De situatie thuis kan voor een leerling ook op andere plekken veel invloed hebben, bijvoorbeeld op school. Thuis kunnen er andere regels gelden, zijn er geldproblemen of krijgt een leerling weinig aandacht. Hierdoor kan een leerling zich anders gedragen in de klas en wil je als leraar deze leerlingen helpen.

Het is altijd van belang om iedereen met respect te blijven behandelen, zowel de leerling als de ouders. Als leraar kan je het best neutraal blijven ten opzichte van de thuissituatie. Heb je te maken met leerlingen die in een hele lastige thuissituatie zitten, toon dan aan die leerlingen aan dat je er voor ze bent, maar houdt wel altijd je rol als leerkracht aan.

Meer weten over hoe je best om kan gaan met de thuissituatie? Bekijk dan ons aanbod!

Duurzame inzetbaarheid: het fundament voor een sterke onderwijspraktijk

Je hoort het waarschijnlijk steeds vaker. De essentie van duurzame inzetbaarheid in het onderwijs. Misschien denk je wel: Waarom zou ik als leidinggevende, geconfronteerd met het lerarentekort, tijdgebrek en beperkte middelen, prioriteit geven aan duurzame inzetbaarheid? Is dit niet wéér een modewoord in een zee van onderwijstrends? In dit artikel leggen we uit waarom duurzame inzetbaarheid juist cruciaal is voor het behoud van vitaal en gelukkig personeel! Lees hier verder.

Praten met kinderen over hun onveilige thuissituatie kan heel ingewikkeld zijn.
Door vragen te stellen over wat er thuis gebeurt, doe je een appèl op de loyaliteitsgevoelens van het kind jegens zijn ouders. Je wilt het kind niet onbedoeld ‘klem’ zetten of het banger maken dan het eventueel al is. Tegelijkertijd wil je het kind de gelegenheid bieden om zijn verhaal te doen en heb je vanuit jouw professionele taak informatie nodig om een goede inschatting te kunnen maken over wat er in deze situatie nodig is. Wat kun je doen om voldoende veiligheid te creëren in het contact met het kind? Hoe maak je ingewikkelde situaties bespreekbaar? En welke woorden gebruik je om uit te leggen wat er verder gaat gebeuren?

Knokken voor diversiteit

Hoe geef je vorm aan een prideclub op een school waar seksuele en genderdiversiteit allesbehalve vanzelfsprekend is? Leraar Udo Thijsen vertelt hoe hij stap voor stap op zijn school moeilijke thema’s bespreekbaar maakt.