Formatief toetsen houdt in dat je tussentijds peilt of leerlingen hun leerdoelen hebben bereikt, hoe ver zij daar vanaf zitten en wat zij nodig hebben vanuit de school om deze te behalen.  

Het concept formatief toetsen ontstond omdat steeds meer scholen minder officieel willen toetsen, maar wel een manier zoeken om te peilen waar het leerproces van leerlingen in verbeterd kan worden (vanuit de school). Het staat dus haaks op summatief toetsen, wat als afsluiting of als conclusie van het leren bedoeld is. 

Bij een formatieve toets is het vooral belangrijk om daarna feedback te geven: een leerling moet weten waar hij of zij staat én tips krijgen voor zijn of haar voortgang.   

Meer weten over formatief toetsen? Bekijk ons aanbod aan cursussen, trainingen, boeken en artikelen. 

Zo leg je de bal weer bij de leerling

Hoe gemotiveerd werken jouw leerlingen en welke rol speel jij daarbij? Oud-docent en psycholoog Marije Veenstra-van Baal legt uit hoe je als leraar je leerlingen activeert om met zelfvertrouwen aan het werk te gaan.

Tijdens deze blended learning journey maak je kennis met en verdiep je de theorie van formatief evalueren en oefen je in je eigen klas of op je school. Je neemt daarnaast deel aan drie fysieke bijeenkomsten waarin je met andere deelnemers en de trainer de geleerde inhouden en ervaringen op je eigen school uitwisselt en verdiept.

Zo leg je de bal weer bij de leerling

Hoe gemotiveerd werken jouw leerlingen en welke rol speel jij daarbij? Oud-docent en psycholoog Marije Veenstra-van Baal legt uit hoe je als leraar je leerlingen activeert om met zelfvertrouwen aan het werk te gaan.