Soms staan in het onderwijs obstakels het leerproces in de weg. Het is verleidelijk om dan direct te handelen om dit obstakel weg te werken, maar dit is niet altijd goed. Door data-geïnformeerd te werken, kunnen scholen nagaan wat nu echt de oorzaken van obstakels zijn en hierop aansluitend hun onderwijs aanpassen. De kans op succes is dan veel groter en er worden geen middelen verspild aan maatregelen die niet helpen.  

 Data-geïnformeerd werken bestaat uit verschillende stappen:  

  1. het formuleren van een helder en concreet doel;  
  2. data verzamelen;  
  3. data analyse, interpretatie en conclusies trekken;  
  4. actieplannen voor verbetering ontwikkelen en evalueren. 

 Meer weten over data-geïnformeerd werken? Bekijk ons aanbod! 

Wil jij meer grip krijgen op hoe je data inzet om schoolresultaten te verbeteren? Prof. dr. Kim Schildkamp, internationaal expert en ontwikkelaar van de datateam methode, laat je in dit webinar zien hoe je datagebruik kunt verduurzamen en een datageletterde schoolcultuur opbouwt.

Assessor

Met de Assessor-training vergroot je kennis, vaardigheden en kwaliteitsbewustzijn op het gebied van beoordelen en…

CAO VO: Wees je bewust van waar je recht op hebt! 

De nieuwe CAO voor onderwijsprofessionals in het voortgezet onderwijs is sinds december 2024 officieel van kracht. Sommige veranderingen heb je misschien al gehoord of gemerkt, zoals de loonstijging van 4,9%. Toch is het goed om op de hoogte te zijn van alle andere punten, zoals de verhoogde reiskostenvergoeding en verlaging van de werkdruk. Hieronder zetten […]