Herkennen, begrijpen en aanpakken van stress bij leerlingen
Bijna de helft van de jongeren ervaart stress. School is hiervan met 27% de grootste oorzaak. Maar ook de sociale en maatschappelijke verwachtingen veroorzaken spanning. Deze stress uit zich onder meer in minder leerplezier, black-outs bij toetsen, uitstelgedrag, vermoeidheid en somberheid.
Tijd voor verandering!
Als docent speel je namelijk niet alleen een belangrijk rol in het ontstaan van stress(gevoelens), maar zeker ook in het verminderen ervan. Hoe verlaag jij samen met je leerlingen de druk die zij ervaren door school? En hoe leer je je leerlingen hun eigen grenzen bewaken?
Help je leerlingen grip te krijgen op stress!
Tijdens een plenaire ochtend leer je meer over stresspatronen in kaart brengen en over de stress van generatie Z en Alpha. ’s Middags ga je aan de slag in twee subsessies naar keuze:
- Preventief werken – veerkracht vergroten
- In gesprek over stress (met jongerenacteurs)
- Stress verminderen met (rust)momenten
- Perfectie en prestatiedruk verminderen
- Stress door social media en groepsdruk
Wat deelnemers zeggen
Duidelijk te volgen en goed leerzaam. Ik raakte, ondanks mijn ADHD, zelden de aandacht kwijt. – Deelnemer ‘Grip op stress bij jongeren’deskundige sprekers, goed verzorgd, prachtige unieke locatie – Docent voortgezet onderwijsBijzonder interessant congres, zeker in een tijd waarin steeds meer jongeren met (faal)angst en stress te maken hebben. – Anke, docent vo