De creatieve performer

Creatief aan het werk gaan met dans en beweging vraagt een groot aandeel spontaniteit, authenticiteit en intuïtie. Het is een werk dat de performer als persoon […]

Schoolleider 2.0

Een spraakmakende update van de bestseller De schoolleider (2014) over het optimaliseren van het schoolbrede potentieel in de rol van schoolleider.

Gespreid leiderschap

Dit boek is bedoeld voor iedereen die in en aan een organisatie werkt met de bedoeling een proces van gespreid leiderschap te cultiveren. Dat is dus niet alleen de formeel aangewezen leider van een organisatie, maar iedereen die leiderschap neemt en ontwikkelt.

Wiebelen en friemelen hulpkaarten

Als aanvulling op het boek Wiebelen en friemelen in de klas zijn er deze handige hulpkaarten. De prachtig geïllustreerde kaarten zijn bedoeld om in de klas te gebruiken, wanneer een leerling onder- of overprikkeld is.

Wiebelen en friemelen voor mensen met een verstandelijke beperking

Het boek Wiebelen en friemelen voor mensen met een verstandelijke beperking is een aanrader voor iedereen die praktische tips kan gebruiken én zeker wil weten dat wat ze doen wetenschappelijk onderbouwd is. Het is geschreven voor begeleiders; dit kunnen ouders, vrijwilligers of professionals zijn.

Wiebelen en friemelen Werkboek

Dit werkboek vertelt je meer over jouw eigen prikkelverwerking. Je leert zeven zintuigen kennen. Je ontdekt wat het prikkelfilter is en wat het betekent om onderprikkeld of overprikkeld te zijn. Je komt erachter wat voor type jij bent – met hulp van vijf vriendelijke dieren – én hoe je veranderingen in je omgeving kunt maken om minder last te hebben van prikkels.

Wiebelen en friemelen thuis

In dit boek wordt op heldere wijze, met behulp van illustraties, testjes en alledaagse voorbeelden, uitgelegd hoe zintuiglijke prikkelverwerking verloopt. Niet alleen bij je kind, maar ook bij jou en andere gezinsleden. Je leert welk gedrag past bij onder- en overprikkeld zijn en hoe je snel, eenvoudig en met meer begrip op dit gedrag kunt reageren. Binnen je eigen gezin, maar ook bij familie, met vriendjes, op feestjes, tijdens wassen of aankleden en in situaties zoals boodschappen doen.

Wiebelen en friemelen in de klas

Met dit boek wordt duidelijk hoe nuttig het is om te wiebelen en friemelen in de klas! Op heldere wijze wordt uitgelegd hoe zintuiglijke prikkelverwerking verloopt, zowel bij de leerlingen als de leraar zelf. Leraren leren op een andere manier naar leerlingen kijken: door een zogenaamde ZiP-bril. Met deze bril op zien zij de afwijkende prikkelverwerking en kunnen daar snel, eenvoudig en met meer begrip op reageren. Zonder gebruik te maken van een diagnose, medicijnen of therapie.

De wolken horen ook bij ons

De auteur neemt je aan de hand van wetenschappelijk onderzoek en rijke praktijkvoorbeelden mee in wat spiritualiteit inhoudt. Ze beschrijft op welke manier spiritualiteit zichtbaar is bij kinderen en geeft praktische handvatten om hier in de klas aandacht aan te besteden. Zo kun je als leerkracht bijdragen aan de ontwikkeling van het hele kind én de verdieping van het onderwijs.

55 Uitdagingen In De Klas

Wie voor de klas staat weet: het onderwijs stelt je telkens voor nieuwe uitdagingen. Dit boek benoemt 55 van deze uitdagingen en geeft bij elke uitdaging […]

Vakdidactiek aardrijkskunde

Het handboek Vakdidactiek aardrijkskunde is een leidraad voor elke leraar aardrijkskunde. In het boek wordt grondig beschreven hoe de lessen aardrijkskunde opgebouwd kunnen worden, met verwijzing […]

Mijn kind, slim kind

Het Vlaamse onderwijs krijgt het in de media hard te verduren. Geen enkel land gaat even hard achteruit in internationale vergelijkingen. Onze kinderen hebben een jaar […]

Een andere kijk op lezen

Lezen is bijna dagelijks in het nieuws. Niet omdat het zo goed gaat met lezen, maar omdat er sprake lijkt te zijn van ontlezing, vooral onder […]

Erken de ongelijkheid

Dit boek is een pleidooi voor het benutten van uiteenlopende leraarvaardigheden in het onderwijs. Meer variatie in functies biedt mogelijkheden om de school een stabiele basis van kwaliteit te geven. Dit komt het leren van leraren én het leren van leerlingen ten goede en versterkt dus de onderwijskwaliteit op een school.

Deeltijd werken

Dit boek biedt inspiratie voor als jij je fulltimebaan wilt omzetten naar een parttimebaan. Of als je al deeltijd werkt en bijvoorbeeld merkt dat je toch nog vaak moeite hebt een goede balans te houden tussen je werk en je gezin.

Close Reading in het vo

Close Reading geeft leerkrachten van alle vakken in het voortgezet onderwijs de mogelijkheid om samen met leerlingen een boek of tekst echt te doorgronden.

Als naar school gaan een uitdaging wordt

In dit boek wordt beschreven hoe ingewikkeld het voor sommige kinderen en jongeren is om naar school te gaan. Niet omdat ze niet willen, maar omdat ze het niet durven of kunnen. Hoe werkt angst? Welke invloed heeft dat op anderen in hun omgeving? Maar vooral ook: hoe kunnen we deze leerlingen helpen om de stap naar school terug te durven zetten? Scholen halen soms van alles uit de kast om hen weer naar school terug te dwingen, met als resultaat steeds meer angst bij de jongere en verlies van contact. Dit versterkt de natuurlijke neiging van ouders om hun kind te beschermen. Zo kan een strijd ontstaan tussen thuis en school die niet helpend is.