Bijzonder onderwijs is elk soort onderwijs dat geen openbaar onderwijs is. Dit kan onderwijs zijn vanuit een religieuze visie, bijvoorbeeld christelijk of islamitisch onderwijs, vanuit een levensovertuiging, bijvoorbeeld humanistisch onderwijs, of vanuit een onderwijskundige visie, bijvoorbeeld dalton- of montessorionderwijs. 

Het bijzonder onderwijs is in Nederland, in tegenstelling tot veel andere landen, gelijkgesteld met het openbaar onderwijs in artikel 23 van de grondwet, wat betekent dat bijzondere scholen op dezelfde manier worden behandeld als openbare scholen. Denk hierbij aan bijvoorbeeld het ontvangen van overheidssubsidies en het voldoen aan de kwaliteitseisen van de inspectie van onderwijs. 

Wil je meer weten over bijzonder onderwijs? Bekijk ons aanbod! 

Duurzame inzetbaarheid: het fundament voor een sterke onderwijspraktijk

Je hoort het waarschijnlijk steeds vaker. De essentie van duurzame inzetbaarheid in het onderwijs. Misschien denk je wel: Waarom zou ik als leidinggevende, geconfronteerd met het lerarentekort, tijdgebrek en beperkte middelen, prioriteit geven aan duurzame inzetbaarheid? Is dit niet wéér een modewoord in een zee van onderwijstrends? In dit artikel leggen we uit waarom duurzame inzetbaarheid juist cruciaal is voor het behoud van vitaal en gelukkig personeel! Lees hier verder.

Deze leerlingen met kenmerken van begaafdheid én kenmerken van leer- en/of gedragsproblemen noemen we dubbel bijzonder. Hoe herken je dubbel bijzondere leerlingen? Waar ligt jouw verantwoordelijkheid in de klas en waar kun je hulp bij inschakelen?