De basis van kansenongelijkheid ligt meestal in de kindertijd door het opleidingsniveau, het inkomen en eventuele taalachterstand van de ouders. Uiteindelijk kan kansenongelijkheid zelfs inkomensongelijkheid veroorzaken. Daarom is het belangrijk om kansenongelijkheid in het onderwijs zoveel mogelijk op te vangen.

Leerlingen met een kansenachterstand hebben extra tijd en aandacht nodig om van 0-1 naar 1-1 te komen. Als onderwijsmedewerker moet je daar dus extra tijd voor vrijmaken. Veel scholen bieden wel opties om jou daarin te ondersteunen, omdat ze daar subsidie voor kunnen krijgen. Het is vooral belangrijk dat je achterstanden signaleert en er in jouw team samen aan werkt om deze leerlingen zo goed mogelijk te helpen.

Wil je meer leren over kansenongelijkheid? Bekijk ons aanbod!  

Sociale veiligheid in het onderwijs: hoe geef je daar vorm aan binnen de school?  

Wat doet jouw school om een sociaal veilige plek te creëren voor medewerkers én leerlingen? Sociale veiligheid en pesten worden vaak in één adem genoemd, maar het gaat veel verder dan dat. Het draait om preventie, helder beleid, sturing, monitoring, en treffende maatregelen. Sociale veiligheid op de werkvloer is net zo belangrijk als een sociaal […]

4 mindfulness technieken voor meer rust en ontspanning in de klas

Is het soms moeilijk voor je om orde te houden, door drukte in de klas? Of merk je dat jij of je leerlingen overprikkeld raken? Mindfulness, ook wel aandachttraining of antistresstraining genoemd kan de rust terugbrengen in je les. Deze vanuit het Boeddhistisch afkomstige technieken kan je praktisch inzetten om de aandacht van de klas […]