Computational thinking gaat om het logisch benaderen van problemen. Leerlingen bouwen een pakket aan denkvaardigheden en strategieën op die helpen complexe problemen op te lossen met een digitaal hulpmiddel. Het is niet hetzelfde als programmeren. Zowel het oplossen van complexe problemen met behulp van een computer als het leren hoe een app werkt, vallen onder het begrip ‘computational thinking’. De computational thinking-competentie valt weer onder het koepelbegrip ‘digitale geletterdheid’, wat gaat over hoe digitale middelen werken en hoe je deze gebruikt. 

Wil jij jezelf scholen op het gebied van computational thinking? Bekijk dan onze opleidingen en boeken over computational thinking.  

Discriminatie op school: herken, bespreek en pak aan 

Wist jij dat meer dan de helft van de leerlingen met een migratieachtergrond discriminatie meemaakt? Discriminatie bemoeilijkt gelijke kansen en tast de sociale veiligheid op school aan. Leerlingen die worden buitengesloten of gediscrimineerd, voelen zich minder veilig en kunnen daardoor minder goed leren. Voor leraren, schoolteams en leidinggevenden ligt hier daarom een belangrijke taak: hoe […]

Breinkracht

Hanni Bijl-van Gelder, Lucy van den Heuvel-Stigter en Harold Bekkering

Hoe blijf je gezond als leidinggevende in het onderwijs?

Als leidinggevende in het onderwijs draag je een grote verantwoordelijkheid. Je begeleidt je team en bent betrokken bij de kwaliteit van het onderwijs. Dit kan soms zwaar drukken op je eigen welzijn. Daarom is het belangrijk om actief te werken aan je gezondheid, zowel fysiek als mentaal. Hieronder vind je praktische tips die je direct […]