Trauma betekent dat iemand iets heeft meegemaakt wat zo pijnlijk, extreem of schokkend was dat het niet lukt om er mee om te gaan. Dit leidt soms tot gevoelens van angst, woede of eenzaamheid.  

Leerlingen bij jou op school kunnen ook trauma’s hebben, doordat ze bijvoorbeeld gepest worden, een erg ongeluk hebben gehad, vluchteling zijn of een ouder hebben verloren. Deze trauma’s kunnen zich uiten doordat de leerling zich terugtrekt of heel somber is, maar ook in andere gedragsproblemen zoals woede-uitbarstingen, concentratieproblemen of druk gedrag. Om goed met deze leerlingen om te gaan is het belangrijk om traumasensitief te handelen in je klas, niet alleen voor leerlingen waarvan je weet dat ze een trauma hebben, maar vooral ook voor leerlingen waarvan je het niet weet. 

Wil je meer leren over traumasensitief handelen? Bekijk ons aanbod! 

Sociale veiligheid in het onderwijs: hoe geef je daar vorm aan binnen de school?  

Wat doet jouw school om een sociaal veilige plek te creëren voor medewerkers én leerlingen? Sociale veiligheid en pesten worden vaak in één adem genoemd, maar het gaat veel verder dan dat. Het draait om preventie, helder beleid, sturing, monitoring, en treffende maatregelen. Sociale veiligheid op de werkvloer is net zo belangrijk als een sociaal […]

In deze 3-daagse daagse trauma training gaan we in op de achtergrond van trauma, bekijken we de invloed van het systeem waarin je leerling zit, leer je het gedrag van leerlingen door een traumabril te bekijken en weet je hoe je deze leerlingen kunt ondersteunen zodat ze weer tot leren komen.

Is de diversiteit van het onderwijsaanbod in het geding?

Het voortgezet onderwijs kampt al jaren met een tekort aan leraren. Vooral voor bepaalde vakken is de vraag naar gekwalificeerde docenten groter dan het aanbod. Bij deze zogenoemde tekortvakken dreigt zelfs een uitsterving van het vak omdat er geen leraren meer voor zijn. Kunnen we dit nog wel tegenhouden?