Taalontwikkeling is de wijze waarop leerlingen woorden en zinnen leren begrijpen en gebruiken. Leerlingen krijgen inzicht in hoe ze de verschillende taalregels moeten gebruiken. Dit noem je taalverwerving. Taalontwikkeling is onder te verdelen in taalinhoud, taalvorm en taalgebruik.

De belangrijkste periode voor leerlingen in het leren van taal is vanaf de geboorte tot een ongeveer zeven jaar. Als medewerker in de kinderopvang of leerkracht kan je helpen om de taalontwikkeling op deze jonge leeftijd te stimuleren door bijvoorbeeld de namen van voorwerpen te benoemen, veel voor te lezen, en gesprekken te voeren met leerlingen. Als de taalontwikkeling anders loopt dan verwacht, kan er spraak zijn van een taalontwikkelingsstoornis of taalontwikkelingsachterstand.

Meer leren over hoe de taalontwikkeling van leerlingen verloopt en hoe je leerlingen hierin kan stimuleren? Bekijk dan ons aanbod!

Zo helpt de Roos van Leary een positieve groepsdynamiek stimuleren 

Soms heb je in de klas het gevoel dat je tegen een muur staat te praten. De ene leerling gaat in de weerstand, een andere trekt zich juist terug. De sfeer wordt onrustig en hoe meer jij probeert bij te sturen, hoe minder grip je lijkt te krijgen. De Roos van Leary, ontwikkeld door psycholoog […]

Taakbeleid

De adviseurs van Penta Rho zijn ervaren met het inrichten en begeleiden van taakbeleid. Bottom-up…

Hoe onderscheid je jouw school van andere scholen?

In een tijd waarin ouders en leerlingen steeds meer keuzevrijheid hebben, is het belangrijker dan ooit dat scholen zich bewust positioneren en hun unieke identiteit duidelijk communiceren. Dit artikel biedt strategieën en tips die jouw school kunnen helpen om zich te onderscheiden en aantrekkelijker te worden voor nieuwe leerlingen en ouders.