Huiswerk speelt op de meeste middelbare scholen een grote rol. Ook in de bovenbouw van de basisschool wordt er vaak huiswerk meegegeven. Huiswerk is meestal een verwerking of herhaling van de aangeboden lesstof in de klas. De inhoud van huiswerk verschuift steeds meer van de gekopieerde werkbladen naar digitale opdrachten op de Chromebook.

Huiswerkbegeleiding

Het vermogen om te kunnen plannen, het stellen van prioriteiten en het houden van overzicht (executieve functies) is tijdens de kinder- en tijdens de tienerleeftijd nog volop in ontwikkeling. Instructies over hoe je huiswerk maakt en dit ook begeleiden is dus noodzakelijk bij het geven van huiswerk. Huiswerk kun je zien als een verlengstuk van je onderwijs.

Het begeleiden van het huiswerk maken kun je onder andere doen door het huiswerk na te bespreken. Niet alleen inhoudelijk maar ook hoelang een leerling ermee bezig geweest is, of zij zich goed konden concentreren en welke strategie ze hebben gebruikt om bijvoorbeeld woordjes te leren.

Huiswerkbeleid

Om een goed huiswerkbeleid op te stellen, heb je als onderwijsprofessional kennis en ervaring nodig zoals:

  • Wat kun je verwachten van leerlingen, op welke leeftijd qua huiswerk?
  • Waarom geef je huiswerk?
  • Hoe begeleid je leerlingen (en ouders) bij het maken van huiswerk?
  • Hoe zorg je voor zinvol huiswerk (op niveau)

Ouders

Ouders of verzorgers spelen een belangrijke rol, zij zijn degene die het kind in het verlengde van school begeleiden. Je kunt ze betrekken in het begeleiden van hun kinderen wanneer die huiswerk moeten maken, en de ouders of verzorgers daarbij handvatten geven.

Afleiding

Het geconcentreerd thuiswerken is een steeds grotere uitdaging nu mobiele telefoons, games en het internet verleidelijk zijn om thuis afleiding te bieden. Iedere keer wanneer je alleen al het geluidje van je telefoon hoort, schakelt je brein even met de aandacht naar de telefoon en dan weer terug naar wat je aan het doen was. Het kost dus ontzettend veel tijd als leerlingen huiswerk maken met een telefoon in de buurt.

Huiswerkstress

Huiswerk levert regelmatig ook stress op. Af en toe wat ‘gezonde stress’ is niet erg. Als het vaker voorkomt en langdurig blijft is het een belangrijk punt van aandacht. Onderzoek toont bijvoorbeeld aan dat als je veel en langdurig stress hebt, je hersenen minder kunnen opnemen. En dat werkt natuurlijk in tegen het leren van nieuwe dingen op school.

Als onderwijsprofessional kun jij leerlingen handvatten geven waarmee zij grip houden op hun huiswerk en voldoende tijd hebben voor ontspanning. Een stukje psycho-educatie aan de leerlingen zoals ‘hoe werkt je brein bij afleiding?’ of ‘wat gebeurt er in je lichaam bij stress?’ kan van grote meerwaarde zijn!

Meer leren over huiswerk geven en huiswerk begeleiden?

Bekijk onze opleidingen en boeken.

Communiceren met ouders/verzorgers, zo doe je dat!

Een goede relatie tussen school en ouders/verzorgers heeft een positieve invloed op de schoolprestaties en het welzijn van de leerling. Goede, persoonlijke communicatie is daarbij onmisbaar. Veel scholen houden aan het begin van het schooljaar een startgesprek met ouders/verzorgers én de leerling (van kleuter tot eindexamenleerling) om die relatie op te bouwen. Het moet leiden […]

Plannen is het op één na moeilijkste bij het studeren. Het aller moeilijkste is je te houden aan je planning. In de workshop gaat de trainer in op het belang van een studieplanning. Hoe maak je een dergelijk plan, hoe volg je de planning en hoe houd je je daaraan? In deze training voor docenten zullen de deelnemers leren hoe ze scholieren kunnen begeleiden bij het inplannen van huiswerk en toetsen, wanneer er herhaalmomenten nodig zijn en hoe ze zorgen dat de scholieren overzicht houden in de taken die moeten gebeuren.

Communiceren met ouders/verzorgers, zo doe je dat!

Een goede relatie tussen school en ouders/verzorgers heeft een positieve invloed op de schoolprestaties en het welzijn van de leerling. Goede, persoonlijke communicatie is daarbij onmisbaar. Veel scholen houden aan het begin van het schooljaar een startgesprek met ouders/verzorgers én de leerling (van kleuter tot eindexamenleerling) om die relatie op te bouwen. Het moet leiden […]