Een typische burn-out klacht is dat je energie om je werk te kunnen doen ver te zoeken is. Je voelt je opgebrand. Opmerkelijk is dat een burn-out vaak voorkomt bij mensen met sociale beroepen. Ook binnen het onderwijs komt het hebben van een burn-out dus zeker voor.

Wist je dat een burn-out ook voor kan komen bij leerlingen? Leerlingen kunnen veel druk ervaren in het combineren van privé- en schoolleven. Het herkennen is hierbij belangrijk, maar dit kan erg lastig zijn. Kennis over dit onderwerp kan hierbij al een verschil maken.  

Wil je meer weten over burn-outs? Bekijk dan vooral ons aanbod!

Duurzame inzetbaarheid: het fundament voor een sterke onderwijspraktijk

Je hoort het waarschijnlijk steeds vaker. De essentie van duurzame inzetbaarheid in het onderwijs. Misschien denk je wel: Waarom zou ik als leidinggevende, geconfronteerd met het lerarentekort, tijdgebrek en beperkte middelen, prioriteit geven aan duurzame inzetbaarheid? Is dit niet wéér een modewoord in een zee van onderwijstrends? In dit artikel leggen we uit waarom duurzame inzetbaarheid juist cruciaal is voor het behoud van vitaal en gelukkig personeel! Lees hier verder.

Tijdens dit congres krijgen deelnemers de kans om te luisteren naar vooraanstaande sprekers uit zowel wetenschap als praktijk. Zij zullen tijdens een interactief programma ook ingaan op de vragen en dilemma’s die zich voordoen bij het werken met kinderen en jongeren die te maken hebben met overvraging, stress en burn-out en hoe hier vervolgens mee om te gaan.

Nieuwsgierig blijven is de sleutel tot een leven lang leren

Nieuwsgierig zijn maakt het leren leuker, makkelijker en interessanter. In het onderwijs wordt nieuwsgierig zijn steeds vaker beschouwd als één van de belangrijkste vaardigheden. Ook in jouw klas leren leerlingen beter wanneer ze oprecht benieuwd zijn naar wat jij ze kunt vertellen. Nieuwsgierige leerlingen zijn gemotiveerd, stellen veel vragen, zijn leergierig en betrokken in de klas. […]