Wanneer je spelelementen toevoegen aan een niet-spel situatie om zo het gedrag (positief) te beïnvloeden, spreek je van gamification. Hiermee wordt de intrinsieke motivatie voor een bepaald gedrag gestimuleerd en wordt de leerling spelenderwijs meer betrokken. Daarnaast kunnen leraren dankzij de inzet van games in de les zorgen voor meer interactie en samenwerking tussen leerlingen en binnen de klas. Gamification is dan ook een belangrijke didactiek om leerprocessen te ondersteunen. Meer kennis opdoen over deze didactiek en de ‘game-mechanics’ die zorgen voor autonomie, zingeving en meesterschap binnen het leerproces is een verrijkende ervaring voor iedere leraar.

Gamification inzetten en je leerlingen nog beter uitdagen? Bekijk ons aanbod!

Hoe jouw leiderschapsstijl het werkplezier van leraren beïnvloedt

Als leidinggevende in het onderwijs heb je de touwtjes in handen als het gaat om het creëren van een stimulerende en productieve werkomgeving. De keuzes die je maakt als leidinggevende hebben effect op het werkplezier van leraren, dat op zijn beurt de kwaliteit van het onderwijs beïnvloedt. Maar welke leiderschapsstijlen zijn er allemaal? En op welke manier hebben die invloed op jouw team?