ADHD staat voor Attention Deficit Hyperactivity Disorder. Het is een ontwikkelingsstoornis die te maken heeft met te weinig concentratie. Er worden vaak drie verschillende soorten ADHD onderscheiden die je binnen jouw klas kunt tegenkomen. Zo zijn er leerlingen die moeite hebben om hun aandacht ergens bij te houden, leerlingen die vooral hyperactief en impulsief zijn, en leerlingen die dit beide ervaren.

ADHD heeft een leerling voor altijd. Daarom moeten er aanpassingen worden gedaan om met ADHD om te gaan in de klas, bijvoorbeeld door instructies kort te houden, te werken met vaste schema’s en de leerling een rustige plek in het klaslokaal te geven.

Meer leren over omgaan met ADHD in de klas? Bekijk de opleidingen van dit onderwerp.  

Zo helpt de Roos van Leary een positieve groepsdynamiek stimuleren 

Soms heb je in de klas het gevoel dat je tegen een muur staat te praten. De ene leerling gaat in de weerstand, een andere trekt zich juist terug. De sfeer wordt onrustig en hoe meer jij probeert bij te sturen, hoe minder grip je lijkt te krijgen. De Roos van Leary, ontwikkeld door psycholoog […]

Of je nu leidinggeeft in het primair onderwijs, voortgezet onderwijs, mbo of hbo, als schoolleider of middenmanager sta je dagelijks in het spanningsveld tussen beleid, praktijk […]

Diversiteit integreren in het onderwijs: Van kleuterklas tot eindexamen

Diverse onderwerpen rondom seksualiteit en genderidentiteit kun je op een natuurlijke en inspirerende manier door het hele schooljaar verweven in je lessen, zodat leerlingen van alle leeftijden spelenderwijs leren over diversiteit en respect. Van voorleesboeken voor de jongste kinderen tot pakkende romans voor de bovenbouw: in dit artikel delen we praktische tips én boeksuggesties voor […]