Communiceren met ouders: hoe doe je dat?
Leer effectief communiceren met ouders voor een betere relatie en onderwijsresultaten. Ontdek strategieën voor veilig en respectvol overleg.
Scholen willen het maximale uit hun leerlingen halen. Met opbrengstgericht werken kun je dit doen, maar wat is het precies en hoe kun je opbrengstgericht werken?
Opbrengstgericht werken is het bewust, systematisch en cyclisch werken aan het verbeteren van de resultaten van leerlingen. Het gaat om leerprestaties, maar ook om resultaten op sociaal-emotioneel vlak en de tevredenheid van ouders, leerlingen en vervolgonderwijs. Bij opbrengstgericht werken heb je als leraar dus hoge verwachtingen van je leerlingen. Je werkt doelgericht, waarbij je doelen formuleert op groepsniveau en die vertaalt in een groepsplan.
Als leraar kijk je naar de opbrengsten en controleer je of de opgestelde doelen zijn behaald. Je analyseert de gegevens, en op basis daarvan pas je het onderwijsproces of de doelen aan. Zo is er een cyclisch proces, waarbij je steeds feedback hebt over de kwaliteit van het onderwijs.
Meer weten over opbrengstgericht werken en hoe je dit in de praktijk toepast? Bekijk dan ons aanbod!
Leer effectief communiceren met ouders voor een betere relatie en onderwijsresultaten. Ontdek strategieën voor veilig en respectvol overleg.
Heb jij het idee dat jouw lessen meer routine geworden zijn en dat je eigenlijk altijd maar hetzelfde aan het doen bent? Wanneer je enige tijd docent bent en je hebt jouw vakwerkplan op de rit, bestaat er een grote kans dat je lessen minder grote prioriteit krijgen. Er zijn andere taken die nu jouw tijd en aandacht vragen (denk aan administratie bijwerken, vergaderen, e-mail bijhouden, etc.). Ooit ben jij begonnen met lesgeven omdat je het verschil wilde maken voor de leerlingen uit jouw klas, maar heb jij het gevoel dat je dit nu nog kunt doen? Met deze training gaan we ervoor zorgen dat jij jouw lessen naar de 21e eeuw kunt trekken, meer werkvormen die jou tijd gaan opleveren en je klas gaat met leuke energizers en activerende opdrachten aan de slag. Een win-win situatie voor iedereen!
Paulien Meijer en Harmen Schaap van de Radboud Docenten Academie krijgen bijna 600.000 euro subsidie voor onderzoek naar welzijn en burn-out bij leraren in het po, vo en mbo. Waarom is er bij het probleem van uitval en burn-out nauwelijks aandacht voor het welbevinden van docenten? Dat was de grote vraag waarmee Paulien Meijer samen […]