Computational thinking gaat om het logisch benaderen van problemen. Leerlingen bouwen een pakket aan denkvaardigheden en strategieën op die helpen complexe problemen op te lossen met een digitaal hulpmiddel. Het is niet hetzelfde als programmeren. Zowel het oplossen van complexe problemen met behulp van een computer als het leren hoe een app werkt, vallen onder het begrip ‘computational thinking’. De computational thinking-competentie valt weer onder het koepelbegrip ‘digitale geletterdheid’, wat gaat over hoe digitale middelen werken en hoe je deze gebruikt. 

Wil jij jezelf scholen op het gebied van computational thinking? Bekijk dan onze opleidingen en boeken over computational thinking.  

Sociale veiligheid in het onderwijs: hoe geef je daar vorm aan binnen de school?  

Wat doet jouw school om een sociaal veilige plek te creëren voor medewerkers én leerlingen? Sociale veiligheid en pesten worden vaak in één adem genoemd, maar het gaat veel verder dan dat. Het draait om preventie, helder beleid, sturing, monitoring, en treffende maatregelen. Sociale veiligheid op de werkvloer is net zo belangrijk als een sociaal […]

De 11

Dit is een interactieve en praktische training, waar je de volgende dag meteen mee uit de voeten kunt! ‘Toekomstgericht onderwijs’ houdt onder meer in dat je leerlingen digitale vaardigheden bijbrengt. Om zelfstandig en goed te kunnen functioneren In deze maatschappij van de toekomst, moeten kinderen voorbereid zijn op de nieuwe technologieën en moeten ze hier ook mee om kunnen gaan.

Pesten neemt toe: hoe jij als leraar het verschil kunt maken 

Ken je dat knagende gevoel dat er iets speelt bij een leerling, omdat die leerling opeens wel heel stil geworden is? En dat je iets wilt betekenen, maar niet weet hoe je de leerling moet helpen? Helaas is pesten nog steeds een groeiend probleem in het onderwijs. Tijdens de Week tegen Pesten staat pesten centraal. […]