend van groep 2 naar 3

De overgang van groep 2 naar 3 is een veelbesproken onderwerp; voor veel kinderen is die overstap namelijk groot. Hoe zorgen leerkrachten ervoor dat de doorstroom vloeiend verloopt? Hoe sluiten ze aan bij de soms grote verschillen in de ontwikkeling van jonge kinderen? Dit nieuwe boek geeft praktische antwoorden en handreikingen.

Startende leraren in het po en vo

Met het huidige lerarentekort is het van belang om startende leraren een ‘zachte landing’ te geven. In het begin wordt werken in onderwijs namelijk als heftig, intensief en soms zelfs slopend ervaren. Schoolleiders hebben dan ook de taak te zorgen voor effectieve ondersteuning en goede begeleidingsprogramma’s, zodat startende leraren niet vroegtijdig het vak verlaten.

Wetenswaardig

Veel onderwijsprofessionals weten prima hoe ze onderwijs op klasniveau vorm en inhoud kunnen geven; daarvoor zijn ze immers opgeleid. Om tot een goed curriculum te komen is een stuk ingewikkelder. Dat vraagt namelijk om een constructieve afstemming tussen de vele activiteiten op klasniveau en doelstellingen op schoolniveau. Het vereist zowel een weloverwogen curriculumtheorie, een doordacht ontwerpkader als een kansrijk implementatieplan. Het doet een beroep op je intellectuele vermogen maar ook je sociaal-politieke capaciteiten, want er bestaat voor curriculumontwikkeling niet één vast recept voor succes.