In het programma van toetsing en afsluiting (PTA) staat de inhoud, planning en beoordeling van het schoolexamen. Leerlingen moeten voor het begin van het centraal examen het schoolexamen hebben afgerond. Het centraal examen is voor iedereen gelijk, maar als school heb je veel vrijheid voor de invulling van het schoolexamen.  

Deze schoolexamens kun je dus als school zelf maken. Het maken van een goede toets kan nog best ingewikkeld zijn. Handig is het om te beginnen met het bepalen van de uitkomst, zodat je kan toewerken naar de toetsdoelen. Ook kan het maken van een toetsmatrijs waardevol zijn. Hierin kan je de doelen die in de toets gemeten worden overzichtelijk weergeven.  

Meer leren over het maken van goede examens? Bekijk dan ons aanbod! 

Duurzame inzetbaarheid: het fundament voor een sterke onderwijspraktijk

Je hoort het waarschijnlijk steeds vaker. De essentie van duurzame inzetbaarheid in het onderwijs. Misschien denk je wel: Waarom zou ik als leidinggevende, geconfronteerd met het lerarentekort, tijdgebrek en beperkte middelen, prioriteit geven aan duurzame inzetbaarheid? Is dit niet wéér een modewoord in een zee van onderwijstrends? In dit artikel leggen we uit waarom duurzame inzetbaarheid juist cruciaal is voor het behoud van vitaal en gelukkig personeel! Lees hier verder.

Een toegankelijke vakoverstijgende PTA-training voor iedereen die zijn kennis op dit gebied wil verbeteren. De training is bedoeld om de onderwijskwaliteit te versterken en het PTA-beleid te verbeteren.

Knokken voor diversiteit

Hoe geef je vorm aan een prideclub op een school waar seksuele en genderdiversiteit allesbehalve vanzelfsprekend is? Leraar Udo Thijsen vertelt hoe hij stap voor stap op zijn school moeilijke thema’s bespreekbaar maakt.