Vanaf de geboorte tot ongeveer 1 jaar noem je een kind een baby, tussen de leeftijd van 1 tot 2 jaar spreek je over een dreumes en vanaf 2 jaar tot 4 jaar zit een kind in de peutertijd. Tijdens deze leeftijdsfasen is het belangrijk om een basis te leggen voor emotionele stabiliteit en het ontwikkelen van de eigen persoonlijkheid.

Als pedagogisch medewerker in de kinderopvang of de peuterspeelzaal heb je een belangrijke rol in het stimuleren van de ontwikkeling van baby’s en peuters. Dit doe je door deze jonge kinderen vooral spelenderwijs dingen te laten leren. Kinderen met blokken laten spelen stimuleert bijvoorbeeld de motorische ontwikkeling en met samenspel stimuleer je de sociaal-emotionele ontwikkeling.

Meer leren over baby’s en peuters en hoe jij kan helpen in hun ontwikkeling? Bekijk dan ons aanbod!

Sociale veiligheid in het onderwijs: hoe geef je daar vorm aan binnen de school?  

Wat doet jouw school om een sociaal veilige plek te creëren voor medewerkers én leerlingen? Sociale veiligheid en pesten worden vaak in één adem genoemd, maar het gaat veel verder dan dat. Het draait om preventie, helder beleid, sturing, monitoring, en treffende maatregelen. Sociale veiligheid op de werkvloer is net zo belangrijk als een sociaal […]

In deze training gaan we in op het belang van bewegen en specifieke motorische vaardigheden in relatie tot de brede ontwikkeling van jonge kinderen.

Knapper dan knap

Inge de Clercq, Wilma Düren, Monique van der Heijden, Jarise Kaskens, Els Lamberts, Lilian Leferink, Carola Riemens

Reflecteren kun je leren: vijf tips om jouw schooljaar te evalueren en te verbeteren.

Het nieuwe jaar is begonnen en dat betekent dat je weer een frisse start kunt maken met je onderwijspraktijk. Maar wist je dat het zeer nuttig is om even stil te staan bij wat je het afgelopen jaar hebt gedaan en geleerd? Zelfreflectie draagt namelijk bij aan jouw ontwikkeling als onderwijsprofessional. Maar hoe pak je dat aan? Ontdek hoe je met de juiste tools jouw reflectieproces kunt verbeteren.