Radicalisering kan op diverse manieren worden beschreven. In het onderwijs is er vaak sprake van een leerling die in aanraking komt met radicaal, extremistisch gedachtegoed – het wij-zij-denken – en afdrijft van de democratie. De leerling komt dan in contact met andere, geradicaliseerde mensen die dezelfde overtuigingen hebben, raakt geïnspireerd en gaat er steeds verder in op. De leerling groeit vaak ook toe naar geweldverheerlijking, en kan een gevaar betekenen voor de samenleving. Als leraar is het daarom belangrijk de leerlingen serieus te nemen, en de leerlingen die geneigd zijn zich af te sluiten van de groep, persoonlijke aandacht te geven om problemen te ontdekken. Radicalisering is niet verbonden aan een specifieke etnische, culturele, religieuze of politieke groep. 

 Meer weten over radicalisering en polarisatie? Bekijk de trainingen, boeken en artikelen over radicalisering en polarisatie op school. 

Verbreed uw vaardigheden als OOP’er en leer onder meer:
– Omgaan met cultuurverschillen en straatcultuur
– Omgaan met afwijkend (deviant) gedrag bij jongeren
– Wat de gevolgen zijn van verslaving op school
– Wat de oorzaken zijn van probleemgedrag van leerlingen

Peer education

Een peer education-project op school is een enthousiasmerende en interessante ervaring voor leerling én docent! Onze…

Hoe maak je LOB van iedereen?

Als het aan decaan Nathalie French ligt is LOB straks van alle medewerkers van het Geert Groote College Amsterdam en vooral van de leerlingen zelf. Ze vertelt over het nieuwe beleidsplan.