Als schoolleider geef je samen met medewerkers vorm aan de ontwikkeling van de school als professionele organisatie. Je bevordert een professionele cultuur en leidt of ondersteunt verbeterings- en innovatieprocessen. Je bevordert gespreid leiderschap waar mogelijk en kiest een bij de ontwikkeling van de school passende veranderstrategie.

Bij deze leiderschapspraktijk horen de volgende aspecten:

  • Opstellen van beleid, uitzetten van strategie en regie voeren op het gebied van de bedrijfsvoering.
  • Inzicht hebben in alle processen die in een school spelen en deze ook met elkaar in verband kunnen brengen.
  • Bouwen aan een cultuur van respect, vertrouwen en openheid, gericht op kennisdeling en verbetering.
  • Stimuleren van samenwerkingsprocessen en gedeelde besluitvorming.
  • Sturing geven aan veranderingsprocessen en het herontwerpen van belemmerende structuren en routines.
  • Zorg dragen voor een passend functiehuis en passende management-structuur en voor de werving en positionering van de juiste medewerkers, voor nu en in de toekomst.
  • Bouwen aan relaties met collega-leidinggevenden en bestuur om leiderschapspraktijken op elkaar af te stemmen.

Zo helpt de Roos van Leary een positieve groepsdynamiek stimuleren 

Soms heb je in de klas het gevoel dat je tegen een muur staat te praten. De ene leerling gaat in de weerstand, een andere trekt zich juist terug. De sfeer wordt onrustig en hoe meer jij probeert bij te sturen, hoe minder grip je lijkt te krijgen. De Roos van Leary, ontwikkeld door psycholoog […]

Pesten neemt toe: hoe jij als leraar het verschil kunt maken 

Ken je dat knagende gevoel dat er iets speelt bij een leerling, omdat die leerling opeens wel heel stil geworden is? En dat je iets wilt betekenen, maar niet weet hoe je de leerling moet helpen? Helaas is pesten nog steeds een groeiend probleem in het onderwijs. Tijdens de Week tegen Pesten staat pesten centraal. […]