Soms staan in het onderwijs obstakels het leerproces in de weg. Het is verleidelijk om dan direct te handelen om dit obstakel weg te werken, maar dit is niet altijd goed. Door data-geïnformeerd te werken, kunnen scholen nagaan wat nu echt de oorzaken van obstakels zijn en hierop aansluitend hun onderwijs aanpassen. De kans op succes is dan veel groter en er worden geen middelen verspild aan maatregelen die niet helpen.  

 Data-geïnformeerd werken bestaat uit verschillende stappen:  

  1. het formuleren van een helder en concreet doel;  
  2. data verzamelen;  
  3. data analyse, interpretatie en conclusies trekken;  
  4. actieplannen voor verbetering ontwikkelen en evalueren. 

 Meer weten over data-geïnformeerd werken? Bekijk ons aanbod! 

Zo helpt de Roos van Leary een positieve groepsdynamiek stimuleren 

Soms heb je in de klas het gevoel dat je tegen een muur staat te praten. De ene leerling gaat in de weerstand, een andere trekt zich juist terug. De sfeer wordt onrustig en hoe meer jij probeert bij te sturen, hoe minder grip je lijkt te krijgen. De Roos van Leary, ontwikkeld door psycholoog […]

Sterker personeel in het onderwijs: zo pakt Stichting Prodas het aan

Met het tekort aan medewerkers in het onderwijs is het belangrijker dan ooit om te investeren in talentmanagement, zodat je team energiek en betrokken blijft. Maar hoe pak je dat aan, zeker als tijd schaars is? Stichting Prodas laat zien hoe zij dit succesvol doen, met praktische tips van personeelsadviseurs Jolanda van Loon en Marjolein […]