Het vak Nederlands heeft als doel leerlingen lees- en schrijfvaardig te maken in de Nederlandse taal. Tijdens de Nederlandse les komen er drie hoofddomeinen langs: taalvaardigheid, fictie & literatuur, en kennis over taal. Leerlingen zijn tijdens Nederlands onder andere bezig met het leren en toepassen van de grammatica en spelling regels, lezen literatuur en verbreden hun woordenschat. Nederlands is een verplicht vak in het voortgezet onderwijs.

In de huidige maatschappij zijn er waarschijnlijk veel leerlingen in jouw klas waarvan Nederlands niet de moedertaal is. Dit maakt dat er tijdens de Nederlandse les soms extra aandacht moet zijn voor deze leerlingen, waar de basis van de Nederlandse taal ontbreekt of nog niet voldoende is.

Meer leren over hoe je het best de les Nederlands kan inrichten? Bekijk dan ons aanbod!

Sociale veiligheid in het onderwijs: hoe geef je daar vorm aan binnen de school?  

Wat doet jouw school om een sociaal veilige plek te creëren voor medewerkers én leerlingen? Sociale veiligheid en pesten worden vaak in één adem genoemd, maar het gaat veel verder dan dat. Het draait om preventie, helder beleid, sturing, monitoring, en treffende maatregelen. Sociale veiligheid op de werkvloer is net zo belangrijk als een sociaal […]

Je leerlingen hebben verschillende moedertalen. Hoe ga je om met meertaligheid? Op welke manier zet je deze diversiteit in bij het leren van Nederlands en het verwerven van kennis?

Omgaan met armoede

Leerlingen bij wie niet gesignaleerd wordt dat ze een leerstoornis of leerangst hebben, ondervinden hier hun leven lang hinder van. Maar lang niet alle leerproblemen zijn meetbaar. Denk aan leerlingen die gepest worden, thuis problemen hebben of opgroeien in armoede.