Leesonderwijs bestaat uit technisch lezen, begrijpend lezen, informatie verwerven en het stimuleren van vrij lezen (leesmotivatie). Nederlandse kinderen lezen steeds minder en steeds minder goed. Hoe kunnen leraren het technisch, begrijpend en vrij lezen bij leerlingen stimuleren en verbeteren? Hoe kunnen leraren omgaan met dyslexie of een andere leerstoornis bij het lezen? Welke rol spelen ouders? Welk effect heeft voorlezen of het hebben van een klassenbibliotheek? Door in te zetten op onder andere goed leesonderwijs verbeter je de leesprestaties op jouw school en het leesplezier van jouw leerlingen.

Meer weten over hoe je kunt werken aan het leesonderwijs? Bekijk ons aanbod!

Starten als leerkracht? Overweeg eerst invalwerk 

Aan het einde van je studie sta je als startende leerkracht voor een belangrijke keuze: ga je direct voor een vaste baan, studeer je verder of kies je voor invalwerk? In een gesprek vertelden de startende leerkrachten Jille, Sophie, Lisanne en Merel over hun positieve én uitdagende ervaringen als invalleerkracht.