Executieve functies in het Onderwijs

Gymtas vergeten! Boek ligt nog thuis… Vaak is het dezelfde leerling die spullen vergeet of dingen kwijt is. Anderen hebben moeite zich te concentreren of om aan hun schoolwerk te beginnen. Een achterstand in de ontwikkeling van executieve functies zou daarin een rol kunnen spelen! En daar is wat aan te doen!

Cursus Executieve functies bij kinderen en jeugdigen

Postacademische basiscursus over de theorie, diagnostiek en training van executieve functiesExecutieve functies (EF) zijn onverminderd populair. Te pas en te onpas hoor je mensen zeggen: “Hij […]

Verdiepingscursus Gedrag, taal en executieve functies

Je weet dat een positieve ontwikkeling van executieve functies en taal belangrijk is, omdat deze goede voorspellers zijn van latere schoolprestaties! Je (h)erkent de relatie tussen gedrag, taal en executieve functies. Maar hoe ga je daar nu als leerkracht of onderwijsassistent mee om? Hoe stimuleer je een kind in zijn ontwikkeling van taal en executieve functies? En hoe kun je gedrag bijsturen vanuit deze kennis?

Breinonderwijs voor docenten

Speciaal voor jou als docent, of andere professional in het onderwijs die lesgeeft in studievaardigheden, hebben we de training ‘Breinonderwijs voor docenten’ ontwikkeld. Deze tweedaagse training verzorgen wij in-company op scholen (mbo, vo, po leerkrachten groep 7/8) en als open training in ons trainingscentrum in Vleuten. Je leert diverse technieken en krijgt handvatten om je eigen manier van lesgeven te optimaliseren. Je boodschap wordt krachtiger en je leert hoe je scholieren en studenten kunt begeleiden bij het slimmer studeren.

Leerpotentieel Onderzoek/Dynamic Assessment

Vierdaagse training Dynamic Assessment door Prof. Dr. David Tzuriel Dynamic Assessment (of interactieve diagnostiek) staat voor methodes en testen die de leerbaarheid en de mate waarin kinderen/jongeren kunnen leren zichtbaar maken. De toekomstgerichte benadering verschilt van het klassieke intelligentieonderzoek in die zin dat het ‘leren’ zelf (het leer- en ontwikkelproces) onderwerp is van onderzoek. De onderzoeker is geïnteresseerd in de (meta)cognitieve vaardigheden die aan de basis liggen van leren, en – wanneer hierbij problemen opgemerkt worden – in de wijze waarop hij hierin verandering teweeg kan brengen.

Cognitieve en executieve functies in relatie tot metacognitie

In deze vijfdaagse training stoeien we met onze eigen cognitieve en executieve functies en de cognitieve en executieve functies die de leerlingen nodig hebben om te functioneren in onze complexe maatschappij. We zetten heel breed in! We oefenen met de functies, analyseren materiaal, discussiëren over de toepasbaarheid en zoeken naar de betekenis voor het onderwijs, het werk en het dagelijks leven. Ook de relatie tussen cognitieve en executieve functies komt aan bod, net als aan de cruciale betekenis van de metacognitie voor de (cognitieve) ontwikkeling van leerlingen. Een belangrijk element van metacognitie is metacognitieve reflectie (transfer). Metacognitieve reflectie biedt leerlingen het gereedschap om het geleerde op alle levensterreinen in te zetten.

Training kindgesprek o.b.v. inclusie en het hoorrecht van kinderen

Belangrijk in het kader van inclusie en het (aanstaande) hoorrecht is dat kinderen zelf inzicht krijgen in hun kunnen, in hun niet kunnen en in hun eigen leer- en ontwikkelproces. Daar gaat deze cursus over.

MasterKlas Executieve Functies in het voortgezet onderwijs

Wat ga je doen? ● Je krijgt een overzicht van de verschillende executieve functies (EF) en je leert hoe de EF het leren en het gedrag van jouw leerlingen beïnvloeden. (Kennis) ● Voorbeelden uit de praktijk bespreken. (Inzicht) ● Je gaat praktisch aan de slag met de Gesprekskaarten EF en de Interventiekaarten Executieve Vaardigheden (EV) van Leren leren Nederland. We leren jou handige strategieën om de ontwikkeling van deze functies te stimuleren. (Toepassen) Wat haal je eruit? Na afloop van deze MasterKlas: ● weet je wat de meerwaarde van het ondersteunen van de ontwikkeling van de executieve functies van jouw leerlingen is. ● begrijp je hoe de breinontwikkeling verloopt en hoe de executieve functies zich ontwikkelen. ● heb je praktische tools in handen om leerlingen te ondersteunen in hun persoonlijke en taakgerichte groei. Kortom, jij bent dan klaar om je leerlingen nog effectiever te begeleiden!

Pedagogisch beleidsmedewerker/ coach

Branche erkende 6-daagse 'blended' combinatiescholing voor Pedagogiek 0-13 en coaching!

Executieve functies in bewegingssituaties

In deze cursus leer je over de verschillende executieve functies en weet je hoe je tijdens jouw lessen bewegingsonderwijs de executieve functies bij leerlingen kunt vergroten. 

Zelfsturing en eigenaarschap versterken via I-self

Kun je zelfsturing zelfgestuurd leren? Hoe kun je zelfsturing en eigenaarschap bevorderen in je groep of op school? Dat leer je in deze cursus!

Executieve vaardigheden in de groep

Alle 11 de executieve functies helpen kinderen op de weg naar een zelfstandig leven in de 21e eeuw. Als leerkracht help je je leerlingen eigenaar te worden van hun eigen leerproces en actiever betrokken te raken bij het vinden van oplossingen als het even moeilijk wordt. Vaardigheden als organiseren, plannen, doelgerichte vastberadenheid, flexibiliteit en metacognitie staan hierbij centraal. Daardoor kunnen schoolprestaties verbeteren, wordt de veerkracht van kinderen vergroot en effectieve communicatie gestimuleerd. Met andere woorden: je rust je leerlingen uit met het gereedschap om met vertrouwen en veerkracht de uitdagingen van de moderne wereld tegemoet te treden!

Executieve Functies

Volg deze 1-daagse cursus vol breininzichten. Leer wat Executieve Functies zijn, hoe je zelfsturing in de klas kunt stimuleren en aandacht voor mythen.

Breindidactiek

Vind je het een uitdaging om leerlingen aangehaakt te houden tijdens je les? Of heb je hulp nodig om alle neuzen binnen je team dezelfde kant op te houden? Meer kennis over hoe het brein werkt, kan je hierbij helpen. Wat gebeurt er eigenlijk in je hersenen en hoe sluit je daar zo goed mogelijk bij aan? Deze cursus geeft inzicht en helpt je erbij!

Executieve Functies groep 3 t/m 8

Wat zijn executieve functies? Hoe werken deze functies in het brein? Hoe kan je omgaan met kinderen die bepaalde vaardigheden niet goed beheersen? Hoe kan je de executieve functies stimuleren bij de kinderen in je klas?

RMTi Reflexintegratie Behandelaar

Je leert tijdens deze opleiding welke reflexen er zijn, je leert ze uitgebreid testen en je leert beweegoefeningen waarmee je de reflexen bij kinderen en volwassenen kunt integreren. Zo help je het kind verder in zijn ontwikkeling op sociaal-emotioneel en cognitief gebied, zodat het een sterke basis krijgt om te kunnen groeien en ontwikkelen!

Visuele brein trainer

We richten ons in deze opleiding tot het fundament om tot leren en ontwikkelen te komen. Dat doen wij door te kijken naar de visuele vaardigheden van een kind. Wat heb je bijvoorbeeld nodig om te leren lezen? Je ogen moeten goed de regel kunnen volgen. Je ogen moeten niet ineens te ver springen of een regel overslaan. Als de tekst voor jou beweegt op het papier, is het wel heel moeilijk om goed te kunnen lezen.

Het ontwikkelen van executieve functies bij kinderen met een beperking

Gedragsproblemen bij kinderen en jongeren met een verstandelijke beperking worden op deze studiedag benaderd vanuit de neuropsychologie. Deze benadering, die uitgaat van de kennis over de relatie tussen hersenen en gedrag, beschouwt problemen in de ontwikkeling van executieve functies als een belangrijke veroorzaker van gedragsproblemen bij kinderen en jongeren. Dit lijkt ook te gelden voor kinderen en jongeren met een verstandelijke beperking. Het trainen van executieve functies kan bijdragen aan het verminderen van problemen in de regulatie van gedrag.

Scholing VO ZIEN in de klas

Wij bieden workshops aan aan leraren en hele schoolteams. We werken het liefste met workshops van minimaal twee bijeenkomsten, zodat je in de tussentijd kunt oefenen met wat je leert. Dit zorgt ervoor dat je ‘gedwongen’ wordt het geleerde meteen toe te passen, wat het leereffect vergroot. Daarnaast zijn we steeds meer bezig met blended learning, zodat we tussen de bijeenkomsten in (digitaal) coaching kunnen bieden waar nodig. Heb je interesse in een workshop? Neem dan even contact met ons op, dan kijken we hoe we het programma zo goed mogelijk kunnen afstemmen op jullie wensen en doelen.

De Wijzer teamscholing ZIEN in de klas

De Wijzer in Mindset Het ontwikkelen van een nog diepere en gezondere mindset bij jezelf en bij de leerlingen vraagt kennis over de achterliggende theorie. In […]