Leerlingen kunnen wel eens brutaal, ongehoorzaam of boos zijn. Gebeurt dit vaak en gedurende een lange tijd zodat het gedrag nadelige gevolgen heeft voor de leerling? Dan spreken we van gedragsproblemen. Denk bijvoorbeeld aan opstandig gedrag, liegen, agressie en ongevoeligheid. Gedragsproblemen kunnen zorgen voor een negatief zelfbeeld, sociale uitsluiting en zelfs leiden naar crimineel gedrag. Als onderwijsprofessional kun je gedragsproblemen signaleren en bijdragen aan de behandeling, zodat de leerling en de omgeving kunnen leren hoe er met het gedrag kan worden omgegaan. Ook scholen worden gevraagd om actief bij te dragen aan preventie van gedragsproblemen door middel van interventies zoals klassenmanagement en individuele handelingsplannen.

Bekijk ons aanbod voor meer informatie over gedragsproblemen

Zo helpt de Roos van Leary een positieve groepsdynamiek stimuleren 

Soms heb je in de klas het gevoel dat je tegen een muur staat te praten. De ene leerling gaat in de weerstand, een andere trekt zich juist terug. De sfeer wordt onrustig en hoe meer jij probeert bij te sturen, hoe minder grip je lijkt te krijgen. De Roos van Leary, ontwikkeld door psycholoog […]

Of je nu leidinggeeft in het primair onderwijs, voortgezet onderwijs, mbo of hbo, als schoolleider of middenmanager sta je dagelijks in het spanningsveld tussen beleid, praktijk […]

Sterker personeel in het onderwijs: zo pakt Stichting Prodas het aan

Met het tekort aan medewerkers in het onderwijs is het belangrijker dan ooit om te investeren in talentmanagement, zodat je team energiek en betrokken blijft. Maar hoe pak je dat aan, zeker als tijd schaars is? Stichting Prodas laat zien hoe zij dit succesvol doen, met praktische tips van personeelsadviseurs Jolanda van Loon en Marjolein […]