Sociaal-emotionele ontwikkeling is het ontwikkelen van een eigen persoonlijkheid. Leerlingen ontwikkelen zich sociaal, waarbij ze begrip krijgen voor anderen en positief gedrag aanleren ten opzichte van de ander. Ook ontwikkelen ze zich emotioneel, zo leren leerlingen om met hun eigen en met de gevoelens van de ander om te gaan.  

Een goede sociaal-emotionele ontwikkeling is afhankelijk van de sfeer in de klas. Als leerkracht moet je zorgen dat de klas een veilige plek is voor de leerling, waarbij de leerling zichzelf kan zijn en zich optimaal kan ontwikkelen. Je kan een fijne sfeer creëren door humor te gebruiken, de nadruk te leggen op het groepsgevoel en te zorgen voor momenten van ontspanning.  

Meer leren over de sociaal-emotionele ontwikkeling van jouw leerlingen? Bekijk dan ons aanbod! 

Iedere begeleider of leerkracht is opgeleid in het kijken naar gedrag in de klas of groep. In deze opleiding leer je echt Anders Kijken… en ook anders doen! Het vraagt van de leerkracht of groepsleiding heel wat kennis en inzicht om de sensorische (on)gevoeligheden van een kind in de groep te kunnen her- en erkennen. In deze opleiding ligt de nadruk op het ontwikkelen van de vaardigheden om sensorische profielen te herkennen en hierop af te stemmen.

Coöperatief leren

Lesstof krijgt meer betekenis als leerlingen van elkaar leren. Coöperatief of samenwerkend leren werpt dus…

‘Onderzoek als startpunt voor onderwijsverbetering’

Scholen werken voortdurend aan onderwijskwaliteit. Een gezonde organisatie is daarvoor cruciaal. Met welke punten kan een school aan de slag? Welke behoeftes hebben medewerkers? ‘Als je wilt weten wat er moet verbeteren, moet je onderzoek doen’, zegt Anne Besuijen van DUO Onderwijsonderzoek & advies