Herkent u één van de volgende zinnen?
- Waarom lukt het me nou niet die schooltas in het weekend dicht te laten?
- Als ze nou weer iets anders van me willen zoeken ze het maar uit. Ik draai mijn lessen en verder niks.
- Die ene leerling* haalt me het bloed onder de nagels vandaan met zijn houding / maakt me steeds onzeker met haar blik.
- Ik zou willen dat ik meer tools had om te reageren op lastig gedrag.
- Differentiëren klinkt leuk, maar weet je hoeveel tijd dat kost?
- O jee, die cijfers!! Hoe kan dat nou, ik heb toch echt alles behandeld?!
Hoe zou het zijn om…
- Je niet te laten leiden door gedachten aan alles wat nog moet
- Vol overtuiging en met plezier les te geven op jouw manier
- Ontspannen te kunnen reageren op opmerkingen en gedrag van leerlingen, ouders en collega’s
- Een gezonde balans werk – privé te kunnen handhaven
- Met mildheid naar jezelf en leerlingen te kunnen kijken als lessen anders lopen dan gehoopt?
We kijken naar de wereld door een ‘bril’ die gekleurd is door eerdere ervaringen. Onze gedachten over onszelf of een situatie beïnvloeden onze waarneming. Vaak reageren we automatisch op negatieve ervaringen, of dat nou gebeurtenissen in de klas zijn of gevoelens die daardoor worden opgeroepen. De training geeft inzicht in dit proces en maakt je meer bewust van jouw ‘bril’. Daarnaast leer je hoe je je gedachten en gevoelens kunt toelaten, zonder dat ze leiden tot een automatische reactie. Het betekent dat er ruimte ontstaat om te kiezen voor gedrag dat past bij de persoon en de docent die jij wil zijn. Concreet betekent dat dat je in bekende situaties niet meer vanzelf in gedrag ‘schiet’ dat je liever niet van jezelf ziet: mopperen, weglopen, eindeloos piekeren. Je hebt de mogelijkheid anders te reageren; je wordt flexibeler.
Door deze ervaringen en dit inzicht ga je het proces ook bij je leerlingen herkennen en kun je ze helpen ongewenst gedrag om te buigen en anders om te gaan met lastige gevoelens of belemmerende gedachten.
De training besteedt aandacht aan de theoretische achtergrond van ACT, maar we gaan vooral praktisch aan de slag met verschillende soorten oefeningen om vaardigheden te ontwikkelen.
Praktische informatie
Duur: drie dagdelen.
Naast het in de training gebruikte materiaal krijgen deelnemers toegang tot aanvullend materiaal op de website.
De training wordt incompany aangeboden, en is geschikt voor beginnende en ervaren docenten.
De studiebelasting is beperkt: in totaal drie à vier uur.
Belangstelling? Neem contact op via 06-18250104 of het contactformulier.
*Voor leerling lees ook: student