Heb je de cursus ‘Eigen Praktijk’ afgerond dan heb je een goede basis voor het opzetten en runnen van een eigen praktijk. Je bent in staat een veilig kinddossier op te stellen en weet meer over je eigen doelen, privacy (AVG) en het opzetten van een degelijke administratie, professionalisering en netwerken.
Sabrina Alhanachi neemt op donderdag 3 april de vijfde en voorlaatste NIVOZ-onderwijsavond voor haar rekening. De titel luidt: 'Culturele responsiviteit: verbindend en bemoedigend'. Ze geeft - ook vanuit haar eigen bedrijf - lezingen en trainingen, ook op het gebied van kansengelijkheid en professionele leergemeenschappen
Socioloog en universitair docent Milio van de Kamp treedt op woensdag 12 februari naar voren voor de vierde NIVOZ-onderwijsavond. Milio, zelf opgegroeid in complexe omstandigheden waaronder armoede, ondervond hoe het is om geen aansluiting te kunnen vinden op de universiteit.
De beroepsopleiding tot filosofisch practicus aan de ISVW biedt sinds tien jaar een intensieve scholing in wat de Gildemethode is gaan heten .De Gildemethode is niet de enige methode van filosofische 1-op-1-gespreksvoering, maar in Nederland inmiddels wel de toonaangevende. Wil je volgens deze werkwijze het denken van anderen én dat van jezelf op een hoger plan leren brengen, dan ben je hier aan het juiste adres.
Grensoverschrijdend gedrag, integriteitsvraagstukken, passend onderwijs, schaarste in de zorg: in alle sectoren van de samenleving spelen morele vraagstukken. De roep om hier in het werkzame leven systematisch op te reflecteren neemt toe. De leergang Morele Reflectie voorziet in deze behoefte, door professionals sensitief te maken voor morele dimensies, en toe te rusten in de beginselen van het gespreksleiderschap voor moreel beraad.
Kees Klomp zal op woensdagavond 15 januari de derde NIVOZ-onderwijsavond van dit schooljaar van inspiratie voorzien. De avond draagt de titel: 'De plek der moeite: hoe maak je hoopvol verbinding met de wereld?'.
Of je nu hashtag#leidinggevende bent of docent, we herkennen het allemaal: overvolle agenda’s, vragen van leerlingen, ad hoc overleg met collega’s, kleine crisissen die snel opgelost moeten worden... Waarom voelen we ons vaak zo overbelast? Is de werkdruk echt zo hoog? Kom naar de inspiratiesessie 𝐃𝐫𝐮𝐤! 𝐅𝐨𝐜𝐮𝐬 𝐞𝐧 𝐫𝐮𝐬𝐭 𝐡𝐨𝐮𝐝𝐞𝐧 𝐚𝐥𝐬 𝐥𝐞𝐢𝐝𝐢𝐧𝐠𝐠𝐞𝐯𝐞𝐧𝐝𝐞 𝐢𝐧 𝐡𝐞𝐭 𝐨𝐧𝐝𝐞𝐫𝐰𝐢𝐣𝐬 met Thijs Launspach, psycholoog en auteur van onder andere Fokking druk en Werk kan ook uit. Thijs neemt ons mee in het fenomeen 'druk zijn' vanuit psychologisch-wetenschappelijk perspectief.
Het vak van leraar is een geweldig, maar ook intensief beroep. Soms kun je wel wat hulp gebruiken om relaxed en veerkrachtig voor de klas te staan. Met deze training vind je gelijkgestemden en oefen je om veerkrachtig voor de klas te kunnen staan. Je leert hoe je beter met je energiehuishouding om kan gaan en kan zorgen voor meer rust en ontspanning. We maken hierbij gebruik van de MBSR Mindfulness training, elementen van ACT, compassie en natuurlijk mijn eigen ervaring in het vak als leraar.
Wat onderscheidt macht van gezag? Moet ik verstandig zijn of mijn hart volgen? Wat is eerlijk delen eigenlijk? Hoe weet ik of iets waar is? Welke rol speelt taal in ons denken? Durft u deze vragen aan te gaan? Hoe vaak neemt u nog de tijd om te twijfelen? Om uw eigen aannames, veronderstellingen en oordelen te onderzoeken? Twijfel is een cruciaal hulpmiddel bij het vergaren van betrouwbare kennis. Maar al te vaak beperken we onszelf door te vertrouwen op ingesleten denkpatronen. Herkent u deze patronen in uw eigen denken? Filosofische training kan u helpen uw denkvermogen te verruimen en uw verwondering over alledaagse zaken te stimuleren. Ontdek samen met ons de waarde van twijfel, zelfreflectie en de kunst van het bevragen van uw eigen gedachten.
‘Goed zo!’ zeg je tegen een leerling. Weet deze leerling ook wat ze goed heeft gedaan? Zodat ze de volgende keer met iets meer zelfvertrouwen aan een opdracht begint?
Doel Met je leerlingen optrekken in de (zoek)tocht naar ontwikkeling en ontplooiing. Daarom heb je gekozen voor dit vak. Jij weet als geen ander dat onderwijs […]
Timemanagement cursus: Jouw brug naar een georganiseerder, productiever en evenwichtiger leven. Ontdek hoe je efficiënt je tijd beheert, stress vermindert en elke dag als een overwinning afsluit. Begin het avontuur naar zelfverbetering nu!
Op 20 november 2024 organiseert Verus een groot onderwijsfestival in de Kunstlinie Almere om alle betrokkenen bij het onderwijs met elkaar te verenigen. Het overkoepelende thema is al bepaald: Prestatiefascinatie. Prestaties zijn steeds meer het bewijs geworden dat je er mag zijn. Maar iedereen is veel meer dan zijn of haar prestaties. Samen met alle onderwijsmensen willen wij voorbij de prestatiefascinatie.
Met Positief Onderwijs wordt bedoeld dat jongeren op een vriendelijke en hoopvolle manier onderwezen en begeleid worden naar een succesvol en bevredigend bestaan. Het begint met aandacht voor welbevinden van onderwijsgevenden, oftewel werkgeluk van leraren.
Als docent of begeleider kun je in écht het verschil maken voor je leerling of student. Jij bent daarbij het belangrijkste instrument in contact. Daartoe leer je jezelf en de ander beter begrijpen, in gedrag en communicatie. Door welke brillen kijk jij? Welke communicatiestijlen gebruik je? Wat is het effect op het contact met de ander, 'boven water' en 'onder water'? En hoe optimaliseer je dat? Met deze kennis verbeter je je relaties, welzijn en plezier in werk. Je voert (nog) betere gesprekken. In de training leer, lees, analyseer en experimenteer je (met) de theorie in de praktijk. Je doet veel intervisie (geen rollenspel). Wat je leert, kun je direct gebruiken. Een verrijking voor het leven; op je werk én thuis!
Deze training gaat over verschillende vormen van discriminatie en hoe je je als omstander, in de klas, op een positieve en effectieve manier hiertegen kunt uitspreken.
Hoe ga je als onderwijsprofessional op een positieve manier het gesprek over seksualiteit, gender en consent met jongeren? Hoe zorg je ervoor dat iedere jongere ongeacht diens gender, seksuele identiteit, afkomst of religie veilig zichzelf kan zijn? En hoe bespreek je het aangeven van wensen en grenzen?
In het theater vragen de makers zich continu af: Is het nog de moeite waard om te blijven kijken? In de training Boeien met Storytelling stellen we die vraag ook. Je kijkt naar je lessen door de bril van het theater en zorgt ervoor dat het antwoord op die vraag onbetwist JA zal zijn, na het volgen van de training.
In deze training leer je hoe je met flair in de aandacht staat en met zelfvertrouwen de boodschap overdraagt. Zónder er een onemanshow van te maken. Je bent ten slotte docent, geen cabaretier.
Over hoe je uit strijd met leerlingen blijft en de touwtjes in handen houdt.