Combinatieklassen zijn klassen waarin leerlingen van twee of meer jaargroepen gezamenlijk onderwijs krijgen. Uit onderzoek van de Inspectie van het Onderwijs blijkt dat in combinatiegroepen de kwaliteit van lessen vaker onvoldoende was dan in homogene groepen. Daarnaast blijkt ook dat er in combinatiegroepen een veel groter beroep wordt gedaan op de didactische vaardigheden van leerkrachten. Maar een combinatieklas kan ook voordelen hebben. Zo kunnen de jongere kinderen leren van de ouders kinderen.  

Hoe kan je als leerkracht het beste halen uit je combinatieklas? Aangezien leerlingen niet altijd directe hulp van jouw als leerkracht krijgen, moet je effectieve instructie geven. Hierbij wordt regelmatig voorkennis opgehaald, duidelijke lesdoelen opgesteld en gewerkt met concrete voorbeelden.  

Digitaal burgerschap integreren op school én in de klas 

Telefoonverbod op school, lesvoorbereiding met ChatGPT en digitale systemen: hoe gaan we als onderwijsprofessionals om met de groeiende rol van de digitale wereld? Digitaal burgerschap biedt een manier om actief met dit vraagstuk aan de slag te gaan. Scholen spelen immers een sleutelrol in het aanleren van vaardigheden om veilig, kritisch en verantwoord met de […]

Misschien schiet het al door je hoofd: “Oh nee, weer een punt erbij wat we in korte tijd moeten bespreken!” Maar als je het drie- of komgesprek goed inricht, zul je zien dat LOB als een rode draad door dit gesprek loopt. Je ervaart ook gelijk of de leerling/student en de ouders op één lijn zitten of dat er mogelijk bij één van de partijen weerstand is.

Offline en opgeladen: leraren beschermen tegen voortdurend bereikbaar zijn

In een tijd waarin technologie steeds meer ons leven binnendringt, worden de grenzen tussen werk en privé voor leraren steeds vager. Dit artikel verkent waarom het beschermen van de persoonlijke tijd van leraren cruciaal is en hoe scholen hen kunnen ondersteunen bij het recht om te ‘ontkoppelen’ buiten de schooluren.