Ontwikkelingsgericht onderwijs (OGO) legt de nadruk op de ontwikkeling van de persoonlijke identiteit van leerlingen. Het concept van OGO is gebaseerd op de theorie van Vygotsky. Een centraal concept in die theorie en bij OGO is de zone van naaste ontwikkeling. Bij de zone van naaste ontwikkeling gaat het om het randje van ontwikkeling waarbij een leerling iets nog net niet kan. Met de juiste hulp en begeleiding kan de leerling het net wel, en daarmee ontwikkelt de leerling zich verder. Als leerkracht of pedagogisch medewerker loopt jouw begeleiding dus altijd iets voor op de ontwikkeling van de leerling, om zo de leerling elke keer een stapje verder te laten ontwikkelen.  

Meer weten over ontwikkelingsgericht onderwijs (OGO)? Bekijk dan ons aanbod! 

Zo helpt de Roos van Leary een positieve groepsdynamiek stimuleren 

Soms heb je in de klas het gevoel dat je tegen een muur staat te praten. De ene leerling gaat in de weerstand, een andere trekt zich juist terug. De sfeer wordt onrustig en hoe meer jij probeert bij te sturen, hoe minder grip je lijkt te krijgen. De Roos van Leary, ontwikkeld door psycholoog […]

Of je nu leidinggeeft in het primair onderwijs, voortgezet onderwijs, mbo of hbo, als schoolleider of middenmanager sta je dagelijks in het spanningsveld tussen beleid, praktijk […]

Team school

An Buckinx, Lieke Lochten, Gert Vanthournout, Pieter Sprangers, Wouter Schelfhout

Diversiteit integreren in het onderwijs: Van kleuterklas tot eindexamen

Diverse onderwerpen rondom seksualiteit en genderidentiteit kun je op een natuurlijke en inspirerende manier door het hele schooljaar verweven in je lessen, zodat leerlingen van alle leeftijden spelenderwijs leren over diversiteit en respect. Van voorleesboeken voor de jongste kinderen tot pakkende romans voor de bovenbouw: in dit artikel delen we praktische tips én boeksuggesties voor […]