Herken problemen in de spraak-/taalontwikkeling 0-5 jaar

Hoe verloopt de normale spraak- en taalontwikkeling van een kind? Hoe merk je of een kind misschien een taalontwikkelingsstoornis (TOS) heeft? Wanneer trek je aan de bel? Je leert het tijdens deze workshop.

DNA afwijkingen en leer- en gedragsproblemen

Deze opleiding heeft een volledig wetenschappelijke basis en geeft zicht op wat een genafwijking is en hoe dit kan samenhangen met leer- en gedragsproblemen bij kinderen.

Brein, neurotransmitters & leer- en gedragsproblemen

Vaststellen of tekorten of onbalans in de voeding de aanmaak van neurotransmitters in de weg zitten en of het een relatie heeft met de leer- of gedragsproblemen (waaronder add en adhd) leer je tijdens deze opleiding.

Intelligentieonderzoek in de klas-De vertaalslag

Het doel van de training is dat de onderwijsprofessionals meer kennis hebben over de opbouw van een intelligentieprofiel en ze actief kunnen bedenken wat een leerling in de klas nodig heeft. Ook helpt deze training om de resultaten uit een onderzoek af te lezen en te koppelen aan de praktijk; Wat betekent bijvoorbeeld een laag werkgeheugen voor je handelen in de klas?

Leerproblemen; dyslexie en dyscalculie

In de cursus 'Leerproblemen; dyslexie en dyscalculie' leer je lees-, reken- en spellingsproblemen goed in kaart te brengen door ze te kunnen signaleren, een goede intake en dossieranalyse. De cursus verbindt wetenschappelijke kennis aan een praktische vertaling.

Leer- en gedragsproblemen in het basisonderwijs; begrijpen en begeleiden

In deze drie daagse cursus staat het signaleren en analyseren van verschillende gedrags- en leerproblemen bij kinderen in de basisschoolleeftijd centraal.

Onderwijskundig Coachen

In de eendaagse training Onderwijskundig Coachen ga je aan de slag met duurzame professionalisering door middel van onderwijskundig coachen.

Labelen of Handelen

Leer als IB’er/KC'er of leraar omgaan met verschillend gedrag. Krijg praktische handvatten zonder labels te geven. Leer het dominante stoornisdenken nuanceren

Training Infant Mental Health (IMH)

Kennis over de wijze waarop het jonge brein zich ontwikkelt, onder invloed van ervaring en interactie met de omgeving, biedt perspectieven voor diagnostiek en interventies.

E-learning Masterclass Bioptor

Deze masterclass is voor iedereen die overweg kan met de Bioptor en het bijbehorende testboekje én bekend is met de Van Orden Star test. De opleiding biedt een extra aanvulling en verdieping op de testen die je tot nu toe met de Bioptor hebt uit kunnen voeren

Onder- en overprikkeling bij mensen met een verstandelijke beperking; diagnostiek en interventies

Om je te ontwikkelen heb je zintuiglijke prikkels nodig. Dat geldt ook voor mensen met een verstandelijke beperking. Bij mensen met een verstandelijke beperking is het noodzakelijk dat hun omgeving helpt om zintuiglijke prikkels te reguleren. Want mensen met een verstandelijke beperking kunnen dit meestal niet (geheel) zelf. Het gevaar bestaat dat aan deze cliënten de mogelijkheid tot ontwikkeling wordt ontzegd door beschermende maatregelen of te snel dingen uit handen nemen. Het is belangrijk dat de cliënt met een verstandelijke beperking niet te veel maar ook niet te weinig prikkels krijgt.

Diagnosticeren

De module DIAGNOSTICEREN leidt op tot het zelfstandig afnemen van een Individueel Onderwijskundig Onderzoek (IOO).

TOS Congres

“Iedereen weet wat een TOS is, hoe je het kunt herkennen en hoe je iemand met TOS kunt helpen”. Dat is ons doel bij Stichting TOS-centraal. Om dit doel te bereiken houden wij op 6 februari 2026 een TOS congres voor ouders/verzorgers en professionals.

Training Traumaverwerking

Na deze training kunnen de deelnemers een trauma herkennen en kunnen zij hierbij de juiste ondersteuning bieden.

Training AutismeBelevingsCircuit

Na deze training kunnen de deelnemers zich goed inleven in de beleving van iemand met autisme en kunnen zij nog beter met autisme omgaan.

Training Autisme in het onderwijs

Na deze training kunnen de deelnemers meedenken met een autistische denkwijze en kunnen zij de benodigde aanpassingen maken aan de leeromgeving.

Hoogbegaafde meisjes onzichtbaar in de klas

Leerkrachten ontdekken in de klas de hoogbegaafdheid van meisjes vaak niet. Hoe dat kan? Dat leg ik uit tijdens de cursus ‘Hoogbegaafde meisjes onzichtbaar in de klas’.

Handelingsgericht werken in 4D

Tijdens de scholingsbijeenkomsten zal het spectrum van opbrengst- en handelingsgericht werken in de vorm van vier D’s worden verkend.

Psychopathologie, óók in school (een positieve kijk op Passend Onderwijs)

Na deze tweedaagse training herken je psychopathologie bij leerlingen en weet je hoe er als leerlingbegeleider mee om te gaan in school.

Faalangst de baas met een training op school!

Deelnemers leren in deze vierdaagse praktijktraining hoe deze leerlingen te diagnosticeren en ook hoe effectief en verantwoord een training te geven.