Om je te kunnen concentreren zijn vele factoren van invloed. Het ongeconcentreerde gedrag observeren en het goed in kaart brengen daarvan helpt inzicht te krijgen in hoe je leerlingen kunt begeleiden. Het kan ook zo zijn dat de lesstof niet goed aansluit bij de interesse van de leerling. Voor de ene leerling is de lesstof dan te makkelijk, voor de andere te moeilijk.

Gelukkig is er de laatste jaren steeds meer bekend over hoe we leren en hoe concentratie in het brein werkt. Hoe het brein prikkels verwerkt en wat er gebeurt in de hersenen. Ontzettend waardevol dus voor onderwijsprofessionals die dagelijks de concentratie van hun leerlingen vragen. 

Wil je meer weten over concentreren en hoe je leerlingen hierin kunt helpen? Bekijk dan onze opleidingen en boeken over concentreren.

Zo helpt de Roos van Leary een positieve groepsdynamiek stimuleren 

Soms heb je in de klas het gevoel dat je tegen een muur staat te praten. De ene leerling gaat in de weerstand, een andere trekt zich juist terug. De sfeer wordt onrustig en hoe meer jij probeert bij te sturen, hoe minder grip je lijkt te krijgen. De Roos van Leary, ontwikkeld door psycholoog […]

Of je nu leidinggeeft in het primair onderwijs, voortgezet onderwijs, mbo of hbo, als schoolleider of middenmanager sta je dagelijks in het spanningsveld tussen beleid, praktijk […]

Gedist?

Debby Dacier – van Alphen, Hans Puper, Annemiek Fransen

Realistische doelen, echte impact: tips om je lessen te verbeteren

Als leraar wil je je leerlingen het beste bieden, maar de druk om alles te doen kan overweldigend zijn. Het stellen van realistische doelen kan je helpen die druk te verlichten en tegelijkertijd je effectiviteit in de klas te vergroten. Dit artikel biedt praktische strategieën om je tijd te prioriteren, je energie te richten op […]