Een professionele leergemeenschap (PLG) is een gemeenschap van professionals die voortdurend de eigen praktijk onderzoekt om zo het onderwijs voor leerlingen te verbeteren. Daarbij staat het uitwisselen van kennis en ervaringen centraal staat. Op scholen die werken met professionele leergemeenschappen is het leren van de leerlingen de eerste prioriteit.
In deze tweedaagse training Creatief Denken leer je hoe je ‘voorbij de analyse’ kunt denken en ook hoe je creativiteit op een zinvolle en structurele manier in kunt zetten in je werk. Je leert zelf de technieken en kunt ze toepassen in bijeenkomsten met collega's en met leerlingen.
Wat onderscheidt macht van gezag? Moet ik verstandig zijn of mijn hart volgen? Wat is eerlijk delen eigenlijk? Hoe weet ik of iets waar is? Welke rol speelt taal in ons denken? Durft u deze vragen aan te gaan? Hoe vaak neemt u nog de tijd om te twijfelen? Om uw eigen aannames, veronderstellingen en oordelen te onderzoeken? Twijfel is een cruciaal hulpmiddel bij het vergaren van betrouwbare kennis. Maar al te vaak beperken we onszelf door te vertrouwen op ingesleten denkpatronen. Herkent u deze patronen in uw eigen denken? Filosofische training kan u helpen uw denkvermogen te verruimen en uw verwondering over alledaagse zaken te stimuleren. Ontdek samen met ons de waarde van twijfel, zelfreflectie en de kunst van het bevragen van uw eigen gedachten.
Ben je rector-bestuurder en wil je je samen met andere rector-bestuurders verder professionaliseren? Dan is dit leertraject mogelijk iets voor jou. De rol van rector-bestuurder is vaak best complex omdat je twee petten op hebt: die van rector en die van bestuurder. Tijdens dit traject komen verschillende inhoudelijke onderwerpen aan bod waar een rector-bestuurder mee te maken heeft. We besteden veel tijd en aandacht aan intervisie, waarin uitdagingen van de rector-bestuurder besproken worden. Daarnaast is er veel ruimte voor het delen van ervaringen en netwerken met anderen uit deze doelgroep.
Met deze najaarsbijeenkomst maken we ruimte om terug te keren naar waar we het voor doen: krachtige onderwijsprofessionals. We staan stil bij de leeromgeving waarbinnen deze professionals zich gedurende hun loopbaan (als student, starter, ervaren leraar) ontwikkelen.
In deze vier masterclasses doe je inspiratie op om te reflecteren op je eigen professioneel handelen. In een verrijkende dialoog wissel je met collega’s gedachten en denkbeelden uit om zo van elkaar te leren in denken en doen.
Als grootste bureau voor tijdelijke menskracht op bestuurlijk, leidinggevend en stafniveau in het onderwijs, beschikt B&T interim-management over veel expertise in het interim-vak. Die kennis en kunde willen we graag delen in de vorm van een korte, intensieve introductietraining Interim-leiderschap in het onderwijs.
Herken je deze situatie: Jij hebt de training Formatief Handelen of werken vanuit leerdoelen gevolgd en jij wilt hier schoolbreed mee aan de slag. Jij bent enthousiast en ziet de voordelen van een andere aanpak. Maar hoe krijg je je collega's zover dat ze met net zo veel positieve energie meegaan in die verandering? Tijdens de training VeranderKracht van drie middagen leer je samen met een collega welke stappen je kunt zetten om van een veranderproces op jouw school een succes te maken. Je krijgt instrumenten aangereikt om samen met een collega of leidinggevende een echte verandering teweeg te brengen en draagvlak te creëren en je collega's mee te krijgen in de ontwikkeling. Tussen de bijeenkomsten krijg je persoonlijke coaching van trainer Ronald Schaefer, die je verder helpt om jouw persoonlijke verandervaardigheden verder te ontwikkelen.
This course invites you to learn in an experiential, empowering and even magical way how to promote a caring and benevolent environment in education and in other contexts. Upon its completion, you will have gained new insights and practical tools to change both your personal and professional environments.
Vanuit het Lectoraat Professionaliseren met hart en ziel wordt een prachtig professionaliseringstraject van vier bijeenkomsten aangeboden voor leraren en lerarenopleiders, Iedere bijeenkomst -verspreid over het jaar- wordt een specifiek thema benaderd.
Dit zesdaagse opleidingsprogramma biedt een uitgebalanceerde combinatie van theoretische kennis, praktische vaardigheden en interactieve sessies om deelnemers voor te bereiden op de uitdagingen van een Certified Interim Manager.
Op eigen houtje ga je met je eigen professionaliseringsthema’s aan de slag, te beginnen met de STERKscan. Hiermee breng je, onder begeleiding, je professionele identiteit in kaart. Met deze kennis formuleer je je eigen ontwikkelplan en de producten die je gaat opleveren, de theorie en de (wetenschappelijke) inzichten die je gaat gebruiken.
Wil je als school of individuele leerkracht verder ontwikkelen op het gebied van onderzoekend leren? Het Wetenschapsknooppunt EUR wil en kan je daar graag bij helpen. Wij bieden diverse mogelijkheden aan.
Uit onderzoek blijkt dat driekwart van de veranderingen die worden ingezet, niet werkt. Emoties, gevoelens, sentimenten, persoonlijke betrokkenheid en het gedrag van mensen dat hieruit voortkomt, laten zich niet gemakkelijk beheersen. Culturen in organisaties als scholen, ontstaan vaak onbewust.
Vaak worden (nieuwe) docenten, mentoren en zorgteamleden begeleid door collega’s. Toegepaste psychologiepraktijk Know How kan hier een nieuwe dimensie aan toevoegen d.m.v. een professioneel coachingstraject, waarbij structureel en doelgericht aan kwaliteiten en verbeterpunten wordt gewerkt. Onderscheidend is dat het traject zich niet alleen op het verbeteren van de werkzaamheden op school richt, maar juist ook op de persoonlijke ontwikkeling als individu. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het zelfvertrouwen of de balans tussen werk en privé. Tijdens het coachingstraject zal er daarom, naast werk gerelateerde doelen, ook aan een aantal persoonlijke doelen worden gewerkt. Op deze manier wordt de kern van de problematiek inzichtelijk gemaakt en kan er tegelijkertijd ook gewerkt worden aan een meer blijvende verandering van binnenuit.
Coachingstrajecten zijn maatwerk en gaan uit van jouw specifieke vraag. Wil je je prestaties verbeteren, een probleem oplossen of je een competentie eigen maken?
Voor een team dat beter kan, mag en moet samenwerken
Wil je meer uit je communicatievaardigheden halen? Jouw eigen stijl verder ontwikkelen? Of loop je vast in een lastige situatie? Dan is dit coachingstraject echt iets voor jou.
Je wordt in deze opleiding een specialist in onderwijskundig verandermanagement!
LevelUp biedt iedereen met hart voor onderwijs de kans om daar ook meer in te betekenen. Werk je al in het onderwijs, of wil je dit op korte termijn graag doen, en wil je je kennis, vaardigheden en impact gericht door ontwikkelen? Dan is LevelUp interessant voor jou.