Executieve functies zijn de uitvoerende functies van je hersenen, en hebben dus een neuropsychologische basis. Executieve functies zijn bijvoorbeeld plannen, emotieregulatie en het gebruik van het werkgeheugen. Executieve functies gebruik je niet apart, maar in samenhang met elkaar. Daarom is het belangrijk dat alle executieve vaardigheden goed worden ontwikkeld. 

Leerlingen kunnen erg verschillen in hoe ver ontwikkeld ze zijn in hun executieve functies. Vaak is dit een normale variatie, maar er kan ook sprake zijn van een probleem. Als leerkracht kun je leerlingen helpen door veel te herhalen en tijd te vrij te maken voor de executieve functies. Neem aan het eind van de les bijvoorbeeld even een momentje om te reflecteren.  

Meer leren over neuropsychologie en executieve functies? Bekijk dan ons aanbod! 

Zo helpt de Roos van Leary een positieve groepsdynamiek stimuleren 

Soms heb je in de klas het gevoel dat je tegen een muur staat te praten. De ene leerling gaat in de weerstand, een andere trekt zich juist terug. De sfeer wordt onrustig en hoe meer jij probeert bij te sturen, hoe minder grip je lijkt te krijgen. De Roos van Leary, ontwikkeld door psycholoog […]

Sterker personeel in het onderwijs: zo pakt Stichting Prodas het aan

Met het tekort aan medewerkers in het onderwijs is het belangrijker dan ooit om te investeren in talentmanagement, zodat je team energiek en betrokken blijft. Maar hoe pak je dat aan, zeker als tijd schaars is? Stichting Prodas laat zien hoe zij dit succesvol doen, met praktische tips van personeelsadviseurs Jolanda van Loon en Marjolein […]