ADHD staat voor Attention Deficit Hyperactivity Disorder. Het is een ontwikkelingsstoornis die te maken heeft met te weinig concentratie. Er worden vaak drie verschillende soorten ADHD onderscheiden die je binnen jouw klas kunt tegenkomen. Zo zijn er leerlingen die moeite hebben om hun aandacht ergens bij te houden, leerlingen die vooral hyperactief en impulsief zijn, en leerlingen die dit beide ervaren.

ADHD heeft een leerling voor altijd. Daarom moeten er aanpassingen worden gedaan om met ADHD om te gaan in de klas, bijvoorbeeld door instructies kort te houden, te werken met vaste schema’s en de leerling een rustige plek in het klaslokaal te geven.

Meer leren over omgaan met ADHD in de klas? Bekijk de opleidingen van dit onderwerp.  

Diagnoses komen voor bij kinderen op de BSO. Daarom sta je in deze bijeenkomst stil bij een aantal veel voorkomende diagnoses. Je bespreekt met elkaar in hoeverre we kinderen hiermee in hokjes plaatsen of juist gerichte hulp bieden. Hoe kun je kinderen op een goede manier begeleiden? Hoe stimuleer je zelfvertrouwen? Naar wie verwijs je door bij zorgen? Je gaat vooral oefenen met casussen waarbij het uitgangspunt is dat ieder kind uniek is!