In deze cursus leert u de taalleesaanpak van leerlingen met een TOS te optimaliseren. Wat voor kinderen met een TOS werkt, werkt voor alle leerlingen die een steuntje in de rug nodig hebben voor taal. Hierdoor kunt u het geleerde breder inzetten dan alleen voor leerlingen met een TOS.
Leerlingen verschillen enorm van elkaar als het gaat om het aantal woorden dat ze kennen aan het begin van de basisschool. In de loop van de jaren wordt dit verschil vaak alleen maar groter, terwijl een grote woordenschat van groot belang is voor een succesvolle schoolloopbaan. Woordenschat hoort niet alleen bij het vak taal; de leraar zou de hele dag door aandacht moeten hebben voor woordenschatonderwijs. Onze aanpak is gericht op het vergroten van de woordenschat. We werken daarbij aan een duurzame schoolontwikkeling
Bij het ouder worden veranderen kinderen niet alleen op lichamelijk gebied. Ze begrijpen steeds meer, leren één of meerdere talen, maken contact met anderen en nog veel meer…. In deze e-learning staat de ontwikkeling van kinderen van 0 tot 12 jaar centraal.
Je weet dat een positieve ontwikkeling van executieve functies en taal belangrijk is, omdat deze goede voorspellers zijn van latere schoolprestaties! Je (h)erkent de relatie tussen gedrag, taal en executieve functies. Maar hoe ga je daar nu als leerkracht of onderwijsassistent mee om? Hoe stimuleer je een kind in zijn ontwikkeling van taal en executieve functies? En hoe kun je gedrag bijsturen vanuit deze kennis?
Leer hoe je gebruik kunt maken van de "QuickScan TOS en meertaligheid" en het "Handelingsplan TOS en meertaligheid" om passende begeleiding te bieden aan meertalige leerlingen met een TOS.
Tijdens deze vierdaagse training werk je aan de vaardigheden die je nodig hebt om een goede taal-leesspecialist en coördinator voor groep 3 tot en met 8 te zijn.
Na afloop van dit webinar weet je meer over de voorleesontwikkeling van een kind en heb je allerlei ideeën voor leuke, speelse activiteiten bij het voorlezen.
Webinar over het belang van lezen bij taalontwikkeling in het MBO.
Uk & Puk is een uniek totaalprogramma voor de kinderopvang en kindercentra, met kinderen van 0 tot 4 jaar. Door actief bezig te zijn en lekker te spelen, ontwikkelen baby’s, dreumesen en peuters zich breder en sneller. Uk & Puk is niet moeilijk, maar wel doordacht. De activiteiten stimuleren de spraak- en taalvaardigheid, sociaal-emotionele vaardigheden, motorische en zintuiglijke vaardigheden en geven de eerste rekenprikkels.
Een verdiepende training waarbij je de behoeftes van de kinderen, de kwaliteiten van de pedagogisch professionals en de mogelijkheden van de locatie en de omgeving aan elkaar verbindt zodat je de kinderen op de BSO een passend en beredeneerd aanbod kunt doen.
Voor een optimale taalontwikkeling is het belangrijk dat kinderen een breed en gevarieerd aanbod aan taalactiviteiten krijgen aangeboden. In deze masterclass+ richten we ons op het stimuleren van de mondelinge taalvaardigheid en het fonologisch bewustzijn.
Steeds meer leerkrachten, ouders en de kinderen merken in groep 3 en 4 dat het leren schrijven zeer moeizaam gaat. Ondanks grote inzet lukt het niet om de letters de juiste vorm te geven en binnen de lijntjes van het schrift te blijven. Zowel kind als leerkracht raakt gefrustreerd en gedemotiveerd.... Waarom lukt het niet? En wat kunnen we hieraan doen in de voorbereiding zodat de kinderen in groep 3 meer leervoorwaarden ontwikkeld hebben als ze starten met groep 3.
Zijn er bij jou in de klas en op school wel erg veel kinderen die moeite hebben met een vlot en leesbaar handschrift? Leer meer over hoe dit komt en maak kennis met de nieuwste handschriftmethode Handiger handschrift die hiervoor ontwikkeld is. Geschikt voor elke vorm van onderwijs. Leert kinderen op een leuke en effectieve manier schrijven, waarbij de leerkracht kan kiezen uit 2 mogelijkheden: met het verbonden schrift of het halfverbonden blokschrift.
In deze e-learning leer je de basis van het werken in de VE. Je ontdekt meer over peuters: wie zijn ze eigenlijk? Welke ontwikkeling maken ze door? En hoe leren ze het beste? Je leert vervolgens hoe je jouw aanbod hierop aansluit met activiteiten, spel(materiaal) en de inrichting van de ruimte. Daar profiteren alle peuters van!
Volg deze 6-daagse cursus over het vormgeven van extra zorg op school (ondersteuningniveau 2 en 3). Van lees- en spellingsproblemen tot TOS, meertaligheid en dyslexie.
In deze e-learning leer je wat meertaligheid is, hoe de ontwikkeling van een meertalig kind verloopt en wat jij als pedagogisch medewerker kan doen om deze ontwikkeling te begeleiden. We wisselen theorie met voorbeelden af en je gaat zelf aan de slag met casussen. Na deze e-learning ben je in staat om de meertalige taalontwikkeling van een kind in beeld te brengen en te bepalen wat jij kan doen om de ontwikkeling van het Nederlands verder te stimuleren.
In deze 3-daagse cursus gaan we -verspreid over enkele maanden- aan de slag met actuele jeugdliteratuur. Deelnemers krijgen hiervoor een boekenpakket waarover samen gesproken en geschreven gaat worden. Er wordt een praktische link gelegd naar het schoolaanbod van wereldoriëntatie en burgerschap. Aan het eind heb je zelf een behandel-/lessenserie ontworpen waarin je met jeugdliteratuur de kennisbasis, het leesbegrip en de leesmotivatie verhoogt. Daarnaast stimuleer en vergroot je alle facetten van de taalontwikkeling.
In de cursus ‘Goed Handschriftonderwijs’ leert u het belang herkennen van goede schrijfmaterialen en hoe u leerlingen de juiste schrijfinstructies geeft. U gaat zelf aan de slag met (schrijf)opdrachten, waardoor u de kracht ervaart van leesbaar schrijven. U zult inzien dat leesbaar schrijven ook leidt tot verbetering van: structureren, ordenen en het zelfstandig uitvoeren van schooltaken en het leren zelf. Het maakt daarom niet uit met welke schrijfmethode u werkt: de kennis kan op alle methoden en bij alle leerlingen toegepast worden.
Kinderen willen graag groot zijn, bij de 'grote-mensen-wereld' horen. Dat is hun motief om te leren. Startblokken, een erkend VVE-programma, kunnen leid(st)ers en pedagogisch medewerkers peuters stimuleren in hun ontwikkeling, met spel als belangrijkste instrument. IJsselgroep leidt individuele leid(st)ers, pedagogisch medewerkers én teams op om in hun eigen instelling te werken aan een doorgaande ontwikkelingslijn.
Als Startblokkentrainer ben je in staat om op een ontwikkelingsgerichte manier een Startblokkentraining met de deelnemers op te bouwen, deelnemers te coachen en te begeleiden bij hun eigen ontwikkeling met behulp van het portfolio. Daarbij ben je na certificering bevoegd om professionals die werken met Startblokken te certificeren.