Leerlingen met leer- en faalangsten zijn vaak bang om fouten te maken en niet aan verwachtingen te voldoen. Door deze angst om te falen, loopt de leerling vast. Een leerling kan bijvoorbeeld een black-out krijgen tijdens een toets. Hierdoor presteren leerlingen met leer- en faalangsten vaak onder hun niveau.

Kenmerken van leerlingen met leer- en faalangsten zijn stil worden, maar ook juist stoer gedrag vertonen. Ze kunnen overmatig vragen gaan stellen, of geen vragen meer stellen. Hierdoor is het herkennen van deze angsten moeilijk. Als leerkracht kan je leerlingen helpen door duidelijk te maken dat fouten maken mag, dat meetellen niet afhangt van hoge prestaties en door positieve opmerkingen te maken.

Meer leren over omgaan met leer- en faalangsten in de klas? Bekijk dan ons aanbod!

Kiest u voor deze fantastische manier van leren en ontwikkelen, waardoor d.m.v. een zorgvuldige interactie zowel motivatieproblemen, faalervaringen als gedragsproblemen voorkomen kunnen worden?

Hoe ga je om met beelddenkers in je klas?

Beelddenkers hebben vaak het gevoel dat leren niet aan hen besteed is, terwijl ze informatie gewoonweg anders verwerken. Wordt dit niet op tijd ontdekt en door leraren niet goed op ingespeeld, dan kan de leerling de motivatie verliezen. Gelukkig leren we steeds meer over beelddenkers. We spraken beelddenk-expert Natasja Esmeijer over het herkennen van beelddenkers, en hoe je er als leraar mee om kunt gaan.