Dyslexie betekent letterlijk ‘niet goed kunnen lezen’. Dit komt erop neer dat leerlingen met dyslexie een hardnekkig probleem hebben bij spelling en lezen op woordniveau. Kenmerken van dyslexie zijn het omdraaien van letters (‘b’ en ‘d’) en het door elkaar halen van letters (‘dorp’ en ‘drop’). 

Ondanks veel oefenen, blijven leerlingen met dyslexie moeite houden met spellen en lezen. Daarom is het belangrijk om als leerkracht deze leerlingen goed te helpen in de klas. Vaak krijgen leerlingen met dyslexie al extra tijd voor hun taken, maar ook zorgen voor zo min mogelijk afleiding en het geven van korte, duidelijke opdrachten kunnen de leerling helpen.  

Meer leren over omgaan met dyslexie in de klas? Bekijk dan ons aanbod! 

Zo helpt de Roos van Leary een positieve groepsdynamiek stimuleren 

Soms heb je in de klas het gevoel dat je tegen een muur staat te praten. De ene leerling gaat in de weerstand, een andere trekt zich juist terug. De sfeer wordt onrustig en hoe meer jij probeert bij te sturen, hoe minder grip je lijkt te krijgen. De Roos van Leary, ontwikkeld door psycholoog […]

Of je nu leidinggeeft in het primair onderwijs, voortgezet onderwijs, mbo of hbo, als schoolleider of middenmanager sta je dagelijks in het spanningsveld tussen beleid, praktijk […]

Governance Simulatiespel

Governance Simulatiespel biedt de uitgelezen mogelijkheid om aan onderling begrip te werken tussen medezeggenschap, bevoegd…

Sterker personeel in het onderwijs: zo pakt Stichting Prodas het aan

Met het tekort aan medewerkers in het onderwijs is het belangrijker dan ooit om te investeren in talentmanagement, zodat je team energiek en betrokken blijft. Maar hoe pak je dat aan, zeker als tijd schaars is? Stichting Prodas laat zien hoe zij dit succesvol doen, met praktische tips van personeelsadviseurs Jolanda van Loon en Marjolein […]