Ontwikkelingsgericht onderwijs (OGO) legt de nadruk op de ontwikkeling van de persoonlijke identiteit van leerlingen. Het concept van OGO is gebaseerd op de theorie van Vygotsky. Een centraal concept in die theorie en bij OGO is de zone van naaste ontwikkeling. Bij de zone van naaste ontwikkeling gaat het om het randje van ontwikkeling waarbij een leerling iets nog net niet kan. Met de juiste hulp en begeleiding kan de leerling het net wel, en daarmee ontwikkelt de leerling zich verder. Als leerkracht of pedagogisch medewerker loopt jouw begeleiding dus altijd iets voor op de ontwikkeling van de leerling, om zo de leerling elke keer een stapje verder te laten ontwikkelen.  

Meer weten over ontwikkelingsgericht onderwijs (OGO)? Bekijk dan ons aanbod! 

Digitaal burgerschap integreren op school én in de klas 

Telefoonverbod op school, lesvoorbereiding met ChatGPT en digitale systemen: hoe gaan we als onderwijsprofessionals om met de groeiende rol van de digitale wereld? Digitaal burgerschap biedt een manier om actief met dit vraagstuk aan de slag te gaan. Scholen spelen immers een sleutelrol in het aanleren van vaardigheden om veilig, kritisch en verantwoord met de […]

De focus van de intern begeleider als kwaliteitscoördinator verandert van curatief naar meer preventief samenwerken aan goed onderwijs voor elke …

The dutch way of education

E. Hooge, G. Biesta, M. Snoek, M. van der Meer, S. Waslander, M. Vermeulen, I. de Wolf, J. Verkroost, H. Franssen, C. Hummels, R. Wolff, J. Doornenbal, A. Harris en M. Jones.