In deze cursus leert u de taalleesaanpak van leerlingen met een TOS te optimaliseren. Wat voor kinderen met een TOS werkt, werkt voor alle leerlingen die een steuntje in de rug nodig hebben voor taal. Hierdoor kunt u het geleerde breder inzetten dan alleen voor leerlingen met een TOS.
In het boek 'Dyslectische kinderen leren lezen' (Anneke Smits & Tom Braams) worden de interventies Connect- en RALFI lezen besproken. In dit webinar gaan we dieper in op hoe je beide methodieken individueel en in kleine groepjes in kan zetten.
In het boek 'Dyslectische kinderen leren lezen' (Anneke Smits & Tom Braams) worden de interventies Connect- en RALFI lezen besproken. In dit webinar gaan we dieper in op hoe je beide methodieken individueel en in kleine groepjes in kan zetten.
Postacademische basiscursus over de theorie, diagnostiek en training van executieve functiesExecutieve functies (EF) zijn onverminderd populair. Te pas en te onpas hoor je mensen zeggen: “Hij […]
Een praktische cursus voor ervaren (mede)behandelaars dyslexieHeb jij ervaring met het behandelen van dyslexie en wil je je verdiepen in het behandelen van dyslexie waarbij sprake […]
Wat betekent dit voor diagnostiek en behandeling van dyslexie in de praktijk?De nieuwe ‘brede vakinhoudelijk richtlijn dyslexie’ (BVRD) is er. In deze richtlijn worden de meest […]
Postacademische cursus diagnostiek en begeleiding van leerlingen met dyslexie en andere lees- en spellingproblemen In deze cursus staan diagnostiek en begeleiding van leerlingen met dyslexie en/of […]
Een praktische en verdiepende cursus voor de behandeling van dyslexieIn deze cursus krijg je actuele inzichten over diagnostiek en behandeling van (ernstige) dyslexie op basis van […]
De remedial teacher, leerkrachten en andere ondersteuners/begeleiders in het primair en voortgezet onderwijs (PO en VO) worden regelmatig geconfronteerd met leerlingen die moeite hebben met het zich eigen maken van het lees- en spellingproces. Deze cursus draagt bij aan je ontwikkeling als remedial teacher in het PO en/of het VO.
Het boek Dyslectische kinderen leren lezen beschrijft een aantal methodieken voor het leren lezen van kinderen met leesproblemen en dyslexie: de zogenaamde Connect- en RALFI-methodieken. In deze cursus verdiep je je in beide methodieken en leer je hoe je ze kunt inzetten.
Voor de diagnose en behandeling van dyslexie zijn onze behandelaars werkzaam in de provincies Drenthe, Friesland, Groningen en Overijssel. Voor alle provincies geldt dat je je kind rechtstreeks bij ons kunt aanmelden voor de vergoede dyslexiezorg. Wij nemen contact op met de gemeente en regelen alles wat nodig is om het onderzoek of de behandeling van start te laten gaan.
Volg deze 6-daagse cursus over het vormgeven van extra zorg op school (ondersteuningniveau 2 en 3). Van lees- en spellingsproblemen tot TOS, meertaligheid en dyslexie.
De post-HBO-registeropleiding Specialist Dubbel Bijzondere Leerlingen (Specialist DBL) is voor specialisten (hoog)begaafdheid en talentbegeleiders die collega’s en dubbel bijzondere leerlingen binnen hun school, bestuur of samenwerkingsverband willen begeleiden.
Bij sommige hoogbegaafde kinderen gaat lezen en schrijven niet zomaar vanzelf. Hoewel zij op school niet opvallen door heel hoge of juist heel lage scores, kan er soms toch sprake zijn van zowel hoogbegaafdheid als dyslexie. Hoe herken je ‘verborgen dyslexie’, en wat kun je doen om deze kinderen te helpen? Dat is wat dr. Dan Peters vanavond zal uitleggen.
Wetenschappelijk onderzoek heeft het bestaan van twee leersystemen aangetoond: het verbale leersysteem (taaldenken) en het visuele leersysteem (beelddenken). Iedereen wordt beelddenker geboren, maar vanaf het vierde jaar krijgt het geheugen van kinderen de voorkeur voor één van deze systemen. Als iemand voor 60% of meer in beelden en gebeurtenissen denkt, dan is het visuele leersysteem dominant en spreken we over een beelddenker.
Bijna iedereen kan een goede technisch lezer worden, mits de instructie effectief is en er genoeg geoefend wordt.
Soms is er meer nodig, structureel of incidenteel ten aanzien van passend onderwijs of complexe onderwijsbehoeften van leerlingen, team of schoolbreed. Dan kan je een arrangement inzetten. Het ABC kan meedenken bij de invulling en aanvraag van een arrangement.
Voor kinderen met ernstige dyslexie is het erg belangrijk dat ze tijdig starten met het gebruik van hulpmiddelen op school. Voor een consult op het gebied van ICT-hulpmiddelen kun je terecht bij het ABC.
In deze training leert u belangenbehartiger te zijn van de dyslectische leerling, een begeleidingsplan op te stellen en uit te voeren voor een leerling en collega-leerkrachten te adviseren over dyslexie.
Binnen Team Taal bieden wij trainingen op maat aan. Afhankelijk van de wensen van de opdrachtgever, stellen wij in overleg een passende training of werksessie samen. Tijdens trainingen bieden wij zowel theoretische onderbouwing als praktische handvatten.