Observeren is het bewust waarnemen van een persoon. Dat kan bijvoorbeeld gaan over een handeling van één leerling, maar ook de houding, gedrag of interacties tussen meerdere leerlingen. Observeren doe je zonder hierbij direct te oordelen. Hierdoor kan je informatie zien die je in eerste instantie misschien gemist zou hebben. Observeren is daarom belangrijke vaardigheid om te bezitten in het onderwijs. Er zijn verschillende observatietools die je kan inzetten. Zo kan je een video-opname gebruiken om je didactische vaardigheden te bekijken en kan je een observatielijst gebruiken in de klas.

Wil je meer weten over observeren als leraar? Bekijk dan ons aanbod!

Om goed om te kunnen gaan met gedragsvraagstukken heb je kennis, inzichten en vaardigheden op het gebied van professioneel omgaan met leerlingbehoeftes en ordeverstorend gedrag nodig. Je leert om actief te werken aan het verbeteren van het welbevinden van de betreffende kinderen/leerlingen, van de groepsgenoten en van jezelf. Je krijgt meer inzicht in de achtergronden van opvallend gedrag en effectieve manieren om daarmee om te gaan. Gedragskenmerken leer je te signaleren, te herkennen en effectief te ondersteunen in de gedragsregulatie.
We nemen jouw eigen praktijk als uitgangspunt, waardoor de opleiding een zeer praktisch karakter heeft. Daarnaast ben je in gesprek met andere deelnemers, en zul je snel merken dat jouw leervragen centraal staan tijdens de opleiding.