Beelddenkers en taaldenkers hebben een andere informatie verwerking. Deze andere informatieverwerking heeft invloed op de gehele ontwikkeling. Ook neurodiversiteiten als dyslexie, dyscalculie, TOS, NLD hoogbegaafdheid, autisme en ADHD hebben vanaf het begin van de ontwikkeling al een invloed op hoe het brein leert. Het boek neemt je mee door het neurotypische én neurodiverse lerende brein en geeft ons aanwijzingen hoe we het bestaande onderwijs kunnen aanvullen voor de 25% neurodiverse leerlingen. Door al in de kleuterklas aan te sluiten bij de leerbehoeftes van al je leerlingen kun je ervoor zorgen dat alle leerlingen via hun natuurlijke leerproces kunnen leren en met plezier naar school gaan.
In 2024 verscheen het boek Veerkracht. Het boek bevat versjes en dierenoefeningen die een bruikbaar hulpmiddel kunnen zijn om jonge kinderen te helpen ontspannen en hen te ondersteunen bij het terugvinden van hun emotionele balans. Eén van de dierenoefeningen is het konijn: Kruimel. Dit prentenboek maakt deel uit van de serie Veerkracht en gaat over het avontuur van Kruimel. Een boek dat helpt om op een speelse manier om te gaan met de gevoelens van kinderen.
EigenlijkWijs is gebaseerd op het gedachtegoed van Algemene Culturele Vorming (ACV). Het biedt een geïntegreerde aanpak voor onderwijs waarin cultuureducatie een sleutelrol speelt in de persoonlijke én maatschappelijke ontwikkeling van leerlingen. Het nodigt hen uit om te ontdekken wie ze zijn, hoe ze zich tot anderen verhouden en welke rol zij vervullen in de samenleving.
Dit boek biedt breed toepasbare lessen voor het reduceren van stress in je leven. Hoe mooi is het dat die lessen juist te leren zijn aan de hand van ervaringen van mensen voor wie het extra belangrijk en extra moeilijk is om die stress te verminderen.
Plan B gaat over het maken en opbouwen van contact met jezelf en met de ander in relatie tot autisme. Immers contact behoeft communicatie en communicatie is een ingewikkeld proces.
Workbook for everyone involved in the education and care of children and adults with a visual-and-intellectual disability of intellectual disability.
‘Guided by scent’ is a practical book for professionals in healthcare and education who wish to work purposefully with odours in supporting people with intellectual impairments, deaf-blindness or dementia.
Simulatie van visuele verwerkingsproblemen, om inzicht te geven in de gevolgen van cerebrale visusstoornissen bij kinderen, jongeren en volwassenen.
In dit boek wordt theoretische en praktische informatie gegeven over CVI: hoe komt het, wat is het, wat zijn signalen en hoe kun je kinderen met CVI in hun ontwikkeling en dagelijks functioneren zo goed mogelijk ondersteunen en begeleiden? De nadruk ligt op kinderen in de basisschoolleeftijd.
Handboek voor professionals die betrokken zijn bij de ondersteuning van mensen met een aangeboren doofblindheid. Door het praktische karakter kan het ook als handvat dienen voor ouders en verwanten.
In dit boek staat het bewegingsonderwijs aan kinderen met een visuele beperking (visus < 0,3) op reguliere scholen centraal.
Het creëren van een actieve leeromgeving voor kinderen met meervoudige beperkingen en een visuele beperking, vraagt om een creatieve benadering. 'Learning together' biedt handreikingen daarvoor.
Handreikingen waarmee je kunt aansluiten bij het spel van je slechtziende of blinde kind.
In dit boek wordt uitleg gegeven hoe er rekening gehouden kan worden en welke opbouw belangrijk is voor een kind met een visuele beperking. Daarnaast wordt ingegaan op het aanleren van balvaardigheden.
Dit boek bevat praktische informatie over de verschillende zaken die belangrijk zijn bij het begeleiden van een blinde peuter in de groep. Verder bevat het ideeën hoe je als leidster kunt inspelen op het kind.
Dit boek geeft inzicht in wat slechtziendheid betekent voor een kind en zijn omgeving vanaf de kinder- en jeugdjaren tot aan de jongvolwassenheid.
In haar rede gaat Mies van Genderen in op belangrijke aspecten van ‘het zien van een kind’.
De leerkracht voelt zich door dit boek competent en krijgt ideeën over het bieden van onderwijs en begeleiding aan de blinde kleuter.
Deze training beoogt het vergroten van de emotionele veerkracht, sociale competentiebeleving, probleemoplossend vermogen en weerbaarheid. De kinderen leren hun emoties beter te uiten en ontwikkelen een meer zelfbewuste manier van reageren in sociale situaties.
Dit boek gaat over het begrijpen van stereotiep en zelfverwondend gedrag bij jonge kinderen met een visuele en verstandelijke beperking.