In de leeftijd van 4 tot 6 jaar zit een kind in de kleutertijd. Vanaf deze leeftijdsfase gaan leerlingen naar de basisschool. Kleuters zijn minder egocentrisch dan peuters en beginnen meer het besef te krijgen dat ze deel uitmaken van verschillende werelden. Ook gaan ze realistischer en abstracter denken.

Als leerkracht wil je passend onderwijs geven aan deze leeftijdsgroep. Dit kan je doen door bijvoorbeeld instructie in de context van een spel te plaatsen, gebruik te maken van begeleide inoefening en iedere leerling succes-ervaringen te laten ervaren. Hiermee stimuleer je hun ontwikkeling en leer je ze belangrijke lessen die ze in de rest van hun onderwijs mee kunnen nemen.

Meer leren over kleuters en hoe jij kan helpen in hun ontwikkeling? Bekijk dan ons aanbod!

Duurzame inzetbaarheid: het fundament voor een sterke onderwijspraktijk

Je hoort het waarschijnlijk steeds vaker. De essentie van duurzame inzetbaarheid in het onderwijs. Misschien denk je wel: Waarom zou ik als leidinggevende, geconfronteerd met het lerarentekort, tijdgebrek en beperkte middelen, prioriteit geven aan duurzame inzetbaarheid? Is dit niet wéér een modewoord in een zee van onderwijstrends? In dit artikel leggen we uit waarom duurzame inzetbaarheid juist cruciaal is voor het behoud van vitaal en gelukkig personeel! Lees hier verder.

Wat is jouw invloed als professional op het gedrag van kinderen?

De emoties van sommige kinderen lopen gedurende de dag op en ineens is er dan die driftbui. Of herken je de kinderen die zich terugtrekken, na een dag vol prikkels op school. Wat je ook probeert, je komt maar niet tot écht contact. Wat doe je als praten niet meer helpt? Welke invloed heb jij als professional op het gedrag van kinderen en wat doe je met jouw invloed? Dan ben je bij dit event voor pedagogisch professionals op de juiste plek.