Leesonderwijs bestaat uit technisch lezen, begrijpend lezen, informatie verwerven en het stimuleren van vrij lezen (leesmotivatie). Nederlandse kinderen lezen steeds minder en steeds minder goed. Hoe kunnen leraren het technisch, begrijpend en vrij lezen bij leerlingen stimuleren en verbeteren? Hoe kunnen leraren omgaan met dyslexie of een andere leerstoornis bij het lezen? Welke rol spelen ouders? Welk effect heeft voorlezen of het hebben van een klassenbibliotheek? Door in te zetten op onder andere goed leesonderwijs verbeter je de leesprestaties op jouw school en het leesplezier van jouw leerlingen.

Meer weten over hoe je kunt werken aan het leesonderwijs? Bekijk ons aanbod!

Leesplezier in elke thuistaal

Meertalige kinderen in de klas? Ontdek hoe je ze met plezier aan het lezen krijgt in hun eigen én in de Nederlandse taal. Van het betrekken van ouders tot ‘BookTok’ kasten, dit artikel biedt praktische tips voor een inclusieve leesaanpak.

Het brein van jonge kinderen is volop in ontwikkeling. Ze doen elke dag ontdekkingen en ontwikkelen zich razendsnel op veel verschillende ontwikkelingsgebieden. Als onderbouwleerkracht speel je een cruciale rol in het volgen van de ontwikkeling van het jonge kind en het doelgericht stimuleren hiervan. Dit gebeurt middels het observatiesysteem, maar ook door het toepassen van diagnostiek binnen de ontwikkelingsdomeinen. 

Leesplezier in elke thuistaal

Meertalige kinderen in de klas? Ontdek hoe je ze met plezier aan het lezen krijgt in hun eigen én in de Nederlandse taal. Van het betrekken van ouders tot ‘BookTok’ kasten, dit artikel biedt praktische tips voor een inclusieve leesaanpak.