De bestuurder staat voor de organisatie, representeert de onderwijsorganisatie. De bestuurder staat ook voor de maatschappelijke opdracht en betekenis van de onderwijsorganisatie en de vertaling daarvan intern, de positionering van de organisatie. De bestuurder zet de “toon” in de organisatie waar het gaat om de werkcultuur. Hij representeert in persoon en gedrag de kernwaarden, de cultuur van de organisatie.

Dit betekent:

  • De bestuurder kan omgaan met ‘dubbele loyaliteiten’.
  • Hij/zij kan analyseren en duiden wat er in de maatschappelijke omgeving speelt, wat dat voor de positionering van de onderwijsorganisatie of onderdelen daarvan betekent en heeft de durf om daarin keuzes te maken.
  • De bestuurder kent zichzelf en weet te reflecteren.
  • Hij/zij ontwikkelt een sterk moreel kompas.
  • Hij/zij heeft gevoel voor politiek en de vaardigheid in het omgaan met de media.
  • Hij/zij kan omgaan met irrationele processen, processen onder de oppervlakte en de aantrekkingskracht van macht.

Ben jij gestart als bestuurder en wil je samen met andere beginnende bestuurders de diversiteit van het beroep verkennen? Om je te faciliteren in je nieuwe rol biedt de VO-academie het inwerktraject Beginnend Bestuurder. Tijdens dit traject vorm je een realistisch beeld van het beroep en krijg je inzicht in de kwaliteiten die je bezit om deze functie uit te oefenen.

25 maatregelen passend onderwijs

Ieder kind heeft recht op een zo volledig mogelijke ontplooiing van zijn persoonlijkheid, talenten en geestelijke en lichamelijke vermogens. Zo staat opgenomen in de Rechten van het Kind. Passend onderwijs is er voor leerlingen die extra hulp nodig hebben, zoals kinderen met een fysieke handicap, ernstige dyslexie of hoogbegaafden. Het aanbod voor leerlingen die extra […]