Diagnosticeren is het vaststellen van een diagnose aan de hand van kenmerken en symptomen, bijvoorbeeld het vaststellen van ADHD bij een leerling. Aangezien kinderen een groot deel van de tijd op school zijn, is er voor jou als onderwijsmedewerker een belangrijke taak om te helpen bij het stellen van een diagnose. Een leerling kan zich namelijk thuis anders gedragen dan op school. En problemen die te maken hebben met leren zoals faalangst en hoogbegaafdheid, worden vaak eerder op school gezien dan thuis.  

Het stellen van een goede diagnose is belangrijk, omdat op basis van de diagnose een geschikte behandeling kan worden gestart voor de leerling. 

Meer weten over diagnosticeren en leer- en ontwikkelingsstoornissen? Bekijk dan ons aanbod! 

Om je te ontwikkelen heb je zintuiglijke prikkels nodig. Dat geldt ook voor mensen met een verstandelijke beperking. Bij mensen met een verstandelijke beperking is het noodzakelijk dat hun omgeving helpt om zintuiglijke prikkels te reguleren. Want mensen met een verstandelijke beperking kunnen dit meestal niet (geheel) zelf. Het gevaar bestaat dat aan deze cliënten de mogelijkheid tot ontwikkeling wordt ontzegd door beschermende maatregelen of te snel dingen uit handen nemen. Het is belangrijk dat de cliënt met een verstandelijke beperking niet te veel maar ook niet te weinig prikkels krijgt.

25 maatregelen passend onderwijs

Ieder kind heeft recht op een zo volledig mogelijke ontplooiing van zijn persoonlijkheid, talenten en geestelijke en lichamelijke vermogens. Zo staat opgenomen in de Rechten van het Kind. Passend onderwijs is er voor leerlingen die extra hulp nodig hebben, zoals kinderen met een fysieke handicap, ernstige dyslexie of hoogbegaafden. Het aanbod voor leerlingen die extra […]