Formatie in het onderwijs betekent de inzet en omvang van onderwijspersoneel op schoolniveau. Dat houdt in dat de school een duidelijk overzicht heeft van het aantal beschikbare uren van docenten en onderwijsondersteunend personeel, hun functies en hoe veel personeel er op de school werkt.

De formatie wordt in een formatieplan (ook wel: bestuursinformatieplan, meerjarenformatiebeleidsplan) vastgelegd voordat het schooljaar begint. Op basis van dit formatieplan kunnen bijvoorbeeld de klassenindeling en roosters worden gemaakt. Met een formatieplan worden ook de personeelskosten berekend. Zo kan er ook worden ingeschat of er meer personeel moet worden aangenomen. 

Wil je meer weten over de formatie? Bekijk dan ons aanbod! 

Duurzame inzetbaarheid: het fundament voor een sterke onderwijspraktijk

Je hoort het waarschijnlijk steeds vaker. De essentie van duurzame inzetbaarheid in het onderwijs. Misschien denk je wel: Waarom zou ik als leidinggevende, geconfronteerd met het lerarentekort, tijdgebrek en beperkte middelen, prioriteit geven aan duurzame inzetbaarheid? Is dit niet wéér een modewoord in een zee van onderwijstrends? In dit artikel leggen we uit waarom duurzame inzetbaarheid juist cruciaal is voor het behoud van vitaal en gelukkig personeel! Lees hier verder.

“Werkplezier, dat is de sleutel”

Wij spraken met Mieke Koeslag-Kreunen, lector Werken in Onderwijs aan de Hogeschool Utrechtover, over haar onderzoek en de overkoepelende drijfveer van het lectoraat: ‘werkplezier’.

“Het is eigenlijk gewoon begonnen bij een soort van ingeving. Ik dacht: het zit in werkplezier, dat is de sleutel.”