Om je te kunnen concentreren zijn vele factoren van invloed. Het ongeconcentreerde gedrag observeren en het goed in kaart brengen daarvan helpt inzicht te krijgen in hoe je leerlingen kunt begeleiden. Het kan ook zo zijn dat de lesstof niet goed aansluit bij de interesse van de leerling. Voor de ene leerling is de lesstof dan te makkelijk, voor de andere te moeilijk.

Gelukkig is er de laatste jaren steeds meer bekend over hoe we leren en hoe concentratie in het brein werkt. Hoe het brein prikkels verwerkt en wat er gebeurt in de hersenen. Ontzettend waardevol dus voor onderwijsprofessionals die dagelijks de concentratie van hun leerlingen vragen. 

Wil je meer weten over concentreren en hoe je leerlingen hierin kunt helpen? Bekijk dan onze opleidingen en boeken over concentreren.

Zo helpt de Roos van Leary een positieve groepsdynamiek stimuleren 

Soms heb je in de klas het gevoel dat je tegen een muur staat te praten. De ene leerling gaat in de weerstand, een andere trekt zich juist terug. De sfeer wordt onrustig en hoe meer jij probeert bij te sturen, hoe minder grip je lijkt te krijgen. De Roos van Leary, ontwikkeld door psycholoog […]

Je gaat aan de slag met theorie en oefent met praktische handvatten om externaliserend probleemgedrag bij het jonge kind aan te pakken

Pesten neemt toe: hoe jij als leraar het verschil kunt maken 

Ken je dat knagende gevoel dat er iets speelt bij een leerling, omdat die leerling opeens wel heel stil geworden is? En dat je iets wilt betekenen, maar niet weet hoe je de leerling moet helpen? Helaas is pesten nog steeds een groeiend probleem in het onderwijs. Tijdens de Week tegen Pesten staat pesten centraal. […]