Tijdens de puberteit vindt er ook een ‘snoeiproces’ in de hersenen plaats. Waarbij alleen nuttige verbindingen behouden worden en de communicatie in de hersenen wordt geoptimaliseerd. Deze optimalisatie gebeurt niet in alle hersengebieden tegelijk. Door dit proces in combinatie met ‘rondgierende’ hormonen raken de puberhersenen tijdelijk uit balans. 

Door als onderwijsprofessional te begrijpen hoe het puberbrein werkt, hoe de ontwikkeling tijdens de puberteit verloopt, kan er een praktische vertaalslag gemaakt worden naar de praktijk. Met deze ‘know-how’ heb je handvatten hoe je tieners betrekt bij je les, maar ook hoe je ze begeleidt in onze snel veranderende samenleving. Zo komt bijvoorbeeld burn-out steeds meer voor in deze doelgroep.

Meer over het puberbrein en de ontwikkeling in deze leeftijdsfase? Bekijk onze opleidingen en boeken.

Ontwikkeling: van het jonge kind naar het puberbrein

Ontwikkeling is het veranderingsproces waarbij groei, rijping en leren leiden tot een hoger functioneringsniveau. Bij rijping gaat het dan om lichamelijke groei. Bij leren gaat het om het verwerven van kennis, inzicht en vaardigheden.

Pubers zijn vreemde wezens, daarover is iedereen het wel eens. Hun lichaam groeit op een nogal merkwaardige manier uit, waardoor ze bijvoorbeeld een tijdje naar verhouding veel te lange armen en te grote handen en voeten hebben. Of ze worden ineens heel mollig en dan weer uitgesproken mager. Hun brein doet ook heel raar, zo blijkt uit al die heftige emoties, irrationele beslissingen en ondeugdelijke argumenten die ze zelf volkomen normaal vinden. Hoe komt dat toch, vragen veel volwassenen zich af. In deze webinar gaan we in op wat het als volwassene betekent om uw kind of leerling te zien opgroeien en wat het betekent voor de opvoeding en het geven van onderwijs aan de pubers van 11 tot 18 jaar.

Ontwikkeling: van het jonge kind naar het puberbrein

Ontwikkeling is het veranderingsproces waarbij groei, rijping en leren leiden tot een hoger functioneringsniveau. Bij rijping gaat het dan om lichamelijke groei. Bij leren gaat het om het verwerven van kennis, inzicht en vaardigheden.