Masterclass: De psychologie achter communicatie

Deze verdiepende dag biedt nieuwe inspiratie: je frist je TA-kennis uit de 3-daagse op, integreert en verdiept deze én leert een nieuw concept. Ook vandaag onderzoek je weer wat de theorie zegt over je eigen functioneren. Door de combinatie van theorie, toepassing op actuele casuïstiek, verschillende werkvormen en uitwisseling met collega’s, wordt het een veelzijdige, persoonlijke, verrijkende dag.

Cursus Mindfulness voor kinderen

Met mindfulness leren kinderen zich beter concentreren, hun gedachten tot rust te brengen en anders om te gaan met impulsen. Mindfulness voor kinderen is bewezen effectief.

De Reflectieve Leraar

De Reflectieve Leraar is dé training die je leert hoe je steeds beter wordt in het lesgeven door het stellen van persoonlijke ontwikkeldoelen, gerichte oefening en feedback, en met observaties en discussies over het lesgeven.

Timemanagement in het onderwijs

Met deze e-learning krijg je inzicht in je tijdbesteding en je taken. We geven je vervolgens tips en handvatten hoe je hier wat meer grip op kunt krijgen. We wisselen daarbij theorie, voorbeelden en ‘zelf doen’ af.

Cursus ‘Eigen praktijk’

Heb je de cursus ‘Eigen Praktijk’ afgerond dan heb je een goede basis voor het opzetten en runnen van een eigen praktijk. Je bent in staat een veilig kinddossier op te stellen en weet meer over je eigen doelen, privacy (AVG) en het opzetten van een degelijke administratie, professionalisering en netwerken.

Sabrina Alhanachi op onderwijsavond bij ISK Ithaka in Utrecht: ‘Culturele responsiviteit: verbindend en bemoedigend’

Sabrina Alhanachi neemt op donderdag 3 april de vijfde en voorlaatste NIVOZ-onderwijsavond voor haar rekening. De titel luidt: 'Culturele responsiviteit: verbindend en bemoedigend'. Ze geeft - ook vanuit haar eigen bedrijf - lezingen en trainingen, ook op het gebied van kansengelijkheid en professionele leergemeenschappen

Milio van de Kamp op NIVOZ-onderwijsavond in Utrecht: ‘Voorbij de dominante normen: hoe verbind je je met elke leerling?”

Socioloog en universitair docent Milio van de Kamp treedt op woensdag 12 februari naar voren voor de vierde NIVOZ-onderwijsavond. Milio, zelf opgegroeid in complexe omstandigheden waaronder armoede, ondervond hoe het is om geen aansluiting te kunnen vinden op de universiteit.

Filosofisch practicus

De beroepsopleiding tot filosofisch practicus aan de ISVW biedt sinds tien jaar een intensieve scholing in wat de Gildemethode is gaan heten .De Gildemethode is niet de enige methode van filosofische 1-op-1-gespreksvoering, maar in Nederland inmiddels wel de toonaangevende. Wil je volgens deze werkwijze het denken van anderen én dat van jezelf op een hoger plan leren brengen, dan ben je hier aan het juiste adres.

Morele Reflectie

Grensoverschrijdend gedrag, integriteitsvraagstukken, passend onderwijs, schaarste in de zorg: in alle sectoren van de samenleving spelen morele vraagstukken. De roep om hier in het werkzame leven systematisch op te reflecteren neemt toe. De leergang Morele Reflectie voorziet in deze behoefte, door professionals sensitief te maken voor morele dimensies, en toe te rusten in de beginselen van het gespreksleiderschap voor moreel beraad.

Kees Klomp op NIVOZ-onderwijsavond in Utrecht: ‘De plek der moeite: hoe maak je hoopvol verbinding met de wereld?’

Kees Klomp zal op woensdagavond 15 januari de derde NIVOZ-onderwijsavond van dit schooljaar van inspiratie voorzien. De avond draagt de titel: 'De plek der moeite: hoe maak je hoopvol verbinding met de wereld?'.

Filosofische Denktrainingen Voorjaar 2025 Voor bestuurders, managers en beleidsstrategen

Wat onderscheidt macht van gezag? Moet ik verstandig zijn of mijn hart volgen? Wat is eerlijk delen eigenlijk? Hoe weet ik of iets waar is? Welke rol speelt taal in ons denken? Durft u deze vragen aan te gaan? Hoe vaak neemt u nog de tijd om te twijfelen? Om uw eigen aannames, veronderstellingen en oordelen te onderzoeken? Twijfel is een cruciaal hulpmiddel bij het vergaren van betrouwbare kennis. Maar al te vaak beperken we onszelf door te vertrouwen op ingesleten denkpatronen. Herkent u deze patronen in uw eigen denken?  Filosofische training kan u helpen uw denkvermogen te verruimen en uw verwondering over alledaagse zaken te stimuleren. Ontdek samen met ons de waarde van twijfel, zelfreflectie en de kunst van het bevragen van uw eigen gedachten.

Didactisch Coachen (serie)

‘Goed zo!’ zeg je tegen een leerling. Weet deze leerling ook wat ze goed heeft gedaan? Zodat ze de volgende keer met iets meer zelfvertrouwen aan een opdracht begint?

Passie voor Onderwijs, hoe houd je het vuur brandend?

Doel Met je leerlingen optrekken in de (zoek)tocht naar ontwikkeling en ontplooiing. Daarom heb je gekozen voor dit vak. Jij weet als geen ander dat onderwijs […]

De psychologie achter communicatie

Als docent of begeleider kun je in écht het verschil maken voor je leerling of student. Jij bent daarbij het belangrijkste instrument in contact. Daartoe leer je jezelf en de ander beter begrijpen, in gedrag en communicatie. Door welke brillen kijk jij? Welke communicatiestijlen gebruik je? Wat is het effect op het contact met de ander, 'boven water' en 'onder water'? En hoe optimaliseer je dat? Met deze kennis verbeter je je relaties, welzijn en plezier in werk. Je voert (nog) betere gesprekken. In de training leer, lees, analyseer en experimenteer je (met) de theorie in de praktijk. Je doet veel intervisie (geen rollenspel). Wat je leert, kun je direct gebruiken. Een verrijking voor het leven; op je werk én thuis!

Masterclass: Speaking up

Deze training gaat over verschillende vormen van discriminatie en hoe je je als omstander, in de klas, op een positieve en effectieve manier hiertegen kunt uitspreken.

Masterclass: positief in gesprek over Seksualiteit, consent en gender

Hoe ga je als onderwijsprofessional op een positieve manier het gesprek over seksualiteit, gender en consent met jongeren? Hoe zorg je ervoor dat iedere jongere ongeacht diens gender, seksuele identiteit, afkomst of religie veilig zichzelf kan zijn? En hoe bespreek je het aangeven van wensen en grenzen?

Boeien met Storytelling

In het theater vragen de makers zich continu af: Is het nog de moeite waard om te blijven kijken? In de training Boeien met Storytelling stellen we die vraag ook. Je kijkt naar je lessen door de bril van het theater en zorgt ervoor dat het antwoord op die vraag onbetwist JA zal zijn, na het volgen van de training.

Lesgeven met flair, lef en zelfvertrouwen

In deze training leer je hoe je met flair in de aandacht staat en met zelfvertrouwen de boodschap overdraagt. Zónder er een onemanshow van te maken. Je bent ten slotte docent, geen cabaretier.

Overwicht

Over hoe je uit strijd met leerlingen blijft en de touwtjes in handen houdt.

De hele klas geboeid houden

Maak jouw les de moeite van het opletten waard! Als docent heb je een flinke uitdaging, namelijk het boeien van leerlingen! Dat doe je met interessante lessen. Maar een les wordt pas echt interessant als jouw manier van vertellen dat is.