Tijdens de puberteit vindt er ook een ‘snoeiproces’ in de hersenen plaats. Waarbij alleen nuttige verbindingen behouden worden en de communicatie in de hersenen wordt geoptimaliseerd. Deze optimalisatie gebeurt niet in alle hersengebieden tegelijk. Door dit proces in combinatie met ‘rondgierende’ hormonen raken de puberhersenen tijdelijk uit balans. 

Door als onderwijsprofessional te begrijpen hoe het puberbrein werkt, hoe de ontwikkeling tijdens de puberteit verloopt, kan er een praktische vertaalslag gemaakt worden naar de praktijk. Met deze ‘know-how’ heb je handvatten hoe je tieners betrekt bij je les, maar ook hoe je ze begeleidt in onze snel veranderende samenleving. Zo komt bijvoorbeeld burn-out steeds meer voor in deze doelgroep.

Meer over het puberbrein en de ontwikkeling in deze leeftijdsfase? Bekijk onze opleidingen en boeken.

Digitaal burgerschap integreren op school én in de klas 

Telefoonverbod op school, lesvoorbereiding met ChatGPT en digitale systemen: hoe gaan we als onderwijsprofessionals om met de groeiende rol van de digitale wereld? Digitaal burgerschap biedt een manier om actief met dit vraagstuk aan de slag te gaan. Scholen spelen immers een sleutelrol in het aanleren van vaardigheden om veilig, kritisch en verantwoord met de […]

Misschien schiet het al door je hoofd: “Oh nee, weer een punt erbij wat we in korte tijd moeten bespreken!” Maar als je het drie- of komgesprek goed inricht, zul je zien dat LOB als een rode draad door dit gesprek loopt. Je ervaart ook gelijk of de leerling/student en de ouders op één lijn zitten of dat er mogelijk bij één van de partijen weerstand is.

Realistische doelen, echte impact: tips om je lessen te verbeteren

Als leraar wil je je leerlingen het beste bieden, maar de druk om alles te doen kan overweldigend zijn. Het stellen van realistische doelen kan je helpen die druk te verlichten en tegelijkertijd je effectiviteit in de klas te vergroten. Dit artikel biedt praktische strategieën om je tijd te prioriteren, je energie te richten op […]