Combinatieklassen zijn klassen waarin leerlingen van twee of meer jaargroepen gezamenlijk onderwijs krijgen. Uit onderzoek van de Inspectie van het Onderwijs blijkt dat in combinatiegroepen de kwaliteit van lessen vaker onvoldoende was dan in homogene groepen. Daarnaast blijkt ook dat er in combinatiegroepen een veel groter beroep wordt gedaan op de didactische vaardigheden van leerkrachten. Maar een combinatieklas kan ook voordelen hebben. Zo kunnen de jongere kinderen leren van de ouders kinderen.  

Hoe kan je als leerkracht het beste halen uit je combinatieklas? Aangezien leerlingen niet altijd directe hulp van jouw als leerkracht krijgen, moet je effectieve instructie geven. Hierbij wordt regelmatig voorkennis opgehaald, duidelijke lesdoelen opgesteld en gewerkt met concrete voorbeelden.  

Kansrijke Combinatiegroepen is een door Cedin ontwikkelde werkwijze die een hoge kwaliteit van onderwijs, differentiatie, betrokkenheid en eigenaarschap van leerlingen garandeert. Tegelijk vermindert onze werkwijze de werkdruk die leerkrachten in combinatiegroepen vaak ervaren en krijgt men de ‘regie’ weer terug!

Omgaan met armoede

Leerlingen bij wie niet gesignaleerd wordt dat ze een leerstoornis of leerangst hebben, ondervinden hier hun leven lang hinder van. Maar lang niet alle leerproblemen zijn meetbaar. Denk aan leerlingen die gepest worden, thuis problemen hebben of opgroeien in armoede.