De onderwijsbestuurder beschikt over een integrale koppeling tussen de persoonlijke eigenschappen en de kennis en vaardigheden. Hierbij gaat het om de verbinding en de vermenging tussen technisch inhoudelijke kennis aan de ene kant en de eigen (on)mogelijkheden, beperkingen en idealen aan de andere kant. Van groot belang is het vermogen tot reflectie op het eigen handelen en het vermogen dat om te zetten in (al dan niet veranderd) gedrag.

Dit betekent:

  • De bestuurder staat voor de continue ontwikkeling van de bestuurder zelf, van de medewerkers en de teams. Hij/zij organiseert de reflectie op het eigen functioneren bij zichzelf en in de Ook in deze heeft hij/zij een voorbeeldrol.
  • De bestuurder is benaderbaar en toegankelijk en rolbewust, draagt zorg voor openheid en transparantie en het organiseren van tegenspraak.
  • Hij/zij is besluitvaardig en heeft oog voor participatie.
  • Hij/zij kan omgaan met stress en werkdruk.

Discriminatie op school: herken, bespreek en pak aan 

Wist jij dat meer dan de helft van de leerlingen met een migratieachtergrond discriminatie meemaakt? Discriminatie bemoeilijkt gelijke kansen en tast de sociale veiligheid op school aan. Leerlingen die worden buitengesloten of gediscrimineerd, voelen zich minder veilig en kunnen daardoor minder goed leren. Voor leraren, schoolteams en leidinggevenden ligt hier daarom een belangrijke taak: hoe […]

Hoe onderscheid je jouw school van andere scholen?

In een tijd waarin ouders en leerlingen steeds meer keuzevrijheid hebben, is het belangrijker dan ooit dat scholen zich bewust positioneren en hun unieke identiteit duidelijk communiceren. Dit artikel biedt strategieën en tips die jouw school kunnen helpen om zich te onderscheiden en aantrekkelijker te worden voor nieuwe leerlingen en ouders.