De basis van kansenongelijkheid ligt meestal in de kindertijd door het opleidingsniveau, het inkomen en eventuele taalachterstand van de ouders. Uiteindelijk kan kansenongelijkheid zelfs inkomensongelijkheid veroorzaken. Daarom is het belangrijk om kansenongelijkheid in het onderwijs zoveel mogelijk op te vangen.

Leerlingen met een kansenachterstand hebben extra tijd en aandacht nodig om van 0-1 naar 1-1 te komen. Als onderwijsmedewerker moet je daar dus extra tijd voor vrijmaken. Veel scholen bieden wel opties om jou daarin te ondersteunen, omdat ze daar subsidie voor kunnen krijgen. Het is vooral belangrijk dat je achterstanden signaleert en er in jouw team samen aan werkt om deze leerlingen zo goed mogelijk te helpen.

Wil je meer leren over kansenongelijkheid? Bekijk ons aanbod!  

Discriminatie op school: herken, bespreek en pak aan 

Wist jij dat meer dan de helft van de leerlingen met een migratieachtergrond discriminatie meemaakt? Discriminatie bemoeilijkt gelijke kansen en tast de sociale veiligheid op school aan. Leerlingen die worden buitengesloten of gediscrimineerd, voelen zich minder veilig en kunnen daardoor minder goed leren. Voor leraren, schoolteams en leidinggevenden ligt hier daarom een belangrijke taak: hoe […]

In deze module staat het klassikaal werken aan studiekeuze en loopbaanontwikkeling centraal. Je ontdekt hoe je leerlingen in groepsverband effectief kunt begeleiden en differentiëren, zodat iedere leerling – ongeacht niveau, oriëntatie of tempo – met relevante opdrachten aan de slag gaat.

Diversiteit integreren in het onderwijs: Van kleuterklas tot eindexamen

Diverse onderwerpen rondom seksualiteit en genderidentiteit kun je op een natuurlijke en inspirerende manier door het hele schooljaar verweven in je lessen, zodat leerlingen van alle leeftijden spelenderwijs leren over diversiteit en respect. Van voorleesboeken voor de jongste kinderen tot pakkende romans voor de bovenbouw: in dit artikel delen we praktische tips én boeksuggesties voor […]