Heb jij studenten met AD(H)D in je klas, maar weet je niet precies hoe je hen het beste kunt ondersteunen? Wist je dat ...
Een professionele leergemeenschap (PLG) is een gemeenschap van professionals die voortdurend de eigen praktijk onderzoekt om zo het onderwijs voor leerlingen te verbeteren. Daarbij staat het uitwisselen van kennis en ervaringen centraal staat. Op scholen die werken met professionele leergemeenschappen is het leren van de leerlingen de eerste prioriteit.
Gymtas vergeten! Boek ligt nog thuis… Vaak is het dezelfde leerling die spullen vergeet of dingen kwijt is. Anderen hebben moeite zich te concentreren of om aan hun schoolwerk te beginnen. Een achterstand in de ontwikkeling van executieve functies zou daarin een rol kunnen spelen! En daar is wat aan te doen!
Effectiever resultaat boeken, met minder hard werken en met meer energie. Dat klinkt goed toch?! Met Neuro Linguïstisch Programmeren (NLP) leer je te communiceren vanuit zelfvertrouwen en met zelfreflectie en bewustzijn.
Deze verdiepingstraining is een vervolg op de basistraining Hechting en trauma. Met de kennis uit de basistraining, ga je oefenen met het leren herkennen van signalen en onderkennen van de problematiek. Het accent in deze training ligt op trauma.
Door (micro)trauma bij zowel jezelf als bij anderen te herkennen en erkennen, kan veel leed worden voorkomen. Bovendien biedt het een beter startpunt om problematiek en diagnostiek vanuit een traumaperspectief te benaderen. Daar leer je meer over tijdens deze training.
Leer in deze cursus, in een kleine online groep, hoe je met Motiverende Gespreksvoering de motivatie van leerlingen kunt verhogen.
Ontdek in ons webinar hoe je hun motivatie kunt vergroten met effectieve gesprekken. Leer wat echte motivatie is, hoe jouw houding invloed heeft, en welke vragen je kunt stellen voor impactvolle gesprekken.
In het boek 'Dyslectische kinderen leren lezen' (Anneke Smits & Tom Braams) worden de interventies Connect- en RALFI lezen besproken. In dit webinar gaan we dieper in op hoe je beide methodieken individueel en in kleine groepjes in kan zetten.
Met de e-learning module Kind in Zicht gesprekken krijg je handvatten hoe je door middel van kind gesprekken je zicht op de onderwijsbehoeften van je leerlingen kunt vergroten. Zo doorlopen we in deze module manieren hoe je door de leerling als bron te gebruiken beter begrijpt hoe de leerling leert.
Met de e-learning module Zicht op interesse krijg je een verdiepende kijk op het aansluiten bij onderwijsbehoeften. Inzicht in de interesse van de leerling geeft je namelijk een groter inzicht in wat de leerling interessant vindt om te leren en een schat aan informatie over hoe je leerstof aan kunt laten sluiten bij de belevingswereld van de leerling. Op zoek naar leerexplosies!
Met de e-learning module Zicht op persoonlijkheid krijg je een verdiepende kijk op het aansluiten bij onderwijsbehoeften. Inzicht in de persoonlijkheid van de leerling geeft je namelijk een groter inzicht in de onderwijsbehoefte van de leerling.
In de e-learning module Leren leren verdiep je je in de aspecten van zelfgestuurd leren en krijg je handvatten om leerlingen zich te laten ontwikkelen naar bewuste leerders.
In deze training leren middelbare scholieren (ca. 12 t/m 16 jaar) in één dag hoe je beter kunt leren in minder tijd. De training gaat o.a. in op het onderdeel Studietechnieken. Hierin leer je plannen en je houden aan de planning (zie ook onze Agenda & Studeerplanner), wat de beste momenten zijn voor herhalen en hoe je een goede studeeromgeving creëert. Ook komt het structureren van informatie ruim aan de orde. We gaan in op het maken van slimme aantekeningen en samenvattingen, waarbij we gebruikmaken van de techniek Mindmappen. Je leert de techniek en gaat er volop mee oefenen. Je maakt de aantekeningen in de training gelijk in de vorm van mindmaps, zodat je dit op school ook in de lessen kunt toepassen. Voorts gaat de trainer in op hoe je efficiënter kunt lezen. We leren je hoe je, vanuit het perspectief van het brein, het beste een tekst kunnen benaderen. De stof komt daardoor beter binnen en wordt beter onthouden. Na deze dag zal je merken dat studeren leuk kan zijn en dat je op een ontspannen wijze beter en sneller kunt studeren door de hersens anders te benutten.
In de huidige samenleving krijgen kinderen te maken met steeds meer prikkels, wat soms overweldigend kan zijn. Voor gevoelige kinderen, waaronder hooggevoelige kinderen en kinderen met specifieke onderwijsbehoeften, kan dit leiden tot onder- of overprikkeling. Het effectief ondersteunen van deze kinderen vereist inzicht in prikkelverwerking en praktische vaardigheden om hiermee om te gaan. Onze online cursus biedt jou de kennis en tools om kinderen te begeleiden naar een betere balans in prikkelverwerking.
Schooluitval, schooltrauma, niet op de juiste plek zitten, je niet passend voelen, je anders voelen... Veel kinderen en jongeren met enorm veel talenten blijken niet gelukkig te zijn in het onderwijs. Hoe kan het dat hoogbegaafde kinderen, jongeren, zich zo naar voelen dat ze liever niet meer naar school gaan? Dat ze het opgeven? Wat zou er moeten veranderen?
Postacademische cursus signaleren, diagnostiek en begeleiding bij autisme / ASS De laatste jaren is het denken over autismespectrumstoornissen (ASS) enorm in beweging en veranderd. Dankzij wetenschappelijk […]
Postacademische basiscursus over de theorie, diagnostiek en training van executieve functiesExecutieve functies (EF) zijn onverminderd populair. Te pas en te onpas hoor je mensen zeggen: “Hij […]
Een praktische cursus voor ervaren (mede)behandelaars dyslexieHeb jij ervaring met het behandelen van dyslexie en wil je je verdiepen in het behandelen van dyslexie waarbij sprake […]
Postacademische cursus diagnostiek en begeleiding van leerlingen met dyslexie en andere lees- en spellingproblemen In deze cursus staan diagnostiek en begeleiding van leerlingen met dyslexie en/of […]